לא קל למצוא ישראלים ב-CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם שמתקיימת השבוע בלאס וגאס. CES לא נכבשה על-ידי ישראלים והשפה המדוברת במסדרונות אינה עברית. כמה אלפי ישראלים מצליחים להיטמע היטב בינות קרוב ל-200 אלף מבקרים ומציגים. 74 החברות הישראליות שמציגות בתערוכה הן טיפה בים של יותר מ-4,500 חברות מרחבי העולם. העולם גדול, אנחנו קטנים. פרופורציות צריך שיהיו.
6 צפייה בגלריה
CES 2020
CES 2020
CES 2020. יותר מ-4,500 חברות מרחבי העולם
(צילום: רויטרס)
ולמרות זאת, חייבים להודות שהנוכחות הישראלית יותר משמעותית ממספר החברות הישראליות. יש ישראלים בהרבה חברות שאינן ישראליות. יש טכנולוגיות ישראליות בהרבה מוצרים שאינם ישראלים. באירוע התקשורת של אינטל למשל, דיברו על טכנולוגיות של אינטל, שרבות מהן נולדו בישראל. את המכונית האוטונומית של מוביילאיי מפתחים ובוחנים ברחובות ירושלים. השבבים שאינטל מציגה בגאווה פותחו בישראל. אפילו הטכנולוגיה של אינטל ספורט, שמאתגרת את יכולות עיבוד הנתונים ואיחסון הענן המתקדמים ביותר, מגיעה מישראל.
לא רק אינטל. קחו חברה ישראלית ותיקה כמו DSPG, שמפתחת ומייצרת שבבים לפיענוח פקודות קוליות. השבבים שלה מותקנים בעשרות דגמי סמארטפונים של חברות בינלאומיות כמו סמסונג, כמו גם בשלט קולי לטלוויזיה של סמסונג. החברה לא משתתפת באופן רשמי בתערוכה, אך היא מציגה באולם סמוך. המבקרים אינם עוברי אורח אלא נציגים של חברות ענק, למשל פייסבוק. המנכ"ל עופר אליקים מציג את מכשיר הפורטל TV של פייסבוק, שהושק לפני מספר חודשים. השבב במכשיר, שמזהה את ההוראות הקוליות עבור אלכסה של אמזון, פותח על-ידי DSPG.
6 צפייה בגלריה
משפחת מסכי הפורטל החדשים
משפחת מסכי הפורטל החדשים
מסכי פורטל. השבב של DSPG בפנים
(צילום: פייסבוק)
6 צפייה בגלריה
מנכ"ל DSPG עם המשקפיים של אמזון
מנכ"ל DSPG עם המשקפיים של אמזון
מנכ"ל DSPG עם המשקפיים של אמזון
(צילום: טל שחף)
היחסים בין DSPG לאמזון הולכים ומתהדקים בשנים האחרונות. באולם התצוגה של החברה נמצא זוג אופניים של סייבקס, שמצויד במכשיר הפעלה וניווט עם הפעלה קולית של אלכסה. אפשר היה לשים מדבקה "DSPG inside". הצעצוע הכי מגניב שם הוא זוג משקפיים של אמזון – כן, יש דבר כזה – שהוצגו כאב-טיפוס מוקדם בספטמבר האחרון. השבב בפנים הוא כמובן של DSPG.

תחייך, מודדים דופק

חברת בינה (Binah.ai) הישראלית פיתחה טכנולוגיה שיכולה למדוד נתונים רפואיים של אדם באמצעות צילום של פניו, והיא זכתה באות החדשנות של CES 2020. מנכ"ל החברה, דיוויד ממן, מציג טאבלט שמצלם את פניי במצלמה המותקנת במכשיר. בתוך שניות הוא מתחיל להעלות נתוני דופק, נשימה, חמצן בדם ועוד. בקרוב, הוא מספר, תציג החברה יכולת למדוד רמת לחץ מנטלי של המטופל. הטכנולוגיה מבוססת על החזר התאורה מעור הפנים אל עדשת המצלמה. טכנולוגיה כזו בידיו של הרופא שלכם תאפשר לו לאבחן את מצבכם בשיחת וידיאו. בידי חברות שיווק או ריגול, חלילה, זה עלול לשמש למטרות פחות חיוביות.
בתערוכת CES מכריזה בינה על השקעה של ענקית הביטוח היפנית סומפו (SOMPO) בהיקף של מיליון דולר, ועל הטמעת הטכנולוגיה שלה במערכות ובאפליקציית של החברה היפנית. היפנים מתעניינים בעיקר במדד הלחץ הנפשי. תופעות של התמכרות לעבודה ובדידות מאפיינות שיעור ניכר מהציבור היפני. הטכנולוגיה של בינה תאפשר למבוטחי סומפו לדעת מה מצבם בכל רגע נתון וגם באופן רציף, ולפנות לטיפול אם יש צורך. ממן צופה עתיד מזהיר לרפואה המקוונת באמצעות טכנולוגיית הבינה המלאכותית ואומר שהחברה מפתחת יכולות חדשות בתחום.
חברת ואיאר (Vayyar) היא חברה ישראלית צנועה עם פוטנציאל ענק. החברה שהקימו רביב מלמד (מנכ"ל), נפתלי חייט ומירי רטנר ב-2011 פיתחה חיישן רדאר שמאפשר לראות דרך קירות, לזהות מה קורה בתוך מכונית ובסביבתה, לבדוק רמת קרינה בטלפונים סלולריים, לעקוב אחר מצבם של עובדים בקו הייצור ואחר קשישים בדירתם. השימוש האחרון הוא המוצר העיקרי של החברה כיום, אבל מנהליה נמצאים בתערוכה בדיאלוג עם הרבה לקוחות פוטנציאליים בתחומים נוספים. היכולות של החיישן כל כך מגוונות, שלפעמים נראה שהחברה סובלת מחוסר מיקוד שאולי מעכב אותה.
6 צפייה בגלריה
Vayyar
Vayyar
יכולות מגוונות. Vayyar
(צילום: Vayyar)
בתערוכת CES ואיאר מכריזה על מוצר חדש, Vayyar HOME, שהוא הרחבה של המוצר הקיים של החברה לבתי אבות ודירות קשישים. המוצר החדש עוקב אחר הפעילות בבית, דפוסי השינה והנשימה של הקשיש, שימוש בשירותים וכו'. הוא גם מתריע על אירועים כמו נפילה בבית, הכל באמצעות חיישן אחד וללא צורך לענוד מכשיר נישא כלשהו. כמו כן, המערכת משמשת להתרעה מפני פורצים.

חיישן לכל חיתול

לפעמים נתקלים בישראלים במקומות שפחות הייתם מצפים למצוא אותם. "לומי" של פמפרס הוא מוצר חדש מבית פרוקטר אנד גמבל, שהוצג לפני מספר חודשים, והוא עוקב אחר התנהגותו ובריאותו של התינוק. ראש צוות הפיתוח הוא עומר שר, ישראלי שמתגורר בניו יורק. הפרויקט מפותח בשיתוף פעולה אסטרטגי עם אלפבית, חברת האם של גוגל. ולא, הוא לא ישראלי בשום הקשר אחר.
החיישן של לומי, שאותו מעבירים מחיתול לחיתול עם ההחלפה, מזהה את מידת הרטיבות של החיתול, אבל הרבה יותר מזה. שר מתאר מערכת שלמה של תמיכה בהחלטות הוריות, שמסייעת באבחון מצבו של התינוק ודפוסי השינה שלו וגם מספקת מידע ועצות בהתאם למצבו. המידע עובר מהחיישן לאפליקציה בטלפון הנייד ולענן. הרעיון אינו ייחודי לפמפרס. מוצר דומה הוצג גם על-ידי האגיס ובתערוכה השנה הוצג מוצר יפני שמנטר חיתולים למבוגרים כדי לעזור לילדים לטפל בהם. גלגל החיים.
6 צפייה בגלריה
לומי של פמפרס
לומי של פמפרס
מה קרה, אף פעם לא ראיתם חיתול עם חיישן?
(צילום: פמפרס)
כמו בכל שנה, מכון הייצוא הקים ביתן כחול-לבן בתערוכת CES, שנותן מטרייה ל-22 חברות סטארט-אפ ישראליות שהיו מתקשות להציג באופן עצמאי. מדובר במספר שיא בתולדות הנציגות הישראלית בתערוכה ויש כאן חברות בתחומי סייבר, ספורט, רכב, וגם דיפ פייק. הביתן הוקם במתחם החדשנות והסטארט-אפים של התערוכה בשיתוף מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה.
אחת החברות כאן היא טאקארו (Takaro Tech), שפועלת בחממת הסטארט-אפים דה טיים. החברה פיתחה קונסולת משחק ראשונה מסוגה בעולם, הבנויה ממשטח של אריחים מודולריים ואינטראקטיביים הנפרשים על הרצפה, ומופעלת באמצעות אפליקציית הנייד. בעידן שבו רוב המשחקים מתרחשים על גבי מסכי מחשב או טלפון, טאקארו מציעה אלטרנטיבה שבה הילדים משחקים הן על המסך והן באופן ממשי ופיזי על גבי משטח מיוחד. הפלטפורמה מריצה משחקים מקוריים הבנויים על קפיצות, ניתורים, התמצאות במרחב, זריזות, מהירות, מיקוד ועוד.
6 צפייה בגלריה
טאקארו טק
טאקארו טק
הקונסולה של טאקארו
(צילום: יח"צ)
חברת בזיגו (Bzigo), לעומת זאת, מפתחת מכשירים אוטונומיים ללחימה במזיקים: החברה מציגה את מכשיר איתור היתושים האוטונומי הראשון בעולם. המערכת מגלה יתושים בתוך דקות ספורות מכניסתם לחדר. לאחר שהיתוש מתגלה המכשיר שולח הודעה לנייד, ומצביע בלייזר על היתוש כך שהמשתמש יכול לזהות ולנטרל אותו.
הכותב הינו אורח חברת LG בלאס וגאס