חברת "מטא" (לשעבר פייסבוק) פרסמה אמש את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי של 2022, שחשפו ירידה בהכנסות החברה כבר ברבעון השני ברציפות. הפעם, הכנסות החברה לרבעון עמדו על 27.7 מיליארד דולר, ירידה של 4% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. גם ברבעון הבא החברה צופה ירידה שנתית בהכנסות, וחוזה שתכניס בין 30 ל32.5 מיליארד דולר.

עוד בנושא:

הרוב המכריע של הכנסות החברה - מעל 98% מגיעות מפרסום, ושוק הפרסום הדיגיטלי מושפע מאוד כעת משינוי מדיניות הפרטיות של אפל, שמקשים על פרסום מותאם אישית עבור משתמשיה. במטא אמרו כי בעקבות זאת, מחיר המודעות הממוצע שלה ירד ב-18%. בנוסף, יש כעת מגמה כללית של צמצום בקמפיינים בעולם הפרסום בשל האינפלציה הגוברת, המלחמה באוקראינה וגורמים נוספים - ומגמה זו משפיעה גם על חברות כמו גוגל, מיקרוסופט וסנאפ.
1 צפייה בגלריה
מטא
מטא
מטא
(צילום: רויטרס)
חברת הענק מתמודדת גם עם תחרות קשה מול טיקטוק, שאחת מהדרכים שלה להתמודד איתה היא ההשקעה ב"רילס", פורמט של סרטונים קצרים שמזכיר מאוד את התכנים בטיקטוק, שמטא שילבה באינסטגרם ובפייסבוק. מטא חשפה כי הפורמט צובר פופולקיות, ובכל יום 140 מיליארד סרטוני רילס מתנגנים בפייסבוק ואינסטגרם - עליה של 50% לעומת לפני חצי שנה. "המגמות נראות טוב, ואנחנו מאמינים שאנחנו מרוויחים נתח מהזמן שבילו אצל המתחרים שלנו, כמו טיקטוק", אמר מנכ"ל ומייסד מטא, מארק צוקרברג. אלא שגם המגמה הזו עדיין לא מתבטאת בהכנסות - שכן המוניטיזציה של רילס אינה אפקטיבית לעומת תכנים אחרים בפלטפורמות של מטא, ולכן ההצגה של יותר רילס למשתמשים מתבטאת בהפסד הכנסות של מעל 500 מיליון דולר לרבעון. במטא מצפים שהמצב הזה ישתפר תוך שנה עד 18 חודשים.
בנוסף לאתגרים הנוגעים להכנסות מפרסום, מטא מתמודדת גם עם אתגר שנובע משינוי המיקוד ההדרגתי שהיא מבצעת - מחברה שמזוהה עם רשתות חברתיות לחברת "מטאברס", מרחב דיגיטלי ואימרסיבי בו מאמינים בחברה שבעתיד נעבוד, נבלה ונתקשר. חטיבת Reality Labs של החברה, שמפתחת קסדות VR וכן מובילה את יוזמות המטאברס של מטא, הפסידה ברבעון זה 3.7 מיליארד דולר (לעומת 2.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה). בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, המחלקה הפסידה מעל 9 מיליארד דולר. גם הכנסות החטיבה ירדו ברבעון זה ל-285 מיליון דולר - ירידה שנתית של 49%, בשל מכירות מאכזבות של קסדות הקווסט 2. להורייזון וורלדס, מוצר המטאברס של מטא לצרכנים, פחות מ-200 אלף משתמשים פעילים חודשיים, בעוד החברה צפתה שעד סוף השנה יהיו לו 500 אלף משתמשים, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. במטא אף צופים כי ההפסדים של חטיבת ריאליטי לאבס יגדלו עוד יותר ב-2023.
הקשיים של החברה לצמוח כרגע מתבטאים גם במספר העובדים שלה. במטא הצהירו כי כרגע החברה מעסיקה 87 אלף עובדים, ומספר זה לא צפוי להשתנות במיוחד בסוף 2023. בחברה עצרו גיוסים בחלק מהצוותים, צמצמו צוותים אחרים, ומגדילים כעת אך ורק צוותים "בעדיפויות הגבוהות ביותר".
נקודת האור מבחינת החברה ברבעון הנוכחי נגעה למספר המשתמשים - בפייסבוק מספר המשתמשים צמח ל-1.98 מיליארד משתמשים פעילים ביום, לעומת 1.97 מיליארד ברבעון השני; אינסטגרם, שעברה את מיליארד המשתמשים החודשיים הפעילים ב-2018, מונה כעת מעל 2 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים (לשם השוואה, לפייסבוק 2.96 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים); לוואטסאפ מעל 2 מיליארד משתמשים יומיים פעילים, כשהצמיחה המהירה ביותר במספר המשתמשים מגיעה מצפון אמריקה. בסך הכל, בכל "משפחת האפליקציות" של מטא 3.71 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים ברחבי העולם.
מניית החברה, שאיבדה כבר שני שליש מערכה השנה - כחצי טריליון דולר, ירדה בצורה חדה בעקבות פרסום התוצאות הפיננסיות המאכזבות.