עם סרטים כמו "אהבה בשחקים", "היט" ו"באטמן לנצח" ברזומה, ואל קילמר היה אחד השחקנים הבולטים בהוליווד של שנות ה-80 וה-90. בעשור הקודם, אחרי שחלה בסרטן הגרון, הקול שלו השתנה ללא היכר ובעקבות זאת הוא איבד למעשה את היכולת לשחק בתפקיד ראשי בקולנוע או בטלוויזיה. אבל לסיפור העצוב הזה יש טוויסט חיובי: ההתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות איפשרה לשחקן הוותיק והמוערך לקבל את הקול שלו בחזרה באמצעות בינה מלאכותית.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

1 צפייה בגלריה
ואל קילמר
ואל קילמר
ואל קילמר ב-2014. "מתנה מיוחדת במינה"
(צילום: AP)
בשנה שעברה פנה קילמר בן ה-61 לסטארט-אפ הבינה המלאכותית סוננטיק (Sonantic) על מנת שייצר מודל של הקול שלו לשימושו האישי, בהתבסס על הקלטות ישנות שלו. אבל מסתבר שלמרות שקילמר שיחק בסרטים רבים, זה היה אתגר לא פשוט עבור החברה: רק חלק קטן מההקלטות היה באיכות מספיק גבוהה וללא רעשי רקע. אבל בסוננטיק לא אמרו נואש, הם ניקו את הרעשים מחלק מההקלטות, פיתחו אלגוריתמים חדשים ולבסוף הצליחו לייצר לא פחות מ-40 מודלים קוליים של קילמר באמצעות עשירית מכמות הדאטה שנדרשה להם בפרויקטים קודמים. בסוף התהליך הם בחרו את המודל שנשמע הכי אקספרסיבי וקרוב למקור. האזינו לקול החדש-ישן של ואל קילמר:
כעת, תוכנת מחשב מאפשרת לקילמר להקליד טקסט ולשמוע את עצמו מדבר בקולו הישן והמוכר. הוא יכול גם לשנות כרצונו את קצב הדיבור ואת גובה הצליל. איך זה נשמע? לשמחתנו סוננטיק וקילמר חשפו את התוצאה בפני הציבור בסרטון יוטיוב שבו "מדבר" השחקן באמצעות קולו המלאכותי. "אנשים מסביבי התקשו להבין אותי כשדיברתי", הוא מספר בסרטון, "עכשיו אני יכול לבטא את עצמי שוב". בהודעה כתובה שפרסם הוא הוסיף כי "ההזדמנות לספר את הסיפור שלי, בקול שנשמע אותנטי ומוכר, היא מתנה מיוחדת במינה". עם זאת, עדיין לא ברור אם קילמר מתכנן להשתמש במודל החדש למטרות אישיות בלבד או שבכוונתו להיעזר בו כדי לשוב אל מסך הקולנוע או הטלוויזיה.
הסיפור של קילמר הוא דוגמה לשימוש חיובי בטכנולוגיה מבוססת הבינה המלאכותית שזכתה לכינוי השלילי למדי "דיפ פייק אודיו" - להבדיל מדיפ פייק וידאו, שמאפשרת לבצע מניפולציות בסרטונים. שתי הטכנולוגיות האלה, שלעתים קרובות נעשה שימוש בשתיהן במקביל, מעוררות חשש שאנו מתקרבים לעידן שבו לא נוכל עוד לסמוך על מראה עיניים או משמע אוזניים.
בשנים האחרונות פושעי סייבר משתמשים בטכנולוגיית דיפ פייק אודיו על מנת לזייף את קולותיהם של מנכ"לים ובכירים בחברות שונות, ולהשתמש בהם כדי לשכנע עובדים שלהם להעביר כספים במרמה. הטכנולוגיה משמשת גם את תעשיית הבידור והגיימינג, בין היתר בתהליך הלוקליזציה של תכנים. אולם, גם בתחום הזה היא גורמת לדאגה: סרט תיעודי על השף וכוכב הטלוויזיה המנוח אנתוני בורדיין עורר סערה בחודש שעבר לאחר שהתברר כי יוצריו הסתירו מהצופים את העובדה שקטע קצר מהקריינות לא הוקלט על-ידי בורדיין לפני מותו, אלא נוצר באמצעות בינה מלאכותית.