אפל הצליחה לחמוק מקנסות האיחוד האירופי עד כה, אבל הפעם היא מצטרפת לחברה טובה שמורכבת מכל ענקיות הטק. האיחוד האירופי השית עליה היום (ב') קנס בהיקף של כ-1.84 מיליארד יורו או כ-0.5% מהיקף ההכנסות השנתיות שלה. מדובר באחד הקנסות הגדולים ביותר שאפל חטפה אי-פעם והוא מעניש אותה על כך שמנעה מלקוחותיה את האפשרות להירשם לשירות של ספוטיפיי ושירותי סטרימינג נוספים מחוץ לאפסטור, כלומר ללא שהיא תגבה את עמלת 30% שלה מהרכישה.
1 צפייה בגלריה
אפל וספוטיפיי
אפל וספוטיפיי
אפל וספוטיפיי
(עיבוד תמונה. צילום: ymgerman / Shutterstock)
המקור של ההליך בתלונה שהגישה ספוטיפיי ב-2019 לאיחוד האירופי על כך שאפל מונעת ממנה ליידע את המנויים על כך שניתן לשלם על המנוי גם ישירות דרך האתר של ספוטיפיי במחיר נמוך יותר. ספוטיפיי כמו חברות נוספות מסוגה דורשת מחיר גבוה יותר מאלו שמשלמים על המנוי דרך האפסטור - מס אפל כפי שהוא מכונה - ושכולל כמובן את הפרמיה על המחיר הרגיל.
באיחוד האירופי לא אהבו את המהלכים של אפל, בדיוק כמו שלא אהבו את המהלכים של מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק או אמזון. החקירה של נציבות האירופית נמשכה כמעט 5 שנים, וכעת הקנס הושת. מרגרט ווסטאגר, ראשת ההגבלים העסקיים של הנציבות אמרה שזו הפעם הראשונה שהוחלט להוסיף קנס הרתעה מעבר לקנס המיועד שעמד במקור על כ-500 מיליון יורו "בלבד". מעבר לקנס, הנציבות גם דורשת מאפל להימנע ממהלכים כאלו גם בעתיד, ולהסיר לאלתר את המגבלות הקיימות.
באפל לא קיבלו את הקנס בהכנעה כמו אצל פייסבוק או גוגל. החברה הודיעה כי תערער על ההרשעה בבית הדין הכללי של לוקסמבורג, שמהווה את הסמכות השנייה לפני בית הדין העליון של האיחוד. עם זאת, לפי כללי הנציבות אפל תצטרך בכל מקרה לשלם את הקנס ולפעול לפי ההנחיות עד שבית דין יחליט אחרת. בהתחשב בכך שמדובר במהלך שעשוי לקחת עוד מספר שנים, לא ברור אם זה ישנה מאוד לאפל. בכל מקרה לטענת אפל, הנציבות לא הראתה שנגרם נזק כלשהו לצרכנים ולא מבינה את מציאות השוק בו החברה פועלת.
ריפרש
הבינה המלאכותית לקחה בלי רשות. האם היא תשלם על זה? / עם ליטל הלמן
38:59
עבור אפל עם זאת זה כבר לא משנה. האיחוד האירופי יתחיל ליישם את חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) ובו כללים שמונעים מאפל או חברות אחרות להכריח את משתמשי הפלטפורמות לרכוש מוצרים רק דרכן או דרך מערכות הסליקה שלהן. למעשה, החוק הזה חייב את אפל לפתוח את האפשרות של שימוש בארנק אלקטרוני צד ג' במקום להכריח את בעלי האייפון להשתמש רק באפל פיי בין היתר וכן לאפשר הפעלה של חנויות אפליקציות חיצוניות. גם המתחרות שלה לא מרוצות מהחוק החדש. אבל בארה"ב דווקא מרוצים כי הוא מהווה סוג של רגולציה גלובלית מבלי שבוושינגטון צריכים להפעיל כוח נגד חברות אמריקאיות - מהלך שנחשב תמיד רגיש בשנת בחירות.
כעת נותר לראות כמה ענקיות הטק ינסו למשטר את עצמן כדי להימנע מקנסות עתק. עד כה שיאנית הקנסות היא גוגל שנדרשה לשלם כ-8.25 מיליארד יורו בעשור שחלף במספר הליכים מתוקשרים. אחריה מטא כשנקראה עוד פייסבוק, שגם לה מספר גדול מהם מתחת לחגורה. כמובן שגם מיקרוסופט זכורה באירופה עם קנס של מיליארד דולר בסוף המאה הקודמת שחטפה על ניסיונה לחסום שימוש בדפדפנים מתחרים לאקספלורר שלה (זוכרים אותו?). אפל בינתיים ספגה פחות משאר חברותיה לתעשייה, היא אפילו עשויה לחמוק מקנס בנוגע לאפל פיי מאז שהציעה שתפתח את השימוש בשבב ה-NFC של האייפון למפתחים חיצוניים. יש לציין שהאייפון מאוד פופולרי באירופה ומדובר באחד השווקים החשובים של היצרנית, לאפל יש שם תדמית הרבה יותר חיובית מאשר לשאר כך שכל עוד היא תשמור על פרופיל נמוך היא לא אמורה לספוג יותר מדי צרות מצידה של הממשלה האירופית.