שנת 2021 נפתחה נהדר עבור האיש הכי צבעוני בעולם הטכנולוגיה: בשבוע שעבר נודע כי אילון מאסק, האיש שמאחורי טסלה, SpaceX וחברות נוספות, זינק למקום הראשון ברשימת עשירי העולם כשהונו האישי מוערך כעת ב-186 מיליארד דולר. בכך דחק מאסק מראש הרשימה, לראשונה מאז 2017, את מייסד אמזון, ג'ף בזוס. בדרך להתעשרות המהירה ביותר בהיסטוריה מאסק רכש לא מעט אויבים, וזו ההזדמנות לחזור אל כמה מהריבים המתוקשרים של היזם השנוי במחלוקת בשנים האחרונות.
5 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
הכי עשיר בעולם. אילון מאסק
(צילום: AP)
אילון נגד ג'ף בזוס שורשי הסכסוך המתוקשר בין צמד המנכ"לים העשירים והמשפיעים ביותר בעולם נטועים עוד בשנת 2004, אז נפגשו מאסק ובזוס לארוחת ערב כדי לדון במכנה המשותף שלהם - יוזמות החלל. בזוס עם חברת בלו אוריג'ין שלו, ומאסק עם SpaceX - היו שניהם יחסית בתחילת הדרך בכל מה שקשור בשיגור אנשים לחלל. לפי דיווחים שונים, מאסק יצא מאוכזב למדי מהמפגש ולא הסתיר זאת מכלי התקשורת: "השתדלתי לתת עצות טובות, אבל נראה שהוא פשוט התעלם מכל מה שאמרתי".
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
התעלם. ג'ף בזוס
(צילום: AP)
ב-2013 הסכסוך תודלק מחדש על רקע מכרז מול נאס"א. מאסק האשים את בזוס בניסיון לחסום את המאמצים של SpaceX להשתמש בכר השיגור של נאס"א כנמל שיגור שזמין לכלל החברות המסחריות, וטען כי הדבר נובע מהעובדה שבלו אוריג'ין של בזוס לא הצליחה להתקדם בפיתוח. מאסק אמר אז שסביר להניח שחדי-קרן מרקדים יצאו מתוך פתח הבערה לפני שהחברה של בזוס תציג חללית פעילה.
מכאן העניינים רק התחילו להתחמם. במרוצת השנים השניים החליפו מהלומות פומביות סביב פטנטים ופיתוחים שונים עבור חברות החלל שלהם, סביב גיוס כישרונות והעסקה, וסביב שאלת היעד - בזוס עם מאמצי הטיסה לירח, ומאסק ממשיך להיות ממוקד בעיקר במאדים. מאסק כינה את בזוס "חקיין" בטוויטר, ואף סיפר שברשת המיילים הפנימית של החברה שלו יש מסננים מובנים לצמד המילים "בלו" ו"אוריג'ין". בריאיון איתו, אף אמר שלדעתו בזוס מבוגר מדי, והחברה שלו מתקדמת בקצב איטי מכדי להגיע לפריצות דרך משמעותיות בתחום. הוא לא חסך את דעתו גם לגבי אמזון, וכינה את הענקית של בזוס "מונופול שהגיע הזמן לפרק".
אילון נגד ביל גייטס בנובמבר האחרון הדיח מאסק גם את ביל גייטס מהמקום השני ברשימת עשירי העולם. ההתכתשויות בין השניים הגיעו לשיא במהלך השנה החולפת - אז התבטאו שניהם באופן פומבי למדי, אחד נגד השני, בשלל נושאים. הוויכוחים העקרוניים נוגעים לטסלה ולתעשיית הרכב האוטונומי. גייטס פקפק בקול בהיתכנות של משאיות, מטוסים ואוניות מבוססי חשמל, והעדיף את החשמלית של פורשה על פני זו של טסלה. מאסק החזיר מהלומה ואמר כי השיחות שלו עם גייטס אף פעם לא היו "מרשימות".
5 צפייה בגלריה
ביל גייטס ואילון מאסק
ביל גייטס ואילון מאסק
ביל גייטס ואילון מאסק
(צילום: AP)
הוויכוחים הסוערים ביותר בין השניים התמקדו בנושא אחר לגמרי - נגיף הקורונה והמשבר העולמי - כשאמסק נחשב לאחד הקולות היותר שערורייתיים בנושא, על גבול מכחיש קורונה. בריאיון ל-CNBC אמר גייטס כי "העמדה של מאסק היא לשמר רמה גבוהה של תגובות שערורייתיות. הוא לא בדיוק מעורב בנושא של חיסונים. הוא מייצר מכונית חשמלית נהדרת. גם הטילים שלו עובדים היטב. אז אני מניח שמותר לו להתבטא ככה. אני מקווה שהוא לא מבלבל אזורים שבהם לא מבין במיוחד". מאסק לא נשאר חייב והגיב: "גייטס אמר משהו על זה שאני לא מבין על מה אני מדבר. כאילו, היי, טיפש, אנחנו אלה שמייצרים את מכונות החיסונים בשביל CureVac - החברה שהשקעת בה כסף".
אילון נגד מארק צוקרברג עוד יריבות שהולכת אחורה לפחות חמש שנים, היא זו של מאסק ומלך הרשתות החברתיות - מארק צוקרברג. ב-2016 פיצוץ של SpaceX ריסק גם לוויין של פייסבוק וגרר תגובות עמוסות אכזבה של צוקרברג. שנתיים מאוחר יותר, עם חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה, מאסק צייץ כי הוא מוחק את חשבון הפייסבוק שלו וקרא לעוקביו לעשות את אותו הדבר.
5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
"הבנה מוגבלת". מארק צוקרברג
(צילום: AP)
הוויכוחים בין השניים עסקו גם בנושאים מקצועיים לחלוטין. ב-2017 השניים החליפו מהלומות סביב סוגיות של בינה מלאכותית. צוקרברג האשים כי מאסק עוסק בשליליות ובתרחישי "יום הדין" בכל מה שנוגע לטכנולוגיה, ואילו מאסק מצידו טען כי שוחח עם צוקרברג בנושא מספר פעמים, וכי "ההבנה שלו מאוד מוגבלת".
בסוף השבוע האחרון מאסק פנה לטוויטר בעקבות המהומות בגבעת הקפיטול, והשתעשע עם ממים נגד פייסבוק. הוא קישר ישירות בין פייסבוק לבין ההסתערות האלימה וכינה את האירועים "אפקט דומינו". הוא אף הצטרף למחאה נגד שינוי מדיניות הפרטיות של וואטסאפ וקרא לעוקבים להשתמש בסיגנל - אפליקציית מסרים פרטית מתחרה.
אילון נגד אחיו של פבלו אסקובר זוכרים את "לא-להביור", המבער התעשייתי בצורת רובה שמכרה חברת The Boring Company של אילון מאסק בשנת 2018? ובכן, התברר כי היוזמה המסחרית השנויה במחלוקת עוררה את חמתו של לא אחר מאשר אחיו של ברון הסמים פבלו אסקובר, רוברטו. לטענתו, אחד המהנדסים של מאסק, שביקר במתחם משפחת אסקובר שנה קודם לכן, גנב את הרעיון לפיתוח הלהביור. מאסק מכר אותם ב-500 דולר ליחידה, והם נחטפו כמובן בתוך זמן קצר. על ההאשמות בגניבת הפטנט והרעיון, הגיב מאסק בציוץ פשוט בטוויטר: "זה 'לא-להביור', מר אסקובר".
אילון נגד הצוללן הבריטי מבצע החילוץ המורכב של קבוצת הנערים ממערה בתאילנד ב-2018, הוליד עוד סכסוך מתוקשר. מאסק שמע על האירוע והציע לבנות צוללת זעירה שתוכל להיכנס למערה המוצפת ולסייע בחילוץ הנערים. אחד הצוללנים הראשונים במקום, ורנון אנסוורת' בן ה-63, נשאל על היוזמה על ידי CNN, והשיב כי מדובר בתעלול יחסי ציבור של המיליארדר, וכי מאסק יכול "לדחוף את הצוללת שלו לאיפה שכואב".
5 צפייה בגלריה
אילון מאסק והג'וינט
אילון מאסק והג'וינט
ניצח בבית המשפט. אילון מאסק
צוללת לא נבנתה בסופו של דבר, אבל מאסק כן שלח משלחת חילוץ למקום לסייע באיתור הנעדרים. בתגובה לדבריו של אנסוורת', כינה אותו מאסק בטוויטר "Pedo Guy" - בחור פדופיל, ואמר כי הוא "מתערב שזה נכון". בהמשך, טען כי אנסוורת' הוא "אנס ילדים". מאסק אף שכר בלש פרטי כדי להוכיח את הטענות שלו, אבל זה חזר ללא ממצאים. במהלך 2019 השניים ניהלו מאבק משפטי לאחר שאנסוורת' הגיש תביעת דיבה נגד המיליארדר, שבסופה מאסק ניצח לאחר שהתקבלה טענת עורכי דינו כי מדובר באמירות שנאמרו בלהט הוויכוח ואין להתייחס אליהן ברצינות.