מגרש באזור השרון הוא חלום נדל"ני שנמצא הרחק מהישג ידם של רוב הישראלים, אבל מסתבר שיש תקווה: כ-200 מגרשים וירטואליים עומדים החל מהשבוע למכירה במסגרת פרויקט NFT חלוצי בשם "פרדס שמריהו". אמנם לעולם לא תוכלו לגור בחלקות האלה, אבל ממש כמו נדל"ן אמיתי, ייתכן שיום אחד הן יהיו שוות הרבה כסף.
3 צפייה בגלריה
פרדס שמריהו
פרדס שמריהו
פרדס שמריהו. 200 מגרשים יחודיים
(צילום: פרדס שמריהו)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

NFT, אם הצלחתם לחמוק עד עכשיו מאחד הטרנדים הטכנולוגיים הבולטים של 2021, הוא אסימון חסר תחליף (Non Fungible Token), שמהווה הוכחת בעלות על נכס דיגיטלי באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין. בשנה שעברה נמכרו בעולם NFT בשווי 40 מיליארד דולר - יצירות אמנות, סרטונים, ממים ואפילו ציוצים בטוויטר - אבל השיגעון הזה לא ממש הגיע לישראל. עד עכשיו, זאת אומרת.
"רצינו להביא את השיח על NFT לשפה העברית", אומר בשיחה עם ynet עמוס מרון, הייטקיסט צעיר שיצר ביחד עם חבריו איתי עוז-ארי ורועי שיקלר את הפרויקט שהם מגדירים כאוסף ה-NFT העברי הראשון. "נראה לי שכמו הרבה אנשים, גם אנחנו הסתכלנו על עולם ה-NFT ולא ממש הבנו במה מדובר. רצינו לייצר משהו שקצת צוחק על התופעה, אבל הוא גם חלק ממנה".
הדמיון בין עולם הקריפטו וה-NFT לבין שוק הנדל"ן - שניהם מוגדרים לעתים כ"בועה" שתכף תתפוצץ - לא נעלם מעיניו של מרון. "לסבא שלי היה פרדס ברמת הדר - היום הוד השרון. אם הוא לא היה מוכר אותו זה היה שווה לנו הרבה כסף היום. עם השנים גיליתי שלהרבה ישראלים יש סיפורים על פספוסים דומים. זה קצת אותו דבר אם לא השקעת בזמן בביטקוין. יש פה איזשהו FOMO (חרדת החמצה). רצינו ליצור סוג של אנלוגיה בין הדברים - מי חשב פעם שפרדס נידח יהיה שווה מלא כסף?"
3 צפייה בגלריה
פרדס שמריהו
פרדס שמריהו
יש גם הדפס פיזי
(צילום: פרדס שמריהו)
התוצאה היא "פרדס שמריהו" - 200 מודלים תלת-ממדיים של פרדסים ברזולוציית 4K, שנוצרו בהשראת פרדסי מישור החוף משנות התקומה של מדינת ישראל. במגרשים מפוזרים פריטים שונים שהופכים כל אחד מהם לייחודי: מטוס של חיל האוויר, אוטובוס ישן של אגד, מגדל שמירה, בית אריזה, בעלי חיים ועוד.
"לא ניסינו ליצור העתק אמיתי של האזור, אבל השתדלנו שזה יהיה יחסית מדויק מבחינה היסטורית", מספר מרון, "את מגדל השמירה עיצבנו לפי המגדל באתר ההנצחה לחומה ומגדל בגן השלושה. המטוס הוא מדגם סטירמן, מטוס האימונים ששימש את חיל האוויר באותה תקופה".
לצד קובץ PNG דיגיטלי של הפרדס, יקבל כל רוכש הדפס פיזי ממוסגר של החלקה שלו. והמחיר? הרבה יותר נמוך מהסכום שתשלמו על מגרש אמיתי בשרון: 0.022 מהמטבע הקריפטוגרפי אתריום, שהם שווי ערך לכ-170 שקלים (המחיר לא כולל את עמלת הגז שיש לשלם על כריית האתריום ועשויה להגיע לעשרות דולרים).

אוהבים ושונאים

עולם ה-NFT קנה לו בשנה האחרונה מעריצים מושבעים, שמכירים בערך של אספנות גם אם היא דיגיטלית, לצד מתנגדים שלא מבינים מה מניע אנשים לשלם מיליוני דולרים על קבצים שניתן לשכפל בחינם. "היו לי בחודש האחרון הרבה שיחות בנושא", מספר מרון, "אני מבין את שני הצדדים ומזה נולד הפרויקט. מצד אחד מדובר באמנות וזה יפה, מצד שני זה כמו נדל"ן וירטואלי או למכור חלקות על הירח. מצד שלישי, מכל ההייפ זה אולי עוד יהיה שווה משהו".
3 צפייה בגלריה
פרדס שמריהו
פרדס שמריהו
"מגניב ומצחיק". פרדס שמריהו
(צילום: פרדס שמריהו)
אז מה עושים באמת עם פרדס וירטואלי? בסופו של דבר מדובר בפריט אספנות ששמור בארנק הדיגיטלי שלכם. אתם יכולים להחזיק אותו כמזכרת, לצפות בו מתי שרק תרצו ולהשוויץ בפני חברים. מאידך, אתם יכולים לקוות שיום אחד הערך שלו יעלה ותוכלו למכור אותו ברווח באחת הפלטפורמות למסחר ב-NFT, למשל OpenSea שנחשבת למרקטפלייס הגדול ביותר בתחום.
"אני הייתי רוצה שאנשים יקנו מגרש כי זה מגניב ומצחיק, לא בשביל לעשות מזה כסף", מודה מרון, "אנחנו מוכרים את ה-NFT במחיר סמלי ואני מקווה שנצליח לכסות את העלויות". הוא וחבריו, אגב, שומרים 15 חלקות לעצמם ולחברים שסייעו להם בפרויקט. יום אחד הם יוכלו לספר בגאווה לנכדים שגם להם היה פעם פרדס בשרון. הכתבה אינה מהווה המלצה לרכישת NFT