שנה חלפה מאז שמחולל התמונות DALL-E2 נכנס לחיינו בסערה, אבל נראה שבעולם האמנות עדיין מתקשים להסתגל למציאות החדשה שבה כל משתמש יכול ליצור ציור או תמונה בכמה לחיצות כפתור.
3 צפייה בגלריה
"החשמלאית"
"החשמלאית"
"החשמלאית". איש לא צילם את התמונה הזאת
(צילום: Boris Eldagsen)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

האמן הגרמני בוריס אלדגסן הודיע השבוע כי הוא מוותר על הפרס הראשון בקטגוריית היצירתיות בתחרות הצילום היוקרתית Sony World Photography Awards. הסיבה: התמונה ששלח לתחרות, "החשמלאית", לא צולמה על ידו אלא נוצרה באמצעות בינה מלאכותית.
"תודה על כך שבחרתם בתמונה שלי והפכתם את הרגע הזה להיסטורי, מכיוון שמדובר בתמונה הראשונה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית שזוכה בתחרות צילום יוקרתית ובינלאומית", כתב אלדגסן בהצהרה שפורסמה באתר שלו. הוא הוסיף כי לדעתו תמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית וצילומים אמיתיים לא צריכים להתחרות אלה באלה ויש ליצור תחרויות נפרדות לתמונות מבוססות AI: "מדובר ביישויות נפרדות. בינה מלאכותית היא לא צילום. לפיכך, לא אקבל את הפרס".
"החשמלאית" היא תמונה בשחור לבן של שתי נשים, שאחת מהן נשענת על השנייה. למרות שבמבט ראשון היא נראית כמו צילום אותנטי, במבט שני אפשר למצוא בה כמה פגמים שאופייניים למחוללי התמונות, למשל השרוול הימני בשמלה של האישה שעומדת מקדימה, שבשלב מסויים מתמזג עם הזרוע שלה.
התמונה היא חלק מסדרת תמונות בשם "פסאודומנסיה: זכרונות מזויפים" שאמורה להיראות כמו צילומים משנות ה-40. האמן אלדגסן הבהיר כי איש לא צילם את התמונות האלה וכי הוא יצר אותן באמצעות פרומפט (פקודה טקסטואלית) וערך אותן בין 20 ל-40 פעמים בטכניקות שונות של בינה מלאכותית באמצעות מחולל התמונות DALL-E2 של OpenAI.
זמן קצר לאחר הכרזתו של אלדגסן הוסרה התמונה מהתערוכה ומהאתר של התחרות. למרות שאלדגסן טוען כי הבהיר מהרגע הראשון שהתמונה נוצרה באמצעות בינה מלאכותית, המארגנים טוענים כי הוא הטעה אותם לגבי רמת המעורבות של הטכנולוגיה ביצירת התמונה כאשר אמר שמדובר ביצירה שנוצרה "בשיתוף" בינה מלאכותית ומסתמכת על הניסיון העשיר שלו כצלם.
3 צפייה בגלריה
Théâtre D’opéra Spatial
Théâtre D’opéra Spatial
Théâtre D’opéra Spatial. נוצרה באמצעות מידג'רני
(יצירתו של ג'ייסון אלן)
3 צפייה בגלריה
האפיפיור ודונלד טראמפ בתמונות שנוצרו על ידי Midjourney 5
האפיפיור ודונלד טראמפ בתמונות שנוצרו על ידי Midjourney 5
האפיפיור ודונלד טראמפ בתמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית
(מקורות: אליוט היגינס, רדיט)

הגבולות מיטשטשים

הזכייה של אלדגסן בתחרות היא הוכחה נוספת לכך שמחוללי תמונות כמו DALL-E2, מידג'רני ו-Stable Diffusion מסוגלים כיום ליצור תמונות שנראות ריאליסטיות כמעט לחלוטין ולהטעות אפילו מומחים לצילום. בחודש שעבר שוחררה הגרסה החמישית של מידג'רני, שהציגה קפיצת מדרגה משמעותית ושימשה בין היתר ליצירת תמונות מפוברקות של האפיפיור לובש מעיל יוקרתי ושל דונלד טראמפ נעצר, אשר הצליחו להטעות חלק מהגולשים שצפו בהן.
לא מדובר בפעם הראשונה שבה יצירה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית זוכה בתחרות אמנות יוקרתית. בשנה שעברה התחוללה סערה לאחר שיצירתו של ג'ייסון אלן, Théâtre D’opéra Spatial, זכתה במקום הראשון בקטגוריית "אמנות דיגיטלית/צילום שעבר מניפולציה דיגיטלית" בתחרות האמנות השנתית ביריד של מדינת קולודרו. לאחר הזכייה התברר כי אלן השתמש במחולל התמונות מידג'רני.