מחקר חדש והמקיף ביותר מסוגו מראה שמספר הציוצים האנטישמיים זינק ב-105% מאז שאילון מאסק רכש את הפלטפורמה. התגובה הרשמית של טוויטר לפניית ynet בעניין? 💩. כן, מאסק ממשיך לעשות צחוק מעבודה ולפי המדיניות האחרונה של הרשת החברתית בבעלותו - כל תגובה לתקשורת תיענה אוטמטית עם אימוג'י של יציאה.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. מדיניות תגובות חדשה
(עיבוד תמונה. צילום: AP, shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

זה יכול היה להסתכם כעוד קוריוז מבית מדרשו של מאסק, אילולא טוויטר ניצבה כעת פני בעיה אמיתית של גילויי שטנה בסדר גודל חסר תקדים בפלטפורמה שלה. בתשעת החודשים שהסתיימו בפברואר 2023, אנליסטים איתרו 325,739 ציוצים אנטישמיים באנגלית, והממוצע השבועי שלהם זינק ב-105% (מ-6,204 ל-12,762) לאחר שמאסק רכש את הפלטפורמה. כך לפי אחד המחקרים הנרחבים ביותר שנעשו עד כה ברשת שמאחוריו עומד מכון המחקר הבינלאומי ISD.
2 צפייה בגלריה
המייל שקיבלנו בתגובה מטוויטר
המייל שקיבלנו בתגובה מטוויטר
המייל שקיבלנו בתגובה מטוויטר
(צילום מסך)
המחקר גם מצא זינוק במספר ״חשבונות השנאה״ החדשים שנוצרו מאז רכישת מאסק, כלומר עלייה של יותר מ-223% ביצירת חשבונות שמצייצים אך ורק תוכן אנטישמי. האנליסטים מתארים במחקר את הנושאים העיקריים המופיעים בציוצים האנטישמיים: בין הבולטים ניתן למצוא תוכן קונספירטיבי שטוען לשליטה יהודית ב"אליטות", בתקשורת ובפוליטיקה. כיוצא בכך גם התקפות על מדינות הנחשבות תחת ש"ליטה ציונית", בעיקר ישראל ואוקראינה.
ציוצים רבים טענו כי המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס משפיע על המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, טענות שבוודאי מוכרות למי שעוקב אחרי אחד, דונלד טראמפ. החוקרים מציינים גם שהמילים "גוי" ו"גויים" הפכו יותר ויותר נפוצות לתיאור "קורבנות" לא-יהודים של קונספירציות יהודיות. חלה גם עלייה בשימוש במילת הגנאי "kike" לתיאור יהודי (המקבילה בארצות הברית ל-N word כלפי שחורים). החוקרים אף מצאו זינוק בציוצים המביעים תמיכה בהערות אנטישמיות של קניה ווסט, במיוחד אחרי אוקטובר - כשמותגים גדולים כמו אדידס ביטלו את שיתופי הפעולה איתו.

האשמות במותו של ישו

וישנם גם את הנרטיבים האנטישמיים המוכרים שחוזרים על עצמם: האנטישמיות הגזעית - שהמחקר מגדיר כעליונות לבנה ונייטיביזם - כמו גם דעות קדומות ותפיסות היסטוריות שכוללות האשמת היהודים במותו של ישו והניסיון להפריד בין "גזעים" היסטוריים של יהודים "מזויפים" ו"אמיתיים". המונח "בית הכנסת של השטן" שימש שוב ושוב כדי לתאר את התיאוריה שבה העם היהודי גנב את זהותם של שחורים. החוקרים מציינים שהחל מאוגוסט האחרון, לאחר חילופי האש בין ישראל לעזה, ציוצים שתקפו יהודים בגלל ישראל הפכו לנפוצים ביותר.
לצורך הדו"ח, החוקרים השתמשו בבינה מלאכותית כדי לזהות ציוצים ש"סביר להניח" תואמים לפחות הגדרה אנטישמית אחת של ה-IHRA (הברית הבינלאומית לזיכרון השואה), כדוגמת דה-הומניזציה, דמוניזציה או סטריאוטיפיות על יהודים וקריאה, סיוע או הצדקה להרג או פגיעה ביהודים. לאחר האיתור הראשוני החוקרים בחנו בעצמם באופן ידני תת-קבוצה קטנה יותר של הציוצים כדי להשוות אותה עם האלגוריתם שבנו, ומצאו התאמה של 76%. גם עם ההסתייגות הזאת, החוקרים טוענים שהממצאים מציגים תמונה ברורה: ציוצים אנטישמיים הפכו נפוצים הרבה יותר תחת שרביטו של מאסק. למרות שבטוויטר, כאמור, בדיוק יצאו להתפנות, וכנראה שלא נוכל לקבל מהם תגובה, מאסק הכחיש בעבר את הטענות שלפיהן דברי השטנה עלו ברשת מאז שרכש אותה. לאחר שדו"ח של הליגה נגד השמצה מדצמבר האחרון הראה כבר אז עלייה מדאיגה, מאסק צייץ גרף שלדבריו הראה ש"החשיפה של דברי שטנה" נמצאת ב"ירידה" - מבלי לספק נתונים נוספים לביסוס הטענה. הוא טען שזינוק אחד בגרף הציוצים הבעייתיים נבע ממספר קטן של חשבונות בלבד.
מאסק גם טען כי טוויטר יגביל את תפוצת "ציוצי השנאה״ האלה כחלק ממדיניות חדשה שהוא תיאר: "חופש הביטוי, אך לא חופש הגישה (Reach)". "לא תמצאו את הציוץ (הפוגעני - ד"א) אלא אם תחפש אותו במיוחד, וזה לא שונה משאר האינטרנט", צייץ. אלא שלפי הממצאים החדשים נראה שזה רחוק מלהיות המצב. כנראה שמישהו בטוויטר נרדם על האסלה.
אגב, למרות הסערות סביבו, מתברר שהאמריקאים עדיין מחבבים את מאסק: מסקר של האקונומיסט וחברת Yougov, שנערך בקרב מדגם מייצג של 1,500 אמריקאים, עולה כי 48% מחזיקים בדעות חיוביות במידה כזאת או אחרת לגבי מאסק, לעומת 36% שמחזיקים בדעות שליליות כלפיו. 42% תומכים ברכישת טוויטר על ידו, לעומת 34% שמתנגדים, ו-41% מרוצים במידה כזאת או אחרת מהדרך בה הוא מנהל את החברה לעומת 36% שאינם מרוצים.