מנכ"ל אפל טים קוק חתם ב-2016 על הסכם סודי עם סין שבמסגרתו הבטיח להשקיע 275 מיליארד דולר במדינה במשך חמש שנים - כך דיווח אתמול (יום ג') אתר The Information. קוק חתם על ההסכם במסגרת ביקוריו במדינה לפני חמש שנים במטרה להבטיח שסין לא תצר את צעדיה של אפל, אחרי שאסרה על השימוש ב-iTunes ואיימה לעשות אותו דבר לשירותים נוספים של החברה - אפסטור, אפל פיי ו-iCloud. אפל לא הגיבה לדיווח.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

2 צפייה בגלריה
טים קוק על רקע דגל סין
טים קוק על רקע דגל סין
הסכם סודי. טים קוק
(עיבוד תמונה. צילום: אפל, shutterstock)
ההסכם, שאורכו 1,250 מילה, מוגדר כ"מזכר הבנות" בין אפל לבין הנציבות לפיתוח לאומי ורפורמות בסין. מהדיווח, שמתבסס על ראיונות ועל מסמכים פנימיים של אפל, עולה כי ענקית הטכנולוגיה הבטיחה להשקיע בבניית חנויות חדשות, בהקמת מרכזי מחקר ופיתוח ובפרויקטים בתחום האנרגיה. בנוסף, היא הבטיחה לשלב במכשירים שלה יותר רכיבים של יצרנים סינים, לחתום על הסכמים עם מפתחי תוכנה מקומיים, לשתף פעולה עם אוניברסיטות סיניות ולהשקיע באופן ישיר בחברות טכנולוגיה סיניות. כך, למשל, היא השקיעה בחברת שיתוף הנסיעות Didi.
הקשרים עם סין חשובים לאפל משתי סיבות: מדובר במדינה שבה היא מייצרת את רוב מכשירי האייפון וגם באחד השווקים הגדולים שלה. בחודש אוקטובר דיווחה חברת המחקר Counterpoint Research כי אפל הפכה ליצרנית הסמארטפונים המצליחה ביותר במדינה לראשונה מאז 2015, לאחר שעקפה את Vivo המקומית. כעת מסתבר שאפל הייתה מוכנה להשקיע סכומים אדירים כי לשמור על נוכחות במדינה, בזמן שחברות טכנולוגיה מתחרות כמו גוגל, מטא וטוויטר הודרו ממנה.
האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet

2 צפייה בגלריה
אייפון 13
אייפון 13
אייפון 13. מכירות מצוינות בסין
(צילום: ynet)
היחסים הקרובים עם סין הובילו בעבר לביקורת על אפל: מוקדם יותר השנה דווח בניו יורק טיימס כי על מנת לרצות את המשטר בבייג'ינג, הסכימה החברה לצמצם את הגנות הפרטיות למשתמשי אייפון, אייפד ומק במדינה. עוד דווח בטיימס כי מאז 2017 הוסרו 55 אלף אפליקציות מהאפסטור בסין - רובן נותרו זמינות למשתמשים במדינות אחרות. ב-2019, למשל, הסירה אפל את אפליקציית HKmap.live ששישמה את המפגינים נגד המשטר בהונג קונג.