ההשקעה הגדולה ביותר של פייסבוק מחוץ לארה"ב: ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי תשלם 5.7 מיליארד דולר למפעילת הסלולר ההודית Jio, בתמורה לקצת פחות מ-10 אחוזים מהחברה. "אנחנו עושים פה השקעה מאוד גדולה", כתב מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית, בחשבון הפייסבוק שלו, "אבל יותר מזה, אנחנו מתחייבים לפעול יחד לקידום פרויקטים גדולים שיפתחו אפשרויות מסחר חדשות עבור אנשים ברחבי הודו".
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AFP)
לפי הוול סטריט ג'ורנל, Jio היא חלק מקונצרן הודי המספק שירותים עבור 388 מיליון לקוחות. ההשקעה של פייסבוק נועדה לאפשר לחברה להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים של השוק בהודו, בייחוד בפלטפורמת וואטסאפ שבבעלות פייסבוק. בהודו כבר יש כ-400 מיליון משתמשי וואטסאפ, ושיתוף הפעולה עם Jio אמור לסייע בפיתוח פרויקטים שיעזרו למשוך עוד משתמשים.
נוסף על כך, הודו נחשבת לשוק פוטנציאלי גדול במיוחד שבו ענקיות טכנולוגיה נתקלות באתגרים רגולטוריים משמעותיים. ההשקעה במפעילת הסלולר אמורה לסלול עבור פייסבוק את הדרך להתרחבות בהודו בצורה חלקה יותר. השקעה זו היא הגדולה ביותר שביצעה ענקית הטכנולוגיה בחברה חיצונית מאז שרכשה את וואטסאפ בשנת 2014 בתמורה ל-22 מיליארד דולר.
רק לפני כחודשיים ציינו בוואטסאפ אבן דרך משמעותית עם חציית רף 2 מיליארד משתמשים בעולם. אולם בהודו הפלטפורמה נתקלה בקשיים לאורך השנים, הבולטים שבהם עסקו בהפצת פייק ניוז בפלטפורמה. הודעות שרשרת שהועברו בהודו הובילו למעשי לינץ' אמיתיים, שבעקבותיהם פעלה וואטסאפ להגבלת הודעות Forward ולסימון שלהן כהודעות שרשרת.
ההשקעה של פייסבוק נעשית על רקע מגפת הקורונה העולמית, שגובה מחיר כבד מכל תעשייה. פייסבוק אומנם מתמודדת עם האטה משמעותית בתחום הפרסום הדיגיטלי - שם היא עושה את הכסף הגדול, אבל יחד עם זאת משבר הקורונה הביא לעלייה משמעותית בשימוש בפלטפורמות השונות של פייסבוק - כולל וואטסאפ ואינסטגרם.