הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) שבבעלות אילון מאסק הודיעה הלילה (ג') על תביעת המלכ''ר לביקורת התקשורת Media Matters. לפי התביעה, הפרסומים של הארגון הביאו לנטישה המונית של המפרסמים ב-X. מאסק העריך שהמהלך הוריד את שווי השוק של X במחצית - כלומר בכ-20 מיליארד דולר. Media Matters טענה שלפי בדיקה שלה פרסומות של מותגים גדולים כגון דיסני, IBM, NBC, סוני ואפל הוצגו לצד ציוצים פרו-נאצים ואנטישמיים וזאת למרות התחייבות מפורשת של X שהדבר לא יקרה.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק והלוגו החדש
אילון מאסק והלוגו החדש
אילון מאסק תובע את Media Matters שמצא פרסומים אנטישמיים לצד פרסומות של דיסני ואחרות ב-X
(עיבוד תמונה. צילום: X, Gonzalo Fuentes / Reuters)

עוד בנושא:

מאז השתלטות מאסק על הרשת החברתית היא חזרה להיות מקור לטענות של קיצונים מכל הצדדים בזכות מדיניות "חופש הביטוי" המוחלטת שבה הוא דוגל. בתחילה מאסק הסיר את כל מערכות הפיקוח שהוקמו עם השנים בידי הרשת החברתית כדי למנוע פרסומים בעייתיים. לאחר מכן החזיר לפעילות אלפי חשבונות שנחסמו עקב ציוצים בעלי אופי גזעני, הומופובי או המקדמים אידאולוגיות קיצוניות או פשוט קונספירציות ופייק ניוז.
בשבת האחרונה צייץ מאסק שהוא מתכנן להגיש "תביעה תרמו-גרעינית" (A thermonuclear lawsuit) נגד הארגון ואחרים שלדבריו תקפו את X באופן זדוני. עם זאת יש לציין שמאז רכישת החברה בידי מאסק, מפרסמים רבים נטשו אותה, גם לפני הפרסומים של Media Matters או של ארגוני ביקורת חברתיים אחרים. ביום ראשון האחרון כתבה מנכ''לית X לינדה יאקרינו שלמרות עצירת תקציבי הפרסום של חברות עקב פרסומי המלכ''ר, הרשת החברתית ממשיכה במאמציה להיאבק באנטישמיות ובגזענות.
ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
מנגנון הפיקוח העיקרי על התכנים ב-X הוא כיום פיצ'ר בשם "הערות קהילתיות" (Community Notes), כלומר צייצנים שמדרגים את איכות התוכן מתחת לציוצים. מדובר במנגנון שאינו מפוקח על ידי החברה עצמה אלא משאיר את עבודת הפיקוח למשתמשים - כיאה להשקפת העולם הליברטריאנית של מאסק. קשה לדעת אם המנגנון הזה יעיל או מאפשר להיאבק בתכנים בעייתיים (בלשון המעטה), הציוצים הגזעניים עדיין מפורסמים גם אם קיבלו דירוג קהילה המציין אותם ככאלה.
מ-Media Matters נמסר לסוכנות רויטרס שהטענות של X "התעופפו" מול הממצאים של המלכ''ר. לדברי המנכ''ל של הארגון, אנג'לו קרוזון, מנגנונני הבקרה עליהם הסתמכו ב-X כדי לחסום הופעה של פרסומות לצד תוכן זדוני לא פעלו. "אם תחפש תוכן של עליונות לבנה ב-X הפרסומות ימשיכו להופיע. המנגנון בקרה עליו הם מדברים פשוט לא עובד כפי שהוא אמור", כך לדבריו.