4 צפייה בגלריה
אפליקציית טוויטר
אפליקציית טוויטר
אפליקציית טוויטר
(צילום: shutterstock)
במשך שנים טוויטר הייתה פלטפורמה שכמעט לא התחדשה. בזמן שמתחרותיה הוסיפו פיצ'רים, התנסו, לבשו ופשטו עיצובים ועברו גלגולים שונים ומשונים, החידוש המרעיש ביותר שנרשם בטוויטר בשנים האחרונות היה הרחבת מספר התווים לציוץ מ-140 ל-280. אבל לאחרונה משהו זז בטוויטר, עם הכרזות תכופות על מוצרים נוספים, פיצ'רים מסקרנים ושדרוגים שונים - נראה שהציפור הכחולה נודדת למחוזות חדשים.

עוד בנושא טוויטר:

חלק מהמוצרים שהושקו בטוויטר בחודשים האחרונים משלבים בפלטפורמה גרסאות משלהם לשירותים שמציעות המתחרות, צעד מוכר בעמק הסיליקון בו שחברות שואבות השראה, ואף מעתיקות, אחת מהשנייה. כך, Fleets הוא הגרסה של טוויטר לסטוריז שהתרגלנו לפגוש באינסטגרם, סנאפצ'ט ופלטפורמות נוספות. בדומה לסטוריז, גם הפליטס מאפשרים למשתמשים לפרסם תכנים זמניים שנמחקים מהפלטפורמה לאחר זמן מוגדר, והתגובות אליהם הן אישיות. וכמו הסטוריז גם הם מופיעים בחלק העליון של האפליקציה, או בלחיצה על תמונת פרופיל של משתמש.
גם מוצר חדש נוסף של טוויטר, Spaces, שואב השראה ברורה מאפליקציית קלאבהאוס שהושקה ב-2020, וכמוה הוא מאפשר למשתמשים להאזין או להצטרף לשיחות אודיו מרובות משתתפים שנערכות בלייב. לעומת קלאבהאוס, לטוויטר יש את היתרון של פלטפורמה מבוססת, וספייסס נשען על פיצ'רים ייחודיים לה וגם על העוצמה של משתמשיה וקהל העוקבים הקיים שלהם. כך, ספייסס משלב את היכולת לצייץ על שיחה בזמן שהיא קורית ולהביא אליה עוקבים, לנעוץ ציוצים בתוכה ולשלוח הודעות אישיות למשתמשים.
4 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי
ג'ק דורסי
ביקורת על סגנון המנהיגות שלו. מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי
(צילום: AP)
הסוג השני של פיצ'רים ומוצרים משמעותיים שהושקו לאחרונה נוגע לחוויות פרימיום בתשלום עבור משתמשים, וליכולת של משתמשים שמייצרים ערך עבור הפלטפורמה בתכנים שהם מביאים אליה, לקבל על כך תשלום. שירות טוויטר בלו, שהושק בשלב ראשון בקנדה ואוסטרליה בלבד, מציע למשתמשים פיצ'רים אקסלוסיביים במנוי חודשי, בהם האפשרות להתחרט ולבטל ציוץ תוך 30 שניות מהרגע שהמשתמש בחר לפרסם אותו, שירות לקוחות מהיר, שימוש ב"מצב קריאה" שמסייע לקרוא באופן נוח שרשורים שבהם ציוצים רבים ואף אפשרות לשנות צבעים באפליקציה.
הפיצ'ר Tip Jar מאפשר למשתמשים להעביר תשלום לצייצנים נבחרים כמו עיתונאים, יוצרים, ארגונים ללא מטרות רווח ועוד. בעתיד, החברה מתכננת להציע שירות רחב אף יותר שיאפשר להעביר תשלום ליוצרים בפלטפורמה - "Super Follows". גם כאן מדובר בסוג של מנוי שיאפשר למשתמשים מובילים לגבות כסף מהעוקבים שלהם, עבור תכני בונוס שיהיו גלויים להם בלבד.
טוויטר ביצעה לאחרונה גם רכישות שנוגעות דווקא לשירותים שמציעים תכנים ארוכים - שינוי משמעותי מהציוצים הקצרים שמייחדים את הפלטפורמה. טוויטר רכשה את Revue, שירות שמאפשר לכותבים לפרסם ניוזלטרים בקלות. לפי טוויטר, רוויו יוכל להשתלב בה בעתיד בדרכים שונות, כמו לאפשר לאנשים להירשם לניוזלטרים של צייצנים אחריהם הם עוקבים. בחברה אף הצהירו כי ימשיכו לפתח דרכים עבור יוצרים לתרגם את קהל העוקבים שלהם להכנסות.
סקרול, חברה נוספת שטוויטר רכשה, מציעה שירות במנוי שמאפשר למשתמשים לשלם עבור צריכה של תכנים ממספר אתרי עיתונות ללא פרסומות. לפי טוויטר, סקרול ישתלב בהמשך בשירות המנויים העתידי של טוויטר. "אנחנו רוצים לבנות חווית קריאה חלקה, ולאפשר לגופי עיתונות להציע תוכן נקי יותר שיכול לייצר עבורם יותר כסף מהמודלים העסקיים של היום", נכתב בבלוג הרשמי של החברה.

יעדי צמיחה שאפתניים

לתנופת ההתחדשות בטוויטר יש מספר מטרות וגורמים שקשורים אלה באלה. ראשית, החברה מעוניינת להגדיל את הכנסותיה משמעותית. לפני מספר חודשים, סמנכ"ל הכספים של טוויטר, נד סיגל הצהיר כי טוויטר שואפת להגיע להכנסות של 5.7 מיליארד דולר עד סוף 2023. לשם השוואה, ב-2020 החברה הכניסה 3.7 מיליארד דולר.
כדי להגדיל את ההכנסות החברה פועלת בשתי דרכים - ראשית, הגדלת ההכנסות מפרסום - מודל ההכנסות העיקרי של טוויטר היום. בחברה מקווים כי המוצרים החדשים ימשכו משתמשים חדשים שיגדילו את ההכנסות מפרסום. "יש לנו דרך ברורה לפנינו עם המון אנשים שעדיין לא משתמשים בטוויטר ושוק של מודעות דיגיטליות של מעל 150 מיליארד דולר שיכול להגיע לטוויטר", אמר סיגל בפברואר. נכון לרבעון הראשון של 2021, 86% מההכנסות של טוויטר הגיעו מפרסום - 900 מיליון דולר. המוצרים החדשים גם יאפשרו סוגי מודעות חדשים בפלטפורמה. טוויטר כבר הודיעה כי היא מתחילה בניסוי במסגרתו ישולבו מודעות על מסך מלא בפליטס.
לצד הגדלת ההכנסות מפרסום, החברה בוחנת גם אפיקי הכנסות חדשים, ייתכן שבין היתר בשל התחרות הגוברת בתחום הפרסום מפייסבוק וסנפצ'אט. שירותי פרימיום כמו טוויטר בלו יניבו לחברה הכנסות נוספות ממנויים. לצד זאת, פיצ'רים בתשלום עשויים להיות משולבים גם בעוד מוצרים חדשים שהחברה השיקה. כך למשל היא הכריזה כי בעתיד תאפשר למשתמשים למכור כרטיסים לשיחות ב-Spaces, מהם טוויטר תיקח עמלה.
4 צפייה בגלריה
טוויטר ספייסס
טוויטר ספייסס
טוויטר ספייסס
(צילום: טוויטר)
מודל פרימיום שכזה במדיה חברתית הוא יוצא דופן. אמנם ההשפעה על ההכנסות של טוויטר כנראה תגיע רק בטווח הארוך, אך הוא מבדל את טוויטר מפלטפורמות כמו פייסבוק שפונה לעולמות כמו קניות מוצרים מחנויות, ישירות דרך הפלטפורמות השונות שבבעלותה, כדי לגוון את מודל ההכנסות.
בנוסף להגדלת ההכנסות, השקת המוצרים החדשים נועדה למשוך לטוויטר משתמשים חדשים, ולצד זאת, לשמר את המשתמשים הקיימים. הגדלת מספר המשתמשים היא מטרה אסטרטגית בפני עצמה עבור טוויטר - שרוצה להגיע ל-315 מיליון משתמשים יומיים עד סוף 2023 לפי סיגל, כפול ממספר המשתמשים היומיים ב-2019 שעמד על 152 מיליון אנשים.
ראש תחום המוצר בטוויטר, קייבון בקיפור, התראיין לפודקאסט של אתר הטכנולוגיה The Verge לפני מספר חודשים, והסביר כיצד פליטס למשל פונה למשתמשים חדשים, שלא מייצרים היום תכנים בטוויטר. "לא התחלנו את זה כדי להעתיק את הסטוריז. מצאנו שאנשים לא מצייצים כי הם מפחדים ולא מרגישים בטוחים. כל ציוץ חשוף לביקורת ציבורית. כל אחד יכול להגיב, יש תחרות פופולריות על לייקים, לכן הרבה אנשים משתמשים בטוויטר רק כדי לצרוך תוכן", אמר. מאחר שהתכנים שמתפרסמים בפליטס הם ארעיים, והתגובות אליהם אינן פומביות, הפיצ'ר מוריד את הלחץ שבקיפור תיאר.
מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי, חיזק את הדברים כשאמר במהלך שיחת המשקיעים של טוויטר באפריל כי בשימוש בפליטס "בהחלט ראינו קהל אחר ממה שאנחנו רואים לרוב, אבל יש לנו עוד הרבה לפענח".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
בטוויטר רוצים לשמר משתמשים קיימים, אבל אולי לא אותו. טראמפ
(צילום: EPA)
במהלך השנים, טוויטר התקשתה בהצמחת מספר המשתמשים שלה (היא קטנה בהרבה מפלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם או יוטיוב), אבל גם לא חוותה נטישה משמעותית של משתמשים. חלק מהמוצרים והפיצ'רים החדשים פונים לאותו קהל נאמן שבנה לו קהל של עוקבים בטוויטר. רבים ממי שהאופי הפומבי של הציוצים בטוויטר דווקא כן קוסם להם הם משתמשים בפרופיל גבוה - כמו פוליטיקאים, עיתונאים וסלבריטאים, כשהמיקוד של משפיענים בטוויטר הוא ביצירת תוכן אקטואלי.
כעת טוויטר מעוניינת לחזק את אותם יוצרים. לרוב משפיענים שמבקשים מהקהל לשלם להם על הפעילות במדיות חברתיות ואף מציעים תכנים אקסלוסיביים לעוקבים בתשלום, מפנים אותם לשירות חיצוני כמו פטריאון, אך הפעם מדובר בשירותים שמובנים בפלטפורמה בה הם פועלים. בניגוד לטוויטר בלו, שבו הכסף מועבר לטוויטר, טוויטר לא לוקחת עמלה מטיפ ג'אר, שמעביר כסף לאותם יוצרים. לדברי בקיפור, גם המטרה של סופר פולוז העתידי היא לא להרוויח כסף מהמוצר. "אולי נשתתף בהעברה כדי לכסות את העלויות, אבל המטרה היא לתמרץ אנשים לייצר שיחות", אמר לדה ורג'.

שינוי בתרבות הארגונית

בקיפור, שמכהן כראש תחום המוצר בחברה מספר שנים, והגיע לתפקיד אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות בתפקיד, ייחס את אסופת החידושים בפלטפורמה לשינוי תרבותי בארגון, שנגרם בין היתר בשל הישארותו בתפקיד. "כשהצטרפתי לחברה הרגשתי שלא רוצים לקחת הימורים גדולים. אחרי שורה של ראשי מוצר מתחלפים, אנשים לא לקחו אסטרטגיות ברצינות כי הן כל הזמן השתנו", אמר. הוא ציין גם כי הפירות של התקופה האחרונה הם תוצאה של תהליך של שנים שהתמקד בהאצת קצב הפיתוח בחברה, והתבטא בשינויים בצוות, בתרבות ובתשתית הטכנולוגית.
אבל שינוי אחד שלא נעשה בצוות מאז 2015 הוא בתפקיד המנכ"ל - השנה בה דורסי חזר לתפקיד לאחר שאולץ לעזוב בתום כהונתו הראשונה ב-2008. לפני מספר חודשים דווח בוול סטריט ג'ורנל כי דורסי כבר כמעט לא מנהל את טוויטר, ומשאיר את ההחלטות החשובות לכפופים לו. גם קצב קבלת ההחלטות שלו נחשב איטי, בין היתר בשל העובדה שהוא עומד גם בראש חברת התשלומים סקוור. העובדה כי טוויטר לא חידשה במשך הרבה שנים תחתיו, בשילוב עם אותן שמועות ומחלוקות, מעלה תהיה האם ההתחדשות קורית כעת למרות או בזכות דורסי. לאחרונה חברת ההשקעות האקטיביסטית אליוט מנג'מנט רצתה להדיח אותו לאחר שהשקיעה בטוויטר, אך בינתיים שני הצדדים התפשרו. כעת נותר לראות אם תנופת החידושים בטוויטר תימשך איתו או בלעדיו.