אם נמאס לכם לשלם מאות שקלים לשירותי טלוויזיה וסטרימינג אתם לא לבד: הסטארט-אפ החדש Telly רוצה לתת לכם את המסך בחינם ובתמורה הוא ישדר לכם פרסומות. סוג של מודל האינטרנט אבל לטלוויזיה. הרעיון מתבסס על טלוויזיה חכמה בת 55 אינץ' כפולת מסכים. יש לה מסך ראשי שמתפקד כמו טלוויזיה מסורתית וכוללת אפילו מצלמת רשת מובנית, ומסך משני שמשמש לתכונות החכמות וכוללות כמובן את תצוגת הפרסומות עם אפשרות להקליק עליהן.
4 צפייה בגלריה
הטלוויזיה כפולת המסך של Telly
הטלוויזיה כפולת המסך של Telly
הטלוויזיה כפולת המסך של Telly
(צילום מסך אתר Telly)
לדברי החברה, טלוויזיה מעין זו תעלה כ-1,000 דולר בשוק ובכל מקרה כחבילה היא לא נמכרת כיום אלא רק במסגרת מנוי ל-Telly. היא כאמור כוללת מצלמת רשת, מקרן קול מובנה ואפילו מצב גיימינג ייעודי. בתמורה אתם מוותרים על עוד נתח פרטיות. את הפרסומות לא ניתן לכבות, ואתם מתחייבים לאפשר לחברה לאסוף מידע ונתונים שיאפשרו לה למכור למפרסמים פרסומות ממוקדות. בדיוק כמו שפייסבוק וגוגל עושות.

עוד בנושא:

המייסד של החברה איליה פוזין לא זר לתחום. הוא היזם שעמד מאחורי שירות הסטרימינג Pluto TV שהיה מהראשונים שהציעו גישה לערוצי סטרימינג בפורמט של טלוויזיה מסורתית מבוססת פרסום. השירות, לו כיום 80 מיליון משתמשים, נמכר לפני מספר שנים לענקית המדיה ויאקום וכיום הוא חלק משירות הסטרימינג פרמאונט. הסטארט-אפ החדש הוא סוג של צעד נוסף, רק שבמקום מנוי לשירות סטרימינג, אתם מקבלים את כל החבילה כולל המסך.

לשבש את הטלוויזיה

פוזין רוצה לשבש את מודל חברות הטלוויזיה. לדבריו כבר כיום חברות תוכן ויצרניות חומרה כגון סמסונג, LG ואחרות אוספות מידע על השימוש שהלקוח עושה בציוד שלהן. אם תיכנסו להגדרות של טלוויזיה חכמה מבוססת אנדרואיד או כל מערכת הפעלה קניינית אחרת תוכלו למצוא (לא בקלות) את ההגדרות של שליחת נתוני השימוש ליצרניות. כלומר המידע כבר מועבר. במודל העסקי של החברה החדשה הכל חשוף ובתמורה המשתמש מקבל טלוויזיה משוכללת 4K עם תמיכה בתכונות שתמצאו רק בדגמים יקרים יותר כגון HDR או המקרן קול המובנה.
4 צפייה בגלריה
הטלוויזיה החכמה של Telly
הטלוויזיה החכמה של Telly
אלו התכונות של הטלוויזיה החדשה
(צילום: Telly)
עוד ערך מוסף של הטלוויזיה הוא התמיכה בשלל שירותים נוספים. יש למשל שירות זום מובנה לשיחות וידאו משפחתיות, יש מצב גיימינג עם כ-40 משחקים מותאמים לפורמט המסך וכמובן אי אפשר בלי שירות כושר. המקרן קול מאפשר חיבור לשירותי מוזיקה ויש כמובן סייעת קולית בשם Telly. בקיצור, מדובר ביותר מרק טלוויזיה אלא ממש מכונת מדיה ותקשורת שמוענקת לכם מתנה. או יותר נכון בתמורה למידע על החיים שלכם. הפורמט עצמו עשוי להדאיג. אבל אם אתם משתמשים בפייסבוק, גוגל או אפילו בשירותים של אפל, המודל הזה לא חורג ממה שענקיות הטק כבר עושות כיום.
ההברקה העיקרית בטלוויזיה של החברה, לפחות בעיני, הוא המסך המשני והיכולות המובנות בו. אמנם זה עשוי להפריע לצפייה בסרט וגם העובדה שלא ניתן לכבות אותו עשויה לעצבן, אבל מנגד אתם מקבלים ערך מוסף לא קטן. היכולת להריץ יישומים עליו כגון שירות שמקרין כותרות של חדשות או עדכונים מהבורסה יכול להתאים מאוד לסוג מסוים של משתמשים. גם היכולת המובנית לנהל שיחות זום היא יתרון לא קטן וזה מפתיע שיצרניות הטלוויזיות המסורתיות לא חשבו על שכלול התצורה שלה, למעשה מאז הוצגה לפני כמעט 100 שנה.
4 צפייה בגלריה
הטלוויזיה החכמה של Telly
הטלוויזיה החכמה של Telly
הטלוויזיה במצב המתנה - שימו לב לפרסומות בצד התחתון הימני של המסך
(צילום מסך: Telly)
החברה אומרת שמשתמש ממוצע מחזיק בטלוויזיה כ-6 שנים וכיום כ-80% מהצופים נוהגים לצפות גם במסך משני כלשהו כגון סמארטפון או טאבלט בזמן שהם רואים את השידורים במסך הגדול. החברה כבר עובדת על הרעיון שנתיים ופיתחה במקביל את מערכת ההפעלה של המכשיר בשם TellyOS. בחברה מציינים שהמסך המשני לא מיועד להרגיש כאילו הוא מפריע כך שאם אתם צופים בסרט הוא נכנס למצב חשוך. מנגד אם אתם מזפזפים בין הערוצים או מחפשים משהו לצפות בו הוא נדלק ומציע לכם סיוע, כאשר הפרסומות מוצגות בצד.

מיליונים של טלוויזיות בחינם

היעד של החברה הוא לחלק כ-500 אלף טלוויזיות עד סוף השנה החל מהקיץ. אבל הכוונה היא להגיע למיליוני מכשירים בשנה. כמובן שהעסקה של Telly זמינה בינתיים רק בארה"ב. מבחינת הכנסות, לפי נתוני החברה שוק הטלוויזיה המסורתית בצפייה ישירה שווה כ-70 מיליארד דולר רק בארה"ב. שוק הפרסום לעומת זאת שווה כ-300 מיליארד דולר בשנה. "היתרון של המוצר שלנו הוא שאנחנו מספקים פרסום מבוסס ביצועים", אומר ל-VentureBeat סמנכ''ל האסטרטגיה דאלאס לורנס.
4 צפייה בגלריה
הטלוויזיה החכמה של Telly
הטלוויזיה החכמה של Telly
פיצה במהלך המשחק
(צילום מסך: Telly)
כך למשל הוא מציג תסריט בו אנחנו צופים בסרט בשעה מסוימת ובהתאם תוצג לנו פרסומת חכמה במסך המשני להזמנת פיצה בהנחה. כל תהליך הרכישה מתבצע ישירות מהמסך הזה ואין צורך להוציא את הסמארטפון או לרוץ למחשב. "זה מצב בו אנחנו מספקים ערך מוסף למשתמש ובתמורה הוא מאפשר לנו ללמוד יותר דברים עליו כדי להתאים לו את החווייה", אומר לורנס. אגב, כדי להירשם לשירות אתם צריכים למלא שאלון מאוד מפורט שכולל את מספר הנפשות במשפחה, מקצוע, הרגלי צריכה וכו'. "אבל בניגוד לפייסבוק שאוספת את המידע הזה בצורה חשאית, כאן הלקוח מספק אותו מראש ומאפשר לנו להתאים לו את השירות ואת הפרסומות", הוא מוסיף.
החברה כבר הציבה את המוצר שלה בקרב נסיינים ולדברי לורנס הדברים נראים טוב (בלי משחק מילים). הטלוויזיה תישאר בחינם אצל המנוי כל עוד החברה חיה וקיימת. וכאן בעצם העניין הפעוט הזה עם השקעה. חברה כגון Telly זקוקה להרבה מאוד כסף מראש והמודל העסקי שלה - הגם שמעניין מאוד על הנייר - לא הוכח מעולם בתחום הזה. אמנם פייסבוק וגוגל הפכו לענקיות פרסום מקוון אבל הן לא היו צריכות לחלק טלוויזיות לציבור המשתמשים שלהן. החברה לא ממש חשפה את היקף ההשקעות והיא סגרה סבב סיד רק ברבעון הראשון של 2023. אבל בהתחשב שהמייסד פוזין מכר את החברה הקודמת שלו ב-340 מיליון דולר, ככל הנראה שלפחות חלק מההשקעה הראשונית מגיעה ממנו. בנוסף החברה אומרת שהיא זכתה לעניין עצום מצד חברות הטלוויזיה, היצרניות וחברות הטכנולוגיה כך שלא יפתיע אם הן גם היו שותפות במימון המיזם.