מי שצפה השבוע באירוע המרכזי בכנס המפתחים השנתי של אפל, WWDC, לא יכול היה לפספס את ג'וני סרוג'י: סגן הנשיא הבכיר לטכנולוגיות חומרה היה מי שאליו העביר המנכ"ל טים קוק את השרביט כדי שידווח מ"מיקום סודי" במעמקי המטה של אפל על התפתחות דרמטית בתולדות החברה: המעבר ממעבדים מתוצרת אינטל למעבדים מתוצרת עצמית במחשבי המק. ועכשיו החזה שלכם כבר צריך להתנפח מגאווה: סרוג'י הוא ישראלי שנולד לפני 56 שנה למשפחה ערבית-נוצרית מחיפה.
בכתבה של אתר בלומברג משנת 2016, תחת הכותרת "המנהל הבכיר הכי חשוב באפל שמעולם לא שמעתם עליו", מתואר כיצד סרוג'י הציל את החברה כאשר הצליח להקדים בחצי שנה את פיתוח ערכת השבבים A9 לאייפד פרו שהושק בסוף שנת 2015. בעקבות ההצלחה הוא קיבל קידום לתפקיד היוקרתי שבו הוא מכהן כעת - וגם מניות בשווי של כמעט 10 מיליון דולר. כיום הוא נחשב לחלק מהכוורת המצומצמת של המנכ"ל קוק.
כבר לא מעט שנים שסרוג'י אחראי על פיתוח השבבים לאייפון, לאייפד ולאפל ווטש, אבל בשנים האחרונות הוא קיבל משימה חשובה, אולי החשובה והדרמטית ביותר בקריירה שלו: תחת פיקוחו נפרדת אפל מענקית השבבים אינטל אחרי 15 שנה, ומתחילה לייצר בעצמה את המעבדים של מחשבי המק על בסיס טכנולוגיית ARM.
4 צפייה בגלריה
ג'וני סרוג'י
ג'וני סרוג'י
ג'וני סרוג'י. "המק יעשה זינוק ענק קדימה"
(צילום: אפל)
באירוע הווירטואלי של אפל ביום שני הסביר סרוג'י כי המעבדים של אפל יציגו ביצועים טובים יותר, ובמקביל צריכת החשמל תרד - מה שאמור להוביל לחיי סוללה ארוכים יותר. כמו כן יהיה שיפור בתחומי האבטחה, הגרפיקה והבינה המלאכותית. "המק יעשה זינוק ענק קדימה", הבטיח סרוג'י. בסוף השנה אנחנו נראה את המק הראשון עם מעבד מתוצרת אפל, ותוך שנתיים אמורה החברה להשלים את המעבר בכל המחשבים שלה.
"זה דרמטי", אומר בשיחה עם ynet מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית - חברה שבה עבד סרוג'י במשך שנים. "אני לא מכיר את הפרטים, אבל אין ספק שלג'וני יש יד בזה שאפל פנתה לכיוון של לתכנן שבב משל עצמה. בעצם, האמירה של אפל היא שקצב הגידול של אינטל בתחום הביצועים או בתחום הגרפיקה לא מספיק, ואנחנו כנראה יכולים לעשות את זה יותר טוב".

מהטכניון ל-IBM

הסיפור של סרוג'י מתחיל בשכונת ואדי ניסנס בחיפה, שם נולד וגדל. "חיפה היא אחד המקומות הכי מעורבים בישראל", הוא אמר בזמנו לבלומברג, "יש לך נוצרים, מוסלמים, יהודים, בהאים, יש לך כל דת שתרצה, וכולם חיים יחד בשלום ובהרמוניה. האינטגרציה הזאת עבדה בשבילי".
4 צפייה בגלריה
שכונת ואדי ניסנס בחיפה
שכונת ואדי ניסנס בחיפה
כאן הכול התחיל. שכונת ואדי ניסנס בחיפה
(צילום: shutterstock)
את הלימודים האקדמיים הוא בחר לעשות בעיר שהוא כל כך אוהב, והשלים שני תארים במדעי המחשב בטכניון. כשסיים את הלימודים התחיל לעבוד בתור מהנדס ב-IBM. "כשהוא היה מסיים משימה תוך יום ועושה את זה בצורה מושלמת, תהיתי אם הוא מבריק או שהוא פשוט לא ישן בלילה", סיפר לבלומברג המנהל שלו אז, עודד כהן.
ב-1993 עבר סרוג'י לחברת אינטל, וב-1999 נשלח לרילוקיישן בטקסס. ב-2005 חזר לעבוד ב-IBM, הפעם בארה"ב, וב-2008 גויס לעבודה באפל. סרוג'י סיפר בעבר כי אחרי השקת האייפון הראשון בשנת 2007, מייסד אפל סטיב ג'ובס הגיע למסקנה שאפל חייבת לייצר בעצמה את השבבים כדי שתהיה לה שליטה מוחלטת במוצר. הפרויקט הראשון של סרוג'י באפל, לפיכך, היה פיתוח ערכת השבבים הראשונה שהחברה תכננה בעצמה - A4, שנמצאת מתחת למכסה המנוע של אייפון 4 והאייפד הראשון.
4 צפייה בגלריה
ג'וני סרוג'י ב-WWDC 2020
ג'וני סרוג'י ב-WWDC 2020
24 מיליון דולר בשנה. סרוג'י
(צילום: אפל)
ב-2014 מונה סרוג'י לסגן נשיא לתחום החומרה, ושנה לאחר מכן קודם לתפקיד סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות חומרה. ב-2017 דווח כי התגמול שלו הגיע ליותר מ-24 מיליון דולר בשנה, והיה שני רק לאנג'לה אהרנטדס, האחראית על הפעילות הקמעונית של אפל (המנכ"ל קוק, אגב, לקח הביתה רק חצי מהסכום הזה). בשנה שעברה הוזכר שמו של סרוג'י כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל אינטל, אך בסופו של דבר הוא נשאר באפל.
"הוא מכהן באחד התפקידים המשמעותיים ביותר - אפל זו אומנם חברה שיודעת לעשות מיתוג, שיווק ועיצוב, אבל בראש ובראשונה זו חברה טכנולוגית. להיות האחראי על הטכנולוגיה שם זה מדהים"
"זאת גאווה מאוד גדולה", אומר מולי אדן על מסלול הקריירה של סרוג'י. "הוא קיבל תפקיד מאוד-מאוד בכיר, וזאת גאווה גדולה גם לג'וני וגם לטכניון שבו הוא למד. הוא מכהן באחד התפקידים המשמעותיים ביותר - אפל זו אומנם חברה שיודעת לעשות מיתוג, שיווק ועיצוב, אבל בראש ובראשונה זו חברה טכנולוגית. להיות האחראי על הטכנולוגיה שם זה מדהים".
סרוג'י הוא מי שדחף את אפל להקים ב-2011 את מרכז המחקר והפיתוח שלה בהרצליה, ואף מינה לתפקיד את אהרון אהרון שהיה המרצה שלו בטכניון (אהרון כיהן בתפקיד עד 2017, וכיום הוא מנהל את רשות החדשנות - י"מ). "היו לנו מרכזי פיתוח בתחום החומרה בקופרטינו ובאוסטין", סיפר סרוג'י בריאיון ל"ידיעות אחרונות" בשנת 2016, "והגענו למסקנה שלישראל יש בסיס מומחיות בטכנולוגיות עמוקות, בזכות האוניברסיטאות והסטארטאפים הרבים שנמצאים בה. ראינו שיש כאן חדשנות, רעיונות ויכולות גבוהות".
4 צפייה בגלריה
רצה שליטה מוחלטת. סטיב ג'ובס מציג את אייפון 4
רצה שליטה מוחלטת. סטיב ג'ובס מציג את אייפון 4
רצה שליטה מוחלטת. סטיב ג'ובס מציג את אייפון 4
(צילום: AP)
לאפל ישראל יש משרדים גם בחיפה, עיר הולדתו של סרוג'י. לפי דיווח ב"כלכליסט", ראש העיר לשעבר יונה יהב שנפגש איתו פנה אליו באנגלית, ואילו סרוג'י השיב: "אין צורך לדבר אנגלית. קוראים לי ג'וני סרוג'י, ערבי וישראלי, אך בעיקר חיפאי מרחוב עבאס. חיפה נתנה לי את כל מה שיש לי, ואני בא להחזיר‭."‬

איש סוד

התחביבים של סרוג'י, לפי בלומברג, הם הרמת משקולות ורכיבה על אופניים בסופי שבוע. הוא נחשב לאדם חביב ושקט, שמקפיד לשמור על סודיות מוחלטת בנוגע לפרויקטים שהוא מעורב בהם. אורי וייזר, עמיתו מימי אינטל, סיפר לבלומברג כי כשהוזמן על ידי חברו להרצות במטה של אפל בקופרטינו ליווה אותו אחד העובדים למשרדו הריק של סרוג'י. כאשר סרוג'י הגיע למשרד הוא אסר עליו לשבת ליד השולחן, ביקש ממנו לשבת ליד המזכירה והדגיש כי היא צריכה ללוות אותו לשירותים במקרה הצורך.
באותו ריאיון לבלומברג, לפני ארבע שנים, נשאל סרוג'י על האפשרות שאפל תייצר שבבים למחשבים ולא רק למכשירים הניידים והלבישים שלה. "אם ננסה לעשות כל דבר, אני לא חושב שזה יהיה מאוד חכם", השיב. כעת מסתבר שבאפל חושבים שזה דווקא כן יהיה חכם - ומבחינתם סרוג'י הוא בדיוק האיש הנכון למשימה.