רשות התחרות הבריטית (CMA) הורתה למטא (לשעבר פייסבוק) למכור את פלטפורמת הגיפים Giphy, אותה רכשה בשנה שעברה, לאחר שמצאה כי העסקה עשויה להזיק למשתמשי רשתות חברתיות ומפרסמים בבריטניה. לפי הצהרת ה-CMA, הרכישה תפחית את התחרות בין רשתות חברתיות, ואת התחרות בתחום הפרסום הגרפי באינטרנט (Display advertising), שכן לדבריה, גיפי הייתה יכולה להפוך למתחרה שתאתגר את מטא בתחום זה. מדובר בתקדים - זו הפעם הראשונה בה הרשות מבטלת רכישה של ענקית טכנולוגיה. במטא הצהירו בתגובה כי בחברה מתנגדים להחלטה, וכעת בוחנים אותה ושוקלים אפשרויות פעולה שונות, כולל ערעור.

עוד בנושא:

ברשות מצאו כי הרכישה תאפשר למטא להגדיל את העוצמה שלה בשוק, ע"י הגבלה או מניעה של הגישה של פלטפורמות אחרות לגיפים, באופן שיטיב עם הפלטפורמות שבבעלותה - פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, ש-73% מהזמן שמשתמשים מבלים ברשתות חברתיות בבריטניה, הוא בהן. בנוסף, ברשות חוששים מתרחיש בו מטא תדרוש יותר מידע על משתמשים של פלטפורמות מתחרות כדי לאפשר להן גישה לגיפים. עסק הפרסומות של גיפי, שמטא סגרה לאחר הרכישה, היה יכול לדברי ה-CMA להתחרות בשירותים של מטא ולעודד חדשנות בתחום. ברשות ציינו גם כי מטא שולטת בכמעט מחצית משוק הפרסום הגרפי הדיגיטלי בבריטניה.
2 צפייה בגלריה
GIPHY
GIPHY
GIPHY
(צילום: shutterstock)
מטא רכשה את גיפי, חברה מניו יורק שמפעילה פלטפורמה ליצירה ושיתוף של גיפים (תמונות מונפשות או סרטונים קצרים) במאי של השנה שעברה, במטרה למזג את הפלטפורמה עם אינסטגרם. גיפי היא הספקית הגדולה ביותר של גיפים לרשתות חברתיות, ולפי דיווחים, היא נרכשה תמורת 400 מיליון דולר. ביוני בשנה שעברה, ה-CMA החלה לחקור את העסקה, ובאוגוסט פסקה באופן זמני שמטא צריכה למכור את גיפי בשל סוגיות הנוגעות לתחרות, והמשיכה לחקור את הסוגיה.
בנימוקים של ה-CMA להחלטתה הראשונית נכתב אז כי "מיליוני פוסטים בכל יום ברשתות חברתיות כוללים גיפים. כל הפחתה באפשרויות הבחירה או באיכות של הגיפים הללו עשויה להשפיע באופן משמעותי על האופן בו אנשים משתמשים באתרים האלו, ובשאלה האם יעברו לפלטפורמה אחרת, כמו פייסבוק. מאחר שרוב הרשתות החברתיות הגדולות שמתחרות בפייסבוק משתמשות בגיפים של גיפי, ומאחר שיש רק עוד ספקית גדולה אחת של גיפים - Tenor של גוגל - לפלטפורמות האלו יש מעט מאוד בחירה. ה-CMA מצאה כי הבעלות של פייסבוק על גיפי עשויה להוביל אותה למנוע מפלטפורמות אחרות גישה לגיפים. היא יכולה גם לשנות את תנאי הגישה - למשל, היא יכולה לדרוש מלקוחות גיפי, כמו טיקטוק, טוויטר וסנאפצ'ט, לספק יותר נתונים על המשתמשים במטרה לגשת לגיפים של גיפי. פעולות כאלה עשויות להגדיל את כח השוק של פייסבוק, שכבר משמעותי".
מלבד הטענות על חסימת גישה של מתחרות לגיפים, או דרישה לנתונים על המשתמשים בתמורה, הרשות טענה גם, כבר בהחלטתה הראשונית, כי העסקה עשויה להביא להסרה של מתחרה למטא, משוק הפרסום הגרפי באינטרנט בבריטניה. זאת למרות שלגיפי לא הייתה נוכחות באותו סקטור. גיפי הציעה פרסום בתשלום בארה"ב, וברשות טענו כי אם לא היה מתבצע המיזוג, היא הייתה מרחיבה את השירות לבריטניה - דבר שהחברה הכחישה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד "מטא"
(צילום: AP)
הצעד הבא של ה-CMA נגד מטא הגיע בחודש שעבר, כאשר הרשות קנסה את מטא ב-50.5 מיליון פאונד בגין הפרה חמורה של ההוראה שלה למטא להישאר נפרדת מגיפי כל עוד חקירת הרשות בנושא מתנהלת. בנוסף, הסוכנות האשימה את מטא בסירוב מכוון למסור לה מידע על שתי החברות, למרות אזהרות חוזרות. ב-CMA הציגו את הקנס כאזהרה שמסמנת שאף חברה אינה מעל החוק.
בתגובה לטענות הרשות באוגוסט, מטא האשימה את הרשות בכך שבעיסוק הזה היא חורגת מהטריטוריה שבה יש לה סמכות ו"שולחת מסר מצמרר ליזמים - אל תבנו חברות חדשות כי לא תוכלו למכור אותן". מטא אף טענה כי הממצאים המוקדמים של ה-CMA אינם נתמכים בראיות, ומכילים "שגיאות יסודיות הנוגעות לחוק ולעובדות". "נמשיך לעבוד עם ה-CMA כדי להגיב לכל תפיסה שגויה לפיה העסקה פוגעת בתחרות", אמרו אז בחברה. החברה גם ביקרה את הערכת הרגולטור הנוגעת לפוטנציאל העתידי של גיפי בתחום הפרסום, וטענה שסביר יותר שגיפי הייתה ממשיכה לפעול באופן מוגבל ללא מספיק מימון.
רגולטורים מסביב לעולם החלו לחשוש יותר ויותר מהאפשרות שרכישות שמסכנות את התחרות יחמקו מהן, אחרי שאישרו למטא בעבר רכישות של מתחרות קטנות כמו וואטסאפ ואינסטגרם.
פורסם לראשונה: 13:52, 29.11.21