השבוע הודיעה יוטיוב כי היא משחררת את "שורטס" (Shorts) - אפליקציה המיועדת ליצירה ושיתוף של סרטונים קצרצרים - בגרסת בטא עבור משתמשים בארה"ב. אם תיאור האפליקציה נשמע מוכר, הרי שזה לא במקרה: שורטס היא התשובה העדכנית של יוטיוב להצלחה העולמית של טיקטוק - פלטפורמה שעושה בדיוק אותו הדבר באמצעות כלי עריכה נגישים, קטלוג מוזיקלי עשיר והרבה יצירתיות של המשתמשים. שורטס מגיעה לארה"ב אחרי סיבוב של כמה חודשי בדיקה בהודו - שם נאסרה טיקטוק לשימוש בשנה שעברה.
5 צפייה בגלריה
האפיקציות הפופולריות של 2020
האפיקציות הפופולריות של 2020
שיבוטים בכל אפליקציה
(עיבוד תמונה, Shutterstock)
יוטיוב כמובן לא לבד בקרב על המשתמשים והיוצרים של טיקטוק: בחודש שעבר הושקה בישראל התשובה של אינסטגרם לטיקטוק - תחת השם "רילס" (Reels). השיבוט האינסטגרמי גם הוא עשה סיבוב של כמה חודשים - תחילה בהודו, ואז בארה"ב ובמדינות נוספות, עד שהמוצר הבשיל לכדי השקה רשמית. וכן, גם כאן תוכלו למצוא את כל הפונקציות העיקריות של טיקטוק משובטות אל תוך הפלטפורמה של אינסטגרם.
זו לא הפעם הראשונה, ובטח שלא האחרונה, שבה ענקיות הטכנולוגיה פוזלות לצדדים ומאמצות בחום את הפיצ'רים המרכזיים של המתחרות - עדות ניצחת לקרבות המתמשכים על תשומת הלב של משתמשים צעירים. בזירת הרשתות החברתיות, שהולכת איתנו באופן די מבוסס כבר יותר מ-15 שנה, נדמה שאין הרבה חדש תחת השמש האלגוריתמית, ואולי זו הסיבה שבגינה כל חידוש כזה מאומץ מיד בחום על ידי כלל החברות בזירה המצומצמת ממילא.
5 צפייה בגלריה
מדריך לאינסטגרם סטורי
מדריך לאינסטגרם סטורי
מי לא מכיר את העיגול של הסטורי?
(עיבוד תמונה)
תחת הבעלות של פייסבוק, אינסטגרם אימצה כבר פיצ'ר מרכזי מפלטפורמה מתחרה אחרת: הסטורי. שלוש שנים אחרי שהושק בסנאפצ'ט, שהצליחה לפצח משהו חדש בחוויית השיתוף המוכרת של רגעים מהחיים אל תוך הרשתות החברתיות, ולאחר שניסו החברים בפייסבוק לקנות את המתחרה הצעירה בעצמם - הגיע הפורמט החדש אל תוך אינסטגרם, ובהמשך גם לשאר הפלטפורמות - כולל וואטסאפ ופייסבוק. כמו עם טיקטוק כך גם עם סנאפצ'ט, פייסבוק - ה"מבוגרת" כבר, עקבה בחשש אחרי נחיל המשתמשים הצעירים שמצאו בית חדש לכלות בו שעות מול המסך ולשתף רגעים - הפעם חולפים - מהחיים.
במקרה של סנאפצ'ט זה אפילו עבד: פייסבוק הצליחה לרסק את המתחרה הצעירה - שנותרה פופולרית בעיקר בארה"ב עם מספר משתמשים זניח יחסית לענקיות, אבל יותר מזה - הצליחה להביא את הפורמט הנישתי, הצעיר, המבולבל והבלתי מובן ("למה לעזאזל צריך לפרסם תמונה שתעלם אחרי 24 שעות?") אל הקהל הרחב, והפכה אותו למקובל גם בקרב משתמשים מעל גיל 24.
5 צפייה בגלריה
אינסטגרם רילס
אינסטגרם רילס
גם טיקטוק שובטה. אינסטגרם רילס
(צילום: shutterstock)
האקסיומה שלפיה "הרשת לא שוכחת" הובילה במשך שנים את התפיסה שלנו לגבי שימוש ברשתות חברתיות: בחרנו עבורן את הרגעים הטובים והמוצלחים ביותר של החיים, אבל היום-יום נשכח כמעט לגמרי. פורמט הסטורי הוליד איתו שינוי משמעותי בתפיסה, ופתח עבור משתמשים את האפשרות לשתף הרבה יותר תוכן, מינוס החשש המצמית - להיתקל בו שנים מאוחר יותר למרבה המבוכה.
הפיצוח הזה לא קלע רק להלך הרוח של משתמשים צעירים ברשתות חברתיות. הוא נגע גם בביזנס עצמו - שהרי הגביע הקדוש של הרשתות החברתיות הוא המידע שאותו אנחנו משתפים איתן. תכנים נעלמים מסוג סטורי מנטרלים עקבות אצל משתמשים, ומרגילים אותם לשתף בצורה אינטואיטיבית יותר, תכופה יותר ובמקרים רבים גם אינטימית יותר. בפייסבוק פשוט לא יכלו לוותר על הזהב החדש, והיום אין פלטפורמת רשת - כולל טוויטר, ספוטיפיי, ואפילו מגזינים ועיתונים מקוונים, שלא מכילים שיבוט כלשהו של פורמט הסטורי.
5 צפייה בגלריה
ה-Fleets של טוויטר
ה-Fleets של טוויטר
ה-Fleets של טוויטר
(צילום: Shutterstock)
נדמה שעכשיו אנחנו מצויים בפני שלב חדש באבולוציה של השיתוף. לאט אבל בטוח, טיקטוק - שהחלה את דרכה כפלטפורמה רלוונטית לילדים ובני נוער, הפכה בשנה וחצי האחרונות לתופעה שבלתי אפשרי להתעלם ממנה - ואך טבעי שהרשתות החברתיות הוותיקות יותר ינקטו צעדים משמעותיים כדי להדביק את הפער: ישבטו את הפיצ'רים המרכזיים שלה אל תוך הפלטפורמות שלהן. אבל בחודשים האחרונים זה קורה גם עם עוד מגמה דיגיטלית מעניינת - זו שבמרכזה של הרשת החברתית המדוברת "קלאבהאוס".
קלאבהאוס היא רשת חברתית חדשה מבוססת אודיו בלבד. היא הושקה לפני שנה, אבל כבר הצליחה לייצר כותרות מסביב לעולם בזכות אורחים כמו אילון מאסק, מארק צוקרברג ואופרה ווינפרי, שטיקים שיווקיים ("בהזמנה בלבד"), ותחושת FOMO שמרחפת מעל כל האופרציה הזאת ומצליחה למשוך משתמשים סקרנים. בקלאבהאוס יש חדרי צ'אט קולי שאליהם אפשר להצטרף בחופשיות ולנהל שיחות שבסופן לא נותר מהן כל זכר. במקרים מסוימים השיחות האלה יכולות להיות מרתקות ממש, ולכלול הזדמנות לשמוע ולשאול את האנשים הכי בלתי נגישים בעולם שאלות באופן חופשי.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
(צילום: Shutterstock)
החודש, אחרי תקופת בטא קצרה, הציגה גם פלטפורמת המסרים טלגרם פיצ'ר דומה, המאפשר לחברים בקבוצות לנהל שיחות קוליות באופן חופשי וזורם על גבי האפליקציה. בניגוד לשיחות קוליות שאנחנו מכירים מאפליקציות מתחרות, כאן כשהפונקציה מופעלת תוכלו להמשיך לעשות הכול בתוך האפליקציה, כשיש "שכבה" חיה נוספת של שיחה שמתרחשת בחלון השיחה. תוכלו להצטרף ולעזוב כרצונכם את השיחה, ותקבלו חיווי בכל פעם שמישהו מדבר. משתמשי אנדרואיד יוכלו ליהנות גם מווידג'ט ייעודי שיאפשר לכם להמשיך להאזין במקביל לביצוע כל פעולה אחרת, להשתיק את השיחה המתקיימת וללחוץ לשיחת הודעה קולית בכפתור ייעודי. הפיצ'ר הזה יכול להכיל כמה אלפי משתמשים בו-זמנית, תלוי בגודל הקבוצה, ובטלגרם מסבירים אותו כמעין "חלל שיתופי" וירטואלי, שבו אפשר לנהל תקשורת חופשית וספונטנית יותר.
בחודש שעבר פורסם בניו-יורק טיימס כי גם מלכת השיבוטים וההעתקים - פייסבוק, עובדת על פיצ'ר דומה לקלאבהאוס בניסיון לאפשר למשתמשים שלה חוויה קולית דומה. וכמו עם פורמט הסטורי והסרטונים הקצרצרים של טיקטוק לפניה, גם קלאבהאוס נתפסת כיום כחוויית שיתוף חדשה ומרעננת בשוק הרשתות החברתיות, כזו שמושכת משתמשים צעירים אבל מרימה גבה בקרב המבוגרים - כנראה הסימן המובהק לכל מגמה ששווה לעקוב אחריה.