גוגל מציגה פיילוט חדש במסגרתו מפתחים יוכלו להשתמש במערכות חיוב משלהם באפליקציות. החברה הודיעה כי תתחיל מ"מספר קטן של מפתחים", שיוכלו להציע מערכת תשלום משלהם לחיובים שונים בתוך האפליקציה, בנוסף למערכת החיוב של גוגל. ענקית הסטרימינג ספוטיפיי תהיה הראשונה שתוכל להציע את שתי המערכות זו לצד זו. בגוגל אמרו כי הפיילוט החדש מתבסס על השקה של החברה שמאפשרת מערכת חיוב נוספת, לצד המערכת שלה, למשתמשים בדרום קוריאה - בעקבות חוק מקומי שאוסר על גוגל ואפל להגביל מפתחים למערכות התשלום שלהן בלבד.

עוד בנושא:

בגוגל אמרו כי הם "בוחנים מתן בחירה לאפשרויות חיוב במדינות נבחרות", אך לא ציינו אלו מדינות. בספוטיפיי לעומת זאת הצהירו כי הפיילוט יושק בכל השווקים בהם גרסאת הפרימיום שלה זמינה (184 מדינות). כמו כן, בשתי החברות לא הכריזו מתי הפיילוט ייצא לפועל ורק אמרו כי יושק מאוחר יותר השנה.
2 צפייה בגלריה
גוגל פליי
גוגל פליי
גוגל פליי
(צילום: shutterstock)
אפל וגוגל נתונות לביקורת רבה ממפתחים ומחוקקים סביב העובדה שהן לא מאפשרות למפתחים להשתמש במערכות צד שלישי כדי לבצע תשלומים בתוך האפליקציות, ועל העמלה שהן גובות על רכישות דרך המערכות שלהן. נושא זה נמצא בליבו של הקרב המשפטי שחברת אפיק גיימס, יצרנית פורטנייט, מנהלת נגד השתיים. בנוסף, פרט לחקיקה בדרום קוריאה עברה גם פסיקה של רגולטור בהולנד לפיה על אפל לתת לאפליקציות הכרויות במדינה להשתמש במערכות תשלום חלופיות. אפל הצהירה כי תעשה זאת, אך נקנסה שוב ושוב בטענה שלא עמדה בדרישות הצו.
העמלות שחנויות האפליקציות הגדולות גובות עבור רכישות או הרשמה למנויים נעה לרוב בין 15-30%. גם בדרום קוריאה, לאחר שגוגל אפשרה שימוש במערכות תשלום חלופיות, היא הפחיתה את העמלות על רכישות דרך המערכת החלופית ב-4% בלבד עבור מפתחים. לא ידוע מה יהיה גובה העמלות במסגרת הפיילוט החדש.
גוגל הצהירה בבלוג הרשמי שלה כי "לאחרונה התעורר דיון סביב הבחירה באפשרויות החיוב בחנויות אפליקציות. אנחנו מברכים על השיחה". החברה אף הצהירה כי הבחירה בספוטיפיי בתור החברה הראשונה שתנסה את הפיילוט הייתה טבעית, בין היתר בשל העובדה שהיא "אחד המפתחים הגדולים בעולם שמציעים תכנית מנויים". אך ספוטיפיי היא גם אחת המבקרות הגדולות של העמלה שאפל גובה באפסטור, ואפילו הגישה נגדה תלונה לאיחוד האירופי. ספוטיפיי דוחפת במספר דרכים לשינויים רגולטוריים הנוגעים למבנה ולמערכות החיוב הקיימות של חנויות האפליקציות הגדולות השולטות בשוק, ולכן נראה כי הבחירה בה הושפעה גם מעובדות אלו.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית ספוטיפיי
אפליקציית ספוטיפיי
אפליקציית ספוטיפיי
(צילום: EPA)
בפוסט שספוטיפיי פרסמה בבלוג הרשמי שלה נכתב כי "למשתמשים שהורידו את ספוטיפיי דרך פליי סטור תוצג בחירה - לשלם עם מערכת התשלום של ספוטיפיי או של גוגל פליי. לראשונה, שתי האפשרויות האלו יחיו זו לצד זו בתוך האפליקציה. זה ייתן לכולם את החופש להירשם כמנויים ולבצע רכישות באמצעות אפשרות התשלום שהם בוחרים ישירות מתוך האפליקציה. במשך החודשים הקרובים, ספוטיפיי תעבוד עם צוותי המוצר וההנדסה של גוגל כדי לבנות את החוויה החדשה הזו, ונפעיל אותה במדינות מסביב לעולם. תוך עבודה משותפת, החברות יבחנו וילמדו, יחקרו יחד חדשנות מוצרים בפלטפורמת אנדרואיד".