גוגל הפסיקה את פרויקט Iris, שמטרתו הייתה לפתח משקפי מציאות רבודה בעיצוב של משקפי ראייה רגילות. הפרויקט החל עם רכישת הסטארט-אפ הקנדי North ב-2020, והכוונה של גוגל הייתה לייצר ולשווק את המשקפיים בעצמה. אך פיטורים, שינויים ארגוניים והעזיבה של מנהל תחום ה-VR ו-AR בחברה, קליי באבור בתחילת השנה סתמו את הגולל על הפרויקט, כך לפי שלושה מקורות שסיפרו על כך לאתר "אינסיידר" אמש (שלישי).
1 צפייה בגלריה
משקפי מציאות רבודה Focals של North
משקפי מציאות רבודה Focals של North
משקפי מציאות רבודה Focals של North
(צילום: Focals by North)
פרויקט משקפי Iris נחשף לראשונה בהדלפה שפורסמה בינואר 2022. בתחילה הם תוארו כסוג של משקפי סקי או אבק, אך מאז התברר כי התצורה הזו הועברה לפיתוח של סמסונג. ב-Iris העדיפו להתמקד בתצורת משקפיים מסורתיות. כאמור, גוגל היתה אמורה לייצר את המשקפיים ואף הציגה הצצה ליכולות שתכננה עבורן כגון תרגום סימולטני או תמלול בזמן אמת במהלך כנס המפתחים של 2022.

עוד בנושא:

השינוי העיקרי כעת הוא ההתמקדות של גוגל במה שהיא עושה הכי טוב - תוכנה. לשם כך היא פועלת בשני מישורים מקבילים. מצד אחד היא מפתחת את פלטפורמת אנדרואיד XR (מציאות מעורבת) שתשמש את סמסונג להפעלת המשקפיים שהיא מפתחת, אך שתאפשר גם ליצרנים נוספים לפתח משקפיים שיוכלו להתממשק עם התקני אנדרואיד וחנות האפליקציות שלה. אל הפרויקט הזה צורפה גם קוואלקום שתפתח את השבבים שישמשו להפעלת ההתקנים.
מה זה משקפי מציאות רבודה AR
במקביל היא מפתחת פלטפורמה שנייה, מיקרו XR, שמיועדת למשקפיים. כלומר סוג של מערכת הפעלה ופלטפורמת תוכנה למי שירצה לפתח משקפיים כאלה שיפעלו עצמאית. המטרה היא להפוך את מיקרו XR ל"אנדרואיד למשקפיים", כך לפי עובד של גוגל שצוטט באינסיידר. כמו שיש אנדרואיד לאוטו, לשעונים ולהתקני בית חכם. כך גרסת אנדרואיד למשקפיים תתמוך באקוסיסטם של גוגל אך תספק מערכת הפעלה בסיסית עליה יצרניות יוכלו להוסיף פיצ'רים, קצת כמו גרסאות האנדרואיד השונות לכל סמארטפון.
אם זה נשמע כאילו גוגל לא בטוחה לגבי הכיוון שלה, זה כנראה נכון. החברה מעולם לא היתה מופת של עקביות בנוגע לפיתוח מוצרים. במהלך 20 שנות קיומה היא ביטלה, זרקה, חיסלה וטייחה עשרות אם לא מאות מוצרים שונים וביניהם רבים שהיו להם קהילות משתמשים נאמנות ומרוצות (כמו גוגל reader). עובדים אמרו שבכירי החברה לא הפסיקו לשנות את אסטרטגיית הפיתוח והמוצר, מה שהוביל לתסכול רב בקרב המהנדסים שבחלקם העדיפו לזנוח את הפרויקט.
אבל למרות זאת, גוגל צריכה כעת להתמודד עם אפל וחזון ה-Vision Pro שלה שעורר את דמיון הקהל. גם אם אפל הנמיכה מאוד את הציפיות עם הדגמות מאוד בסיסיות של יכולות המוצר, עצם הצגת המכשיר לקהל נתן סוג של גושפנקה לתחום. כזו שהתעשייה חיכתה לו כבר שנים. תחום ה-AR ו-VR קיים כמעט 15 שנה אבל עד כה נתפס כקוריוז לא ממש אפוי מאז הציגה גוגל את משקפי גוגל גלאס שלה בתחילת העשור הקודם. הניסוי הזה נגמר בשערוריה שצרבה אותה מאוד. אבל כיום כשהפרטיות מתה, כשמטא מציגה את המטאברס כחזון עסקי וטכנולוגי וכשאפל מובילה את העסק, כולם ציפו שגוגל תרים את הכפפה של המשקפיים.
ביטול הפרויקט לא היה חלק מהעסקה. אבל התברר שגם אפל עבדה על משקפיים בתצורה דומה של Iris המקוריות, אבל זנחה אותם בגלל בעיות טכניות, כך לפי דיווח של סוכנות בלומברג. התשובה של גוגל למשקפיים של אפל הם אותו התקן שמפותח על ידי סמסונג. מטא לעומת זאת פיתחה סוג של משקפי AR דומות מאוד לתצורה של Iris, אותם היא צפויה לחשוף בתחילת השנה הבאה. עם זאת זה כנראה לא סוף הסיפור עבור גוגל בתחום. עובדים בחברה סיפרו שהיא לא ויתרה לחלוטין על הכוונות שלה והשאירה לעצמה את האפשרות להחזיר לחיים את הפרויקט ביום מן הימים אם תחליט על כך.