כבר זמן רב נשואות עיני העולם הטכנולוגי בציפייה להשקה של קסדת מציאות מעורבת מבית אפל, מתוך תקווה שהיא תהיה זו שתפיח חיים בקטגוריה ותכניס אותה למיינסטרים. אלא שלפי דיווח בניו יורק טיימס, חלק מעובדי החברה מביעים באופן נדיר חוסר שביעות רצון מהמוצר החדש של החברה, שצפוי להיות מושק ביוני לפי הדיווח.

עוד בנושא:

בניו יורק טיימס חושפים כי בתחילה, המוצר דווקא עורר התלהבות בחברה. לפני חמש שנים, סמנכ"ל העיצוב המיתולוגי של החברה ג'וני אייב הציג למאה בכירים בחברה סרטון קונספט ששבה אותם - שבו נראה אדם במונית בלונדון עוטה קסדת מציאות רבודה ומתקשר לאשתו בסן פרנסיסקו, וכך מצליח להעביר לה באמצעות הקסדה את הנופים של לונדון כפי שהם נראים דרך עיניו. הסרטון הביא להתרגשות בקרב הבכירים סביב האפשרויות וההזדמנויות העסקיות שבקטגוריית המכשירים הבאה של החברה - קסדה שתוכל לשלב את העולם הפיזי והדיגיטלי.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק, מנכ"ל אפל
(צילום: רויטרס)
אלא שכעת, כשהחברה מתכוננת להציג את המכשיר בחודשים הקרובים, ההתלהבות באפל התחלפה בסקפטיות, לפי עובדים בעבר ובהווה שהתראיינו בעילום שם. החששות נוגעים למחירו הגבוה של המכשיר, שיעלה סביב 3,000 דולר, לשימושים שלו, לעובדה שהצורך שעליו הוא עונה אינו מוגדר לחלוטין, וכן לעובדה שעדיין לא ברור מי השוק שלו ועד כמה הוא גדול. זאת בשונה מהעבר, כשעובדים בנו מכשירים בתחושת שליחות והתלהבות. חלק מהעובדים אף ערקו מהפרויקט בשל הספקות שלהם לגבי הפוטנציאל שלו, ואחרים פוטרו בשל העובדה שלא הציגו התקדמות עם אספקטים שונים של הקסדה, כולל השימוש בעוזרת הקולית של אפל, סירי.
לכל אלה מצטרפת העובדה שהמכשיר פותח בתקופה של עזיבות משמעותיות בצוות העיצוב של החברה, מה שהוביל לפגיעה במורל. המעצב הראשי אייב עזב ב-2019 והפסיק לייעץ לחברה בשנה שעברה. השנה, גם מחליפתו של אייב, אוונס האנקי, האחראית על עיצוב תעשייתי בחברה, עזבה, ובינתיים מייק רוקוול, מהנדס בהכשרתו, מוביל את הפיתוח של המכשיר.
הדיווח פירט מעט על הפיצ'רים של המכשיר המסקרן: הקסדה תיראה כמו משקפי סקי עם מסגרת סיבי פחמן. היא תצויד במצלמות חיצוניות שיתפסו את העולם האמיתי, ושני צגי 4K שיכולים להקרין אפליקציות, סרטים ועוד. אחת הפונקציות במכשיר נקראת reality dial ובאמצעותה יוכלו לשלוט בעוצמה של הווידאו שמתעד בזמן אמת את הסביבה. בחברה אף מתכננים למכור עדשות במרשם לקסדה עבור אנשים שזקוקים למשקפיים, מכיוון שהיא לא תתאים ללבישה מעל משקפיים.
עוד דווח כי המיקוד בפיתוח המכשיר היה בכך שהמכשיר יצטיין בשיחות וידאו, והאפשרות לבלות זמן עם אחרים בתור אוואטרים, ואפליקציית הדגל של המכשיר תיקרא "copresence" - דו-נוכחות. השם מבטא את החוויה של מרחב משותף, אמיתי או וירטואלי, עם מישהו שנמצא במקום אחר. המכשיר שיושק ביוני מיועד להיות גם כלי לאמנים, מעצבים ומהנדסים, ויציע גם תכני וידאו ייחודיים מיוצרים הוליוודיים כמו ג'ון פאברו, במאי איירון מן.
למרות כל היכולות הללו - המכשיר הוא למעשה מעין גשר למכשיר עתידי, כמו משקפי מציאות רבודה, שיהיה מושך יותר אבל ידרוש יותר פריצות דרך טכניות. המכשיר הנוכחי ככל הנראה יהיה מיועד יותר לעסקים.
במשך מעל עשור, מנהיגים בתחום הטכנולוגיה התייחסו למציאות רבודה כגל הבא של המחשוב אחרי הסמארטפון. הקסדה של אפל נחשבת כאמור למכשיר המצופה שיהפוך להיות מוביל השוק, לאחר שעד היום מכשירים של חברות רבות אכזבו ולא עמדו בהבטחה. בשנה שעברה אמר מנכ"ל החברה טים קוק לסטודנטים כי בעתיד הקרוב "תתהו איך חייתם בלי מציאות רבודה, כמו שהיום אתם תוהים איך אנשים גדלו בלי האינטרנט".
מטא, שמשקיעה מיליארדים בחזון לאינטרנט מבוסס VR ו-AR, מכרה 20 מיליון יחידות של קסדת המציאות המדומה קווסט 2 מאז שהשיקה אותה בשנת 2020. המספרים האלה אומנם הופכים את קווסט 2 למוצר הנמכר ביותר ביותר אי פעם בקטגוריה, אך מדובר בטיפה בים בהשוואה ל-200 מיליון אייפונים שאפל מוכרת מדי שנה במחיר גבוה יותר. בנוסף, לאחרונה חתכה מטא את המחיר של קסדת הפרימיום שלה, קווסט פרו, מ-1,500 ל-1,000 דולר, בצעד שמצביע לפי ההערכות על ביקושים מאכזבים.
2 צפייה בגלריה
משקפי מציאות רבודה
משקפי מציאות רבודה
משקפי מציאות רבודה
(צילום: shutterstock)
לפי הערכות חברת Counterpoint Research, אפל צפויה למכור פחות מ-500 אלף קסדות בשנה. לשם השוואה, החברה הייתה צפויה למכור 40 מיליון שעוני אפל ווטש אחרי שאלה נחשפו לראשונה. האתגר בתחום החומרה גדול, ובנוסף אפל לרוב מגיעה לשוק בוגר ומאתגרת אותו, ואילו במקרה הזה השוק עדיין בחיתוליו כאמור. אפל סירבה להתייחס לתוכניותיה לגבי מוצרים עתידיים.
דיווח בבלומברג שפך עוד אור על הגישה של אפל למוצר החדש, וחשף עליו פרטים נוספים. לפי בלומברג, בשבוע שעבר מאה המנהלים הבכירים באפל התכנסו במטה החברה, כדי לראות הדגמה של הקסדה. הפורום מתכנס בכל שנה מאז 2018 כדי לראות את המוצר, בכינוס שזכה לכינוי "דמו מועדון קרב". אך בניגוד להדגמות הקודמות, שמטרתן הייתה להראות התקדמות ולקבל אישור להמשך, הפעם ההדגמה הייתה נוצצת יותר, והראתה מוצר בשלב מוגמר. גם לפי בלומברג, חלק מהבכירים לוקחים בחשבון את האתגרים הרבים של אפל בשוק הזה, שכוללים את העובדה שהמכשיר דורש סוללה חיצונית שזקוקה להחלפה כל שעתיים, את העובדה שחלק מהבודקים של המוצר אמרו כי העיצוב איננו נח, וכי הקסדה תושק עם תכנים מוגבלים וללא אפליקציה אחת "מנצחת".
לכן חלק מהבכירים מאמינים כי המוצר לא יהיה להיט מהתחלה, אך עשוי להתחיל בצורה איטית, ועם הזמן להשתכלל ולהשתפר, וכן למצוא את הנישה המתאימה לו, כמו שקרה לאפל ווטש. בשנה הראשונה מאמינים באפל כי יימכרו מיליון יחידות של הקסדה, שתיקרא "ריאליטי פרו" או "ריאליטי וואן", ובשל העלויות הגבוהות של ייצורה, מכירה בכמויות כאלה למעשה לא יניבו לחברה רווח, או שיניבו לה מעט רווח. אלא שבחברה מצפים כי כשיושקו דגמים עתידיים, העניין מצד הצרכנים יגדל. לפי הדיווח, באפל כבר מפתחים שתי גרסאות נוספות שצפויות לצאת בעוד כששנתיים - האחת צפויה לעלות מחצית מהמוצר הראשון שיושק, והדגם הנוסף צפוי להציע ביצועים טובים יותר.