רגולטור ההגבלים העסקיים ההולנדי קנס את אפל ב-5 מיליון אירו. זאת, לאחר שלא עמדה בהוראתו לפתוח את חנות האפליקציות, האפסטור, כך שתאפשר לאפליקציות דייטינג בהולנד להשתמש בשיטות תשלום אלטרנטיביות. המדיניות של אפל שמחייבת מפתחים להשתמש באופן אקסלוסיבי במערכת התשלומים של אפל עבור רכישות בתוך האפליקציות, וכן לשלם עמלות של 15-30% על כל רכישה כזו, נמצאת תחת ביקורת רבה, ונבחנת על-ידי רגולטורים שונים בעולם, וכן נמצאת במרכז של סכסוכים משפטיים.

עוד בנושא:

הרשות ההולנדית לצרכנים ושווקים (ACM) פסקה בדצמבר האחרון כי אפל הפרה את חוקי התחרות במדינה, והורתה על השינוי הנדרש במדיניות האפסטור. ההחלטה הגיעה עם סיום חקירה שניהלה ה-ACM שהחלה ב-2019, במטרה לבדוק אם אפל מנצלת לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק. בשלב מאוחר יותר החקירה צומצמה כך שהתמקדה בעיקר בשוק אפליקציות הדייטינג. מאץ' גרופ, החברה שמפעילה אפליקציות הכרויות כמו טינדר, בירכה אז על קבלת ההחלטה. לאפל ניתן עד ה-15 בינואר לשנות את המדיניות שלה.
2 צפייה בגלריה
חנות אפל
חנות אפל
אפל מערערת על ההחלטה בהולנד
(צילום: רויטרס)
אפל הביעה התנגדות להחלטה ואמרה כי תערער עליה. בהצהרת החברה נאמר כי "איננו מסכימים לצו שה-ACM הפיק, והגשנו ערעור. לאפל אין עמדה דומיננטית בשוק הפצת התוכנות בהולנד, והיא אף השקיעה משאבים עצומים בסיוע למפתחים של אפליקציות דייטינג, במטרה שיגיעו ללקוחות וישגשגו באפסטור".
למרות זאת, אפל הצהירה מוקדם יותר החודש כי מילאה אחרי ההוראה החדשה. אפל הודיעה כי תאפשר למפתחים של אפליקציות דייטינג בהולנד להציע אפשרויות תשלום אלטרנטיביות - כל עוד יציעו גרסה נפרדת של האפליקציה שלהם עבור השוק ההולנדי. החברה ציינה כי מפתחים לא מחוייבים להשתמש בכלים האלטרנטיביים, ואף הזהירה כי אפל לא תוכל לסייע עם נושאי בטיחות או החזרים על תשלומים שבוצעו מחוץ למערכות שלה.
2 צפייה בגלריה
האפסטור של אפל
האפסטור של אפל
מדיניות חנות האפליקציות נחשבת שנויה במחלוקת
(צילום: AP)
אלא שלפי הצהרת הרגולטור ההולנדי, אפל נכשלה במילוי ההוראות בהן התבקשה לעמוד, במספר נקודות שונות. העיקרית היא שאפל לא ערכה התאמה בתנאים שלה, וכתוצאה מכך בפועל ספקי אפליקציות דייטינג עדיין לא יכולים להשתמש במערכות תשלום אחרות - אלא אך ורק "להביע את העניין שלהם בכך". ה-ACM גם ביקרו את אפל על כך שהיא מחייבת מפתחים לבחור בין האפשרות לכוון לקוחות באמצעות לינק לביצוע תשלום מחוץ לאפליקציה, לבין האפשרות להשתמש במערכת תשלום אלטרנטיבית בתוך האפליקציה. "ספקים צריכים להיות מסוגלים לבחור בשתי האפשרויות", נאמר בהצהרת ה-ACM. לדברי הרגולטור, החברה תמשיך להיקנס בסכום שבועי שנע בין 5 ל-50 מיליון אירו, עד שתעמוד בתנאים.
בעוד שמדובר בסכומים קטנים עבור אפל, שהכנסותיה ברבעון האחרון בלבד עמדו על 83.4 מיליארד דולר, פעולות כאלו עשויות להפוך למגמה במסגרתה מדינות נוספות יאכפו שינויים במדיניות האפסטור, שנטען שפוגעת במפתחים ובעקבות זאת בחדשנות בשוק. דרום קוריאה עשתה צעד דומה כאשר העבירה חוק שדורש מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל לאפשר למפתחים להשתמש גם במערכות תשלום צד שלישי. גם באיחוד האירופי ובארה"ב בוחנים חקיקה שתכפה על אפל שינוי של מדיניות התשלומים באפסטור, ושל פרקטיקות נוספות.