אל מול מי שמאמינים שטכנולוגיית בלוקצ'יין היא העתיד שישנה את עולם הטכנולוגיה, קיימים מתנגדיה שגורסים כי מדובר במילת באזז טרנדית בלבד. אבל לפי דיווחים על הצעדים האחרונים של כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, ייתכן שהטכנולוגיה ושימושיה בדרך למיינסטרים.

עוד בנושא:

לפי דיווח בגוף התקשורת הבריטי Financial Times, חברת מטא (לשעבר פייסבוק) מפתחת אפשרות לשלב נכסי NFT בפלטפורמות שלה במספר דרכים. NFT הוא "אסימון שאינו ניתן להחלפה" המתבסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין, ומשמש להוכחת בעלות על נכסים דיגיטליים או פיזיים ייחודיים כגון יצירות אומנות. שוק ה-NFT העולמי צמח לשווי של 40 מיליארד דולר.
ראשית, תינתן למשתמשי פייסבוק ואינסטגרם אפשרות להציג את ה-NFT שבבעלותם בפרופילים שלהם, אך בנוסף לזאת דווח גם כי החברה מפתחת אב-טיפוס שיאפשר להם ליצור NFT בעצמם, וכי מטא שוקלת להשיק פלטפורמת מסחר, שבמסגרתה משתמשים יוכלו למכור ולקנות NFT.
3 צפייה בגלריה
NFT
NFT
דוגמה ליצירות אומנות ב-NFT
(צילום: שאטרסטוק)
בדיווח צוין כי ארנק הקריפטו של מטא, "נובי", שהושק כפיילוט באוקטובר בארה"ב ובגואטמלה, צפוי להיות חיוני עבור התוכניות האלו, שכן רבות מהפונקציות הטכניות שנדרשות להפעלת נובי יפעילו גם את פרויקט ה-NFT. השקת נובי לא קרתה בדיוק כפי שהתכוונו במטא: המטבע שנמצא בשימוש בארנק הוא Paxos, קריפטו מסוג "מטבע יציב", שמוצמד לשער הדולר, למרות שהתכונית המקורית הייתה להשיק מטבע קריפטו חדש בשם Diem, אך מטא לא הצליחה לקבל גיבוי רגולטורי לצעד כזה.
אם מטא אכן תשיק פלטפורמת מסחר ב-NFT, גם הצעד הזה לא צפוי להיות פשוט. מצפה לה תחרות מצד הפלטפורמה הדומיננטית למסחר ב-NFT, ששמה OpenSea, שגייסה בשבוע שעבר 300 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 13 מיליארד דולר, חצי שנה בלבד אחרי שגייסה 100 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 1.5 מיליארד דולר. מתחרה נוספת היא Coinbase, בורסת ענק למסחר בקריפטו שעומדת להשיק גם פלטפורמת מסחר ב-NFT.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
שימוש ב-NFT יסייע למאמצים של מטא בתחום המטאברס
(צילום: פייסבוק)
מנגד, מדובר בצעד שעשוי לסייע לשאיפה של מטא להפוך לחברת מטאברס - האינטרנט העתידי שצפוי להיות מושתת על חוויות תלת-ממדיות ואימרסיביות. בשנה שעברה, מנכ"ל ומייסד מטא מארק צוקרברג אמר כי ייתכן שייעשה שימוש באסימוני NFT כדי לתמוך בשוק של סחורות דיגיטליות במטאברס (סחורות דיגיטליות כאלה עשויות להיות, למשל, בגדים עבור האוואטרים שייצגו את המשתמשים). גם מנכ"ל אינסטגרם, אדם מוסרי, אמר בדצמבר כי החברה "בודקת באופן פעיל את תחום ה-NFT כדי להנגיש אותו לקהל רחב".
בעוד שהתוכניות של מטא בתחום נמצאות בשלב מוקדם ועוד עשויות להשתנות, לפי הדיווח, רשתות חברתיות אחרות כבר החלו לאמץ את הטכנולוגיה. טוויטר החלה לאפשר למשתמשים להציג NFT שרכשו בתמונת הפרופיל שלהם, באמצעות התחברות לארנקים הדיגיטליים שלהם. אותן תמונות יוצגו בתוך משושה, ולא עיגול כמו תמונות פרופיל רגילות, כשהרעיון הוא למנוע תופעה של העתקות קבצי הנכסים הדיגיטליים שהייתה רווחת בפלטפורמה. השירות זמין כעת למשתמשי iOS בלבד, ולאלו שמנויים בתשלום לשירות "טוויטר בלו", שמציע פיצ'רים ייחודיים.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
לא התחבר לרעיון של טוויטר. אילון מאסק
(צילום: AP)
מנכ"ל טסלה, היזם אילון מאסק, כבר הביע מחאה על הפיצ'ר החדש כשצייץ בתגובה להכרזה עליו כי "זה מעצבן", והוסיף כי היה עדיף אם טוויטר הייתה משקיעה את המשאבים ההנדסיים שנדרשו לכך כדי להתמודד עם הונאות קריפטו בפלטפורמה. גם הרשת החברתית רדיט השיקה קולקציית אוואטרים ב-NFT, שמשתמשים יכולים לרכוש במכירות פומביות בפלטפורמת OpenSea.
פרט לרשתות החברתיות, גם הענקית גוגל נכנסת לתחום הבלוקצ'יין, לפי דיווח בבלומברג. לפי מייל פנימי שהודלף, גוגל הקימה קבוצה חדשה שמוקדשת לבלוקצ'יין ול"טכנולוגיות הפצת מחשוב ואחסון דאטה נוספות של הדור הבא". הקבוצה היא חלק ממחלקת גוגל לאבס שהוקמה לאחרונה, שמרכזת גם את פעילות החברה בתחומי המציאות המדומה והרבודה. לפי הדיווח, הקבוצה שעובדת על בלוקצ'יין בגוגל קטנה לעומת היחידות שעובדות על תחומי מוצר אחרים.
מדובר בשינוי כיוון עבור הענקית - עד היום גוגל לא השיקה פרויקטים בתחום (פרט להצעת שירותי ענן לחברות שמפתחות טכנולוגיית בלוקצ'יין). עד אוגוסט האחרון, גוגל אף אסרה על חברות קריפטו לפרסם דרכה. לאחרונה אמר נשיא תחום התשלומים והמסחר בגוגל, ביל רידי, כי החברה משקיעה "הרבה תשומת לב בתחום הקריפטו", וכי "ככל שהדרישה בקרב משתמשים וסוחרים תתפתח, אנחנו נתפתח איתה".
הכניסה של הענקיות לתחום עשויה להפוך את התחום שנחשב נישתי עד היום לכזה שהקהל הרחב יהיה מעוניין לקחת בו חלק. אך עדיין קיימים אתגרים טכנולוגיים שיש לפתור, שכן כיום מדובר בטכנולוגיה שדורשת משאבים רבים. בנוסף, קיימות הונאות קריפטו רבות, ובתחום ה-NFT למשל יש מקרים רבים של מכירת העתקים של יצירות מקוריות. לבסוף, רבים מהתומכים בטכנולוגיה קיוו כי היא תביא גם לביזור של מוקדי הכח, שיחליף את הריכוזיות של ענקיות הטכנולוגיה, ולכן אימוץ שלה על-ידי הענקיות המסורתיות עשוי להיות רחוק מהחזון שדמיינו.