ניצלה את מעמדה ופגעה בתחרות: רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי טוענת כי ענקית הטכנולוגיה אפל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק ומנעה תחרות הוגנת בינה לבין המתחרות של שירות אפל פיי (Apple Pay) בשוק הארנקים הדיגיטליים. לפי שעה אפל טרם הגיבה לטענות.
1 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
פוגעת בתחרות? אפל פיי
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

החקירה של רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי התחילה בשנת 2020, וההצהרה שנמסרה היום על ידה היא למעשה הצעד הפומבי הראשון בחקירה בהמשך לחשד שאפל מפרה את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד. על פי הוועדה, אפל מגבילה ופוגעת בתחרות על ידי מניעה של מפתחים מגישה לפיתוחי החומרה והתוכנה הדרושים להטמעת פתרונות של ארנקים דיגיטליים במכשירי החברה, בהם שבב ה-NFC המאפשר תשלום אלחוטי.
נכון להיום, אפל לא מאפשרת לשום גוף חיצוני לעשות שימוש בפיתוחים אלה על מנת לאפשר שימוש בארנקים דיגיטליים צד שלישי, כשהארנק הדיגיטלי היחידי הזמין לשימוש על מכשירי החברה הוא אפל פיי בלבד. לפי הרשות, המהלך של אפל גורם לפגיעה בחדשנות הטכנולוגית בתחום ולהגבלה של הצרכנים המוגבלים לארנק הפנימי של אפל בלבד ולא יכולים לבחור בארנק דיגיטלי אחר.
תיק החקירה הנוכחי הוא רק אחד מכמה חקירות שפתח האיחוד האירופי כלפי ענקית הטכנולוגיה, הבוחנים בין היתר האם החברה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד על ידי פגיעה ועיוות של התחרות בתחום שירותי הזרמת המוזיקה - מקרה שבו אפל ניסחה כללים ותנאים לא הוגנים כלפי שירותים המתחרים בשירות הפנימי של החברה, אפל מיוזיק.
השיח סביב התנהלותה האנטי-צרכנית של אפל איננו חדש, והקביעה של האיחוד האירופי לא מפתיעה במיוחד. הרשות לצרכנים ושווקים בהולנד, למשל, קבעה לאחרונה שאפל מנצלת את מעמדה בשוק באופן הפוגע באופן ישיר בתחרות במדינה. כמו כן, אפל מתמודדת בשנים האחרונות עם תלונות שונות לגבי התנהלותה, כפי שבא לידי ביטוי בתביעה שהגישה נגדה אפיק גיימס, מפתחת פורטנייט.