בפתיחת כנס המפתחים השנתי של מיקרוסופט, Build 2021, שהתקיים (וירטואלית) בשבוע שעבר, הפתיע המנכ"ל, סאטיה נאדלה, בבשורה שיש לה משמעות עבור 1.3 מיליארד משתמשי מחשב ברחבי העולם: “בקרוב מאוד", בישר נאדלה, "נשתף אתכם באחד העדכונים החשובים של Windows בעשור האחרון”. על-פי ההדלפות, "בקרוב מאוד" מתייחס למתישהו במהלך החודשים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
Windows 10
Windows 10
Windows 10. הגיע הזמן לרענן
(צילום: shutterstock)
שש שנים חלפו מאז הושקה Windows 10, הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה למחשבים הנפוצה בעולם. היא הביאה אתה בשורה שונה מקודמותיה, שהושקו מדי שנה-שנתיים בגרסאות מלאות, וחייבו בכל פעם התקנה מחדש; כאן מיקרוסופט הבטיחה (וקיימה) מערכת הפעלה שמתעדכנת כל הזמן ישירות דרך הרשת.
לכן, ההכרזה של נאדלה על מה שכינה "הדור הבא של Windows" - לא עוד עדכון - היתה בשורה חריגה. מצד שני, המהלך מתחייב: מיקרוסופט חייבת להזרים דם חדש למערכת המזדקנת שלה במהדורה עדכנית, שתשמור עליה רלוונטית בעולם הנשלט על-ידי מערכות ניידות.

פינות מעוגלות לאריחים

פרטים ראשונים על שיפורי ממשק הצפויים ב-Windows אומנם דלפו בחודשים האחרונים, אבל "דור חדש" נשמע הרבה יותר ממתיחת פנים בלבד. עם זאת, גורמים המקורבים למיקרוסופט טוענים כי גם אם לא מדובר במערכת הפעלה חדשה, זהו לפחות עדכון גדול מאוד. מקורות אחרים מדווחים במפורש על מערכת הפעלה שנבנתה מהיסוד, ממוקדת ענן. נאדלה עצמו, שהעיד כי הוא מתנסה במערכת כבר כמה חודשים, אמר כי הוא “מתרגש לקראת הדור הבא של Windows“. הוא לא דיבר על עדכון.

עוד כתבות על מיקרוסופט:

מעט מאוד ידוע בינתיים על הצפוי לנו ב-Windows הבאה. על-פי הדיווחים שדלפו עד עתה אלה החידושים העיקריים, והם מתמקדים בעיקר בחוויית המשתמש ובעידוד מפתחי האפליקציות, אולם מדובר בהערכות חלקיות בלבד, שחושפות כנראה רק טפח. ממשק עדכני: דיווחים ראשונים על עדכון ממשק המשתמש (פרויקט שזוכה בחברה לשם הקוד Sun Valley) הופיעו ברשת כבר בתחילת השנה. דובר על מה שבמיקרוסופט מכנים "התחדשות חזותית גורפת": שינויים באייקונים, באנימציות, בתפריט ה"התחל", בסייר הקבצים, במרכז ההתראות ועוד, במטרה להפוך אותם "עכשוויים" יותר. רמזים למהלך שוחררו כבר בעידכונים האחרונים, שבהם הוחלפו אייקונים ותיקים מימי Windows 95, וממשק סייר הקבצים (File Explorer) זכה לשיפוץ קל. על-פי ההערכות, הממשק החדש אמור להיות ברוח השפה העיצובית החדשה של מיקרוסופט, Fluent Design - מעין מערכת של כללי עיצוב אחידים, מינימליסטיים, בקוד פתוח, שמותאמים לכל מערכות ההפעלה. היא מספקת למעצבים ולמפתחים כלים ליצירת מימשק נגיש, אחיד ומותאם לסביבתו.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה
(צילום: AP)
חלק מהשינויים בממשק יכללו גם עדכונים ללחצנים, לכפתורים ולפקדים השונים במערכת, ולאפליקציות שמהוות חלק ממנה. מיקרוסופט, כך הודלף, עובדת גם על שיפור "מצב הטאבלט" של Windows, המיועד לעבודה בטאבלטים (או במחשבים שיודעים להתקפל לטאבלט). התאמת המערכת הן לשימוש במסך מגע והן לשימוש בעכבר - יצרה בעיות וחייבה פשרות קשות.
אנשים שהציצו בגרסאות הניסוי מספרים, כי ה"אריחים" המוכרים ממצב הטאבלט נשארים איתנו, אבל יקבלו פינות מעוגלות. מיקרוסופט תציע גם תפריט התחלה חדש לגמרי וכפתור "התחל" יזכה לאנימציה צבעונית.

בלי מס מהמפתחים

חנות אפליקציות חדשה: מיקרוסופט מתוסכלת מביצועי חנות האפליקציות שלה, שמעולם לא התקרבה לרמת המתחרות מבית גוגל ואפל. Windows הבאה תכלול חנות חדשה לגמרי. על-פי הדיווחים, החברה מתכוונת לסייע למפתחי האפליקציות ולפשט מאוד את הדרך לשגר לחנות יישומים ל-Windows.
זה יתבצע הן בשורה של הקלות בדרך שבה הם נדרשים "לארוז" את היישום ולנהל את העדכונים עבורו. יותר מזה: מיקרוסופט תאפשר למפתחים לעשות שימוש בשירותי תשלום באפליקציות מבלי לגבות מהם את העמלות שהיא גובה כיום (12% ממשחקים ו-15% מאפליקציות) - הפוך מן הנוהל המושמץ של היריבה אפל. “אנחנו ניצור עוד הזדמנויות לכל מפתח“, אמר נאדלה, "ונקבל בברכה כל יוצר שמחפש את הפלטפורמה הפתוחה והחדשנית ביותר כדי להפיץ אפליקציות ולהרוויח מהן כסף”.
את ההכרזה על הדור הבא של מערכת ההפעלה אי אפשר לנתק מהכרזה רשמית אחרת של מיקרוסופט, מלפני שבועיים, לפיה היא מבטלת את פרויקט Windows 10X - גרסה "רזה", שפותחה במיוחד למכשירים מתקפלים ובעלי מסך כפול. לא ברור מה גרם להחלטה, אולם כן ידוע, כי חלק מהתכונות החדשות שיועדו לה ישולבו ב-Windows החדשה.