מתחם חדש, הונאות חדשות? האינטרנט בישראל סובל בשנים האחרונות מעלייה משמעותית בכמות מתקפות הדיוג והונאות הרשת, שמופצות למשתמשים דרך שלל ערוצים שונים. כעת, עם פתיחתו הרשמית של מתחם הרשת החדש ".ישראל" בשבוע הבא, עולה החשש כי מספר ההונאות וניסיונות הדיוג יעלה גם הוא, לצד שיטות הונאה חדשות שינצלו את המתחם החדש ואת העובדה שהוא משתמש בכתובות בשפה העברית.
4 צפייה בגלריה
.ישראל
.ישראל
.ישראל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט מזהירה מפני הונאות אלה: מבדיקה שנערכה במהלך השבועות האחרונים עולה כי על אף שאיגוד האינטרנט הישראלי התיר לגופים וחברות רבות להמיר את כתובת הרשת שלהם למתחם הרשת החדש, כתובות רבות עדיין נותרו פתוחות וזמינות לשימוש, כולל כתובות של גופים גדולים כגון דואר ישראל, משטרת ישראל, כביש 6 ועוד. עקב כך, בצ'ק פוינט ממליצים לפעול בזהירות ובחשדנות תמידית בכל הקשור לכתובות רשת חדשות שיקומו תחת מתחם ".ישראל".
4 צפייה בגלריה
כתובות רשת רבות עדיין פנויות
כתובות רשת רבות עדיין פנויות
כתובות רשת רבות עדיין פנויות
(צילום: צ'ק פוינט)
"מתחם האינטרנט החדש בישראל הוא אכן בשורה לציבור ישראל, אולם נוכחותו החדשה עשויה להוות פוטנציאל ופתח לפושעי סייבר, התקפות דיוג ומתקפות נוספות", מסביר עודד ואנונו, ראש מחקר חולשות מוצרים בצ'ק פוינט. "על חברות ציבוריות ופרטיות להכין עצמן למתחם זה, ולוודא שהן יודעות כיצד להתמודד עם האתגר החדש שניצב בפתחן. בתקופה זו מומלץ לשים לב ביתר שאת לילדים ובני נוער שעתידים להשתמש בצורה משמעותית במתחם החדש, שעלולים ליפול קורבן למתקפות שונות".
בצ'ק פוינט ממליצים ליישם כמה פעולות על מנת לוודא שהאתר שאנחנו גולשים תחת המתחם החדש בטוח ואמין. הטיפ הראשון הוא להגיע לאותם האתרים באמצעות חיפוש שלהם באופן עצמאי - מומלץ שלא להיכנס לאתרים באמצעות לחיצה על קישורים שהועברו אליכם בהודעת SMS או במייל. כמו כן, מומלץ תמיד לפקוח עין על מבנה הכתובת של האתר שהגעתם אליו, ולשים לב שהוא לא כולל סימני פיסוק או שגיאות כתיב.
מאיגוד האינטרנט הישראלי נמסר בתגובה: "נקטנו מראש במספר צעדים על מנת למזער את האפשרות לשימוש לרעה במתחם החדש. תהליך ה-Sunrise שביצענו אפשר לבעלי סימני מסחר להגן מראש על הזכות להשתמש בכתובות הקשורות אליהם, וככלל כל בקשה לרישום של כתובת נבדקת על-ידי הרשמים מטעם האיגוד וכן על-ידי האיגוד עצמו, כך שבמקרה אפשרי של הונאה נוכל להגיע למתחזה בקלות. כמו כן, ניתן לפנות לאיגוד בכל מצב שבו קיים חשש להונאה".

מי אתה מתחם ".ישראל"?

איגוד האינטרנט הישראלי יפתח בשלישי הקרוב את מתחם הרשת (Domain) החדש ".ישראל", שיאפשר להקים אתרי אינטרנט בעלי כתובות בשפה העברית. השקת המתחם מתרחשת כחצי שנה לאחר ההכרזה על הקמתו, והוא יפעל במקביל למתחם הרשת "il." הקיים בישראל משנות השמונים.
4 צפייה בגלריה
הכי ישראלי שיש
הכי ישראלי שיש
הכי ישראלי שיש
(צילום: איגוד האינטרנט הישראלי, עיצוב: שטיק מדיה)
בחודשים האחרונים ערך איגוד האינטרנט הישראלי הרשמה מוקדמת לרישום כתובות רשת תחת המתחם החדש, בהתאם לשיטת "Sunrise" שבה נהוג להשתמש ברחבי העולם. בתוך כך אפשר האיגוד לגופים מאוגדים, לרבות חברות, עמותות, תאגידים סטטוטוריים, מפלגות ובעלי סימני מסחר ישראליים להבטיח לעצמם את שם המתחם העברי הקשור אליהם. כ-150 גופים שונים נרשמו למתחם החדש עד כה.
כאמור, שם המתחם המוכר לכולנו, "il.", ימשיך לפעול בישראל בצמוד למתחם הרשת החדש. איגוד האינטרנט הישראלי יאפשר לבעלי כתובת הרשומה תחת מתחם "il." להגיש בקשת "רישום מוגן" שיאפשר להם להמיר את הכתובת שלהם למתחם ".ישראל" במהירות.
4 צפייה בגלריה
תגידו מזל טוב
תגידו מזל טוב
תגידו מזל טוב
(צילום: איגוד האינטרנט הישראלי. עיצוב: שטיק מדיה)
לצד מתחם ".ישראל" יקומו גם כמה תתי-מתחמים ייעודיים לגופי ממשלה וצבא - כך למשל יוקם מתחם ".ממשל", שיאגד תחתיו את אתרי האינטרנט של גופי הממשלה (אוצר.ממשל.ישראל, למשל), זאת לצד תת-מתחם ".צהל" לאתרי הצבא, ".ישוב" לאתרי רשויות מוניציפליות ו".אקדמיה", לאתרים של מוסדות אקדמיים מוכרים.
"מהשבוע הבא, אזרחי ישראל כולם יוכלו לרשום את אתרי האינטרנט שלהם בעברית מלאה", ציין יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. "זהו צעד משמעותי והתקדמות טבעית של קהילת האינטרנט הישראלית. לצעד השלכות סמליות אבל גם פרקטיות - הדבר יסייע לעסקים רבים לחדד את הזיקה של ישראלים אליהם, זאת לצד הגברת הגיוון הלשוני באינטרנט והנגשת השימוש לאוכלוסיות בה השפה האנגלית שאינה שגורה בפיהן. נמשיך לבחון את המתחם החדש, ובהתאם להצלחתו נבחן הקמה של שמות מתחם גם בשפה הערבית".