האם רוסיה הולכת לחסום את שירות הווידאו יוטיוב? עוד מאז הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, והקשחת הצנזורה התקשורתית במדינה שהתלוותה למלחמה, תהו פעילי אופוזיציה אם ומתי יגיע תורו של יוטיוב. אם במקרה של רשתות מערביות כמו טוויטר ההאטות והחסימות התחילו מהר מאוד, יוטיוב נשאר נגיש ופתוח לקהל הרוסי - בזכות הפופולריות העצומה שלו והיעדר אלטרנטיבה מקומית.
1 צפייה בגלריה
יוטיוב
יוטיוב
יוטיוב
(צילום: shutterstock)
שינוי בסטטוס קוו הזה הורגש ביום שני האחרון, כשמשתמשי אינטרנט סלולרי ברשת MTS הרוסית החלו להתלונן כי הם לא מצליחים לגשת ליוטיוב. התקלה הייתה זמנית, אך כשבסניף המקומי של מגזין פורבס ביקשו מהרשת תגובה, זו אמרה כי התקלה לא בצד שלה אלא בצד של רוסקומנדזור, גוף הצנזורה האינטרנטית של ממשלת רוסיה. הגוף הזה התקין זה מכבר "קופסאות שחורות" אצל כל ספקי הסלולר במדינה, וגם אצל חלק מהספקים הקוויים, שמאפשר לו להשתלט על תעבורת האינטרנט ולחסום חלקים ממנה בלי צורך בשיתוף פעולה מצד המפעילה.

עוד בנושא:

אי אפשר לפסול את האפשרות כי מדובר היה בתקלה טכנית, מה גם שברוסקומנדזור טענו כי הגוף לא התחיל לחסום את יוטיוב, אך מספר צירופי מקרים מצביעים על כך שרוסיה מתקרבת לניתוק משירות הוידאו הפופולרי, שמהווה היום את אחד החלונות המשמעותיים ביותר עבור האופוזיציה להפצת מסריה. התחקיר של האופוזיציונר הכלוא אלכסי נבלני על ארמון סודי של פוטין, למשל, נצפה מאז שפורסם לפני שנתיים וחצי מעל 127 מיליוני פעמים. חומרי וידאו אחרים זוכים גם הם לפופולריות שפשוט בלתי אפשרי להגיע אליה ברשתות אחרות, הכפופות לצנזורה הרוסית.
ריפרש
אייפון 15 מתקרב וה"קאמבק" של וואווי
38:36

התחלה של תחרות מקומית

בראיון לפודקאסט של מגזין "מדוזה", הצביע סרקיס דרביניאן, עורך דין שעוסק בחופש האינטרנט הרוסי, על הסימנים לכך שהלולאה סביב צווארו של יוטיוב הרוסי מתהדקת. הבולט ביניהם הוא הסמיכות שבין החסימה הזמנית לבין השקה מסחרית של VK Video, שירות וידאו רוסי מבית הרשת החברתית Vkontakte שכבר מעל שנה וחצי משקיעה המון מאמצים וכסף כדי להציב אלטרנטיבה ליוטיוב.
ההשקעה לא מסתכמת רק בפיתוחים טכנולוגיים, אלא גם במשיכת אמנים בולטים באמצעות הסכמי בלעדיות. היוטיוב הרוסי מלא בתכניות סטנד-אפ והפקות מושקעות מהסוג שמדינה אשר מתעדפת לחם ושעשועים תרצה לשמר כדי לא להגביר את חוסר שביעות הרצון של אזרחיה בזמן מלחמה.
נכון לעכשיו, לא כל משתמשי VK Video יכולים להרוויח כסף מפרסומות, אך סביר להניח שברגע בו מערכת הפרסום תופעל בצורה מלאה, ימיו של יוטיוב ברוסיה יהיו ספורים.
בנוסף, בסוף אוגוסט גילו פעילי רשת רוסים דף של הספקית "רוסטלקום" שהציע למשתמשים גישה לסרטוני יוטיוב בתוך חלון שהוטמע בתוך האתר, כשהחיפוש נעשה בתוך האתר הרוסי. המטרה, כך נראה, הייתה לבדוק היתכנות של גישה מבוקרת ליוטיוב, עם שאילתות שאפשר לחסום בלי מעורבות של גוגל. הדף הורד מהרשת לאחר שנחשף.
לבסוף, ב-1 בספטמבר פרסם משרד הפיתוח הדיגיטלי של רוסיה הצעת חקיקה לצורך דיון ציבורי, שתאפשר להכניס לרשימת האתרים החסומים ברוסיה (ynet נמצא ברשימה, למקרה שתהיתם) אתרים שמסבירים למשתמשים איך אפשר לעקוף חסימות באמצעות התקנת שירותי VPN. ההצעה הזו מתווספת לעליית מדרגה בניסיונות הטכנולוגיים לחסום גישה לשירותי VPN ברוסיה, שהתחילה לפני מספר חודשים.
דרביניאן, ומומחי רשת אחרים שעוסקים בשוק הרוסי, מדברים השבוע כבר במושגים של "מתי" ולא "האם" יוטיוב ייחסם, חרף העובדה שהוא ממשיך לשמור על פופולריות גבוהה. נכון לעכשיו, גם לא ברור מה עמדתה של גוגל בנושא - החברה מצד אחד הפסיקה את הפעילות המסחרית שלה ברוסיה, ולא מציגה למשתמשים במדינה פרסומות, ומצד שני ממשיכה מדי פעם למחוק תכנים משירותיה, בעקבות דרישת גופי הצנזורה הרוסים.