הכל התחיל בשבוע שעבר, כשמיליוני מעריצים של הזמרת טיילור סוויפט ניסו לרכוש כרטיסים לסיבוב ההופעות שלה "Eras". הפעם האחרונה שבה הופיעה הכוכבת הייתה ב-2018, וסיבוב הופעות נוסף שלה בוטל בשל הקורונה. לכן רמת ההתרגשות לקראת סיבוב ההופעות הנוכחי, שיחל ב-2023 וייערך ברחבי ארה"ב, הייתה גבוה במיוחד. כל כך גבוהה, שאתר הזמנת הכרטיסים Ticketmaster פשוט לא עמד בה.

עוד בנושא:

מדובר היה במכירה מוקדמת בלבד בשלב זה, אליה היו אמורים להיכנס רק מעריצים שהחזיקו בקוד מיוחד. למרות זאת, נתקלו המעריצים בתורים וירטואליים ארוכים מאוד, תקלות באתר והודעות שגיאה לפיהן פרטי המידע שהכניסו שגויים. טוויטר הוצפה בציוצים של מעריצים מתוסכלים מהתהליך. יומיים לאחר מכן, טיקטמאסטר אף הודיעה כי היא מבטלת את המכירה שהייתה אמורה להיפתח לקהל הרחב, מאחר שלא נותרו מספיק כרטיסים עבורה. חברת האם של טיקטמאסטר, Live Nation Entertainment, התנערה לחלוטין מאחריות, והפנתה אצבע מאשימה לגבי התקלות למעריצים עצמם, שלפי הצהרתה, רבים מהם ניסו לרכוש כרטיס למרות שלא היו ברשותם הקודים המתאימים, וכן טענו כי היו התקפות בוטים רבות על האתר.
2 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
לפי הפוסט שפרסמה טיקטמאסטר (שנמחק מאז, אך פורסם מחדש בשינויים קלים), הביקוש שאיתו נאלצו להתמודד היה "חסר תקדים מבחינה היסטורית", והעומס על האתר תואר כשווה ערך לעומס שנוצר בעקבות חמשת סיבובי ההופעות הפופולריים ביותר ב-2022 ומשחק הסופרבול יחד. מעל 3.5 מיליון אנשים ניסו להיכנס לאתר על מנת לרכוש כרטיס, ו-1.5 מיליון הצליחו לבסוף. לפי החברה, רק 15% מניסיונות הגולשים הובילו להודעת שגיאה.
סוויפט לעומת זאת, פרסמה הצהרה שלפיה היא והצוות שלה וידאו מספר פעמים כי טיקטמאסטר תוכל לעמוד בעומס הצפוי במכירה, וכך הובטח להם. בסטורי זועם שפרסמה כתבה כי היא שמחה שלבסוף 2.4 מיליון אנשים הצליחו לרכוש כרטיסים, אבל מצרה על כך שנאלצו "להרגיש כאילו עברו מספר התקפות על ידי דוב כדי להשיג אותם". אבל נראה שהסיפור הזה רק מתחיל, כי סוויפט אינה היחידה שביקורתית לגבי ההתנהלות של טיקטמאסטר.

הממשל הפדרלי נכנס לצ'אט

פיאסקו רכישת הכרטיסים עורר את זעמם של מחוקקים, תובעים כלליים ואפילו נחשף כי כבר מתנהלת חקירה של משרד המשפטים נגד טיקטמאסטר. הסיבה - עסקת מיזוג שנערכה בין לייב ניישן וטיקטמאסטר עוד ב-2010, שהפכה את החברה לבעלת נתח שוק דומיננטי מאוד בשוק מכירת הכרטיסים לאירועים חיים. נגד החברה נטען כי מדובר במונופול שמנצל את כוחו לרעה, והאכזבה הנוכחית שנגרמה למיליוני מעריצים של אחת הכוכבות הגדולות בעולם העירה את הדוב הזה.
התובעים הכלליים של מדינות צפון קרוליינה וטנסי הודיעו כי הם חוקרים את טיקטמאסטר בעקבות האירועים. התובע הכללי של צפון קרוליינה, ג'וש שטיין, הצטרף למסיבה כשצייץ גיף של טיילור סוויפט והכריז כי בכוונתו לחקור אם הופרו זכויות צרכנים וחוקי הגבלים עסקיים. התובע הכללי של טנסי, ג'ונתן סקרמטי, התבטא בנושא ואמר כי תלונות רבות הגיעו למשרדו מצרכנים וכי הוא וצוות ההגנה על הצרכן "ישתמשו בכל כלי זמין כדי לוודא שאף חוקים להגנת הצרכן לא הופרו. אם קיימת הפרה ונוכל למצוא מהן הבעיות בדיוק, נוכל להשיג צו בית משפט שיגרום לחברה להשתפר, ושמוודא שהבעיות לא יחזרו על עצמן. ואם הופר חוק הגבלים עסקיים, יש מגוון אופציות זמינות לפעולה". עוד הצביע סקרמטי על הבעייתיות בכך שטיקטמאסטר מאפשרת גם מכירה מחודשת של כרטיסים, ובכך למעשה מרוויחה פעמיים מהמכירה של אותו כרטיס.
לפי דיווח בניו יורק טיימס, גם מחלקת המשפטים האמריקאית מנהלת חקירת הגבלים עסקיים הנוגעת לחברת לייב ניישן בשל המיזוג. לפי הכתבה, החקירה החלה עוד לפני השערוריה הנוכחית, ומחלקת המשפטים פנתה למקומות בהם נערכות הופעות ול"שחקנים בשוק הכרטיסים" בחודשים האחרונים כדי לברר לגבי הפרקטיקות של החברה. לייב ניישן פרסמה בתגובה הצהרה באתר שלה בה טענה כי הסיבה לכך שטיקטמאסטר מחזיקה בנתח משמעותי משוק שירותי הכרטיסים היא האיכות של המערכות שלה, אך מדובר בשוק תחרותי. "לפני חמש שנים כרטיסים היו עשויים מנייר, עכשיו אפשר לסרוק אותם בטלפון, להעביר אותם לחבר בלחיצת כפתור. אנחנו מחדשים ומשקיעים בטכנולוגיה שלנו יותר מכל חברת כרטיסים", טענו. עוד כתבו בהצהרתם כי "זה נגד המדיניות של לייב ניישן לאיים על אולמות שלא יקבלו הופעות של לייב ניישן אם לא ישתמשו בטיקטמאסטר, ולייב ניישן לא משנה את המיקום של מופעים כנקמה על עסקאות כרטיסים שאבדו".
בין הראשונים להגיב בטוויטר לכל המהומה היו מספר מחוקקים, בהם הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, שאף קרא לפירוק החברה. הוא צייץ כשטיקטמאסטר התנערה מאשמה כי האשמה היא ב"עמלות המניפולטיביות, העלאות המחירים, והאלגוריתמים הלא שקופים של טיקטמאסטר. הגיע הזמן שמחלקת המשפטים תגרום לבריון הזה לשאת באחריות, ותאכוף את התנאים של הסכם המיזוג של לייב ניישן ותגן על צרכנים, או תפרק את המונופול הזה". גם הסנאטורית איימי קלובשר, יו"ר הוועדה לתחרות וזכויות צרכנים בסנאט, מיהרה לשגר מכתב למנכ"ל לייב ניישן מייקל רפינו.
2 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
(צילום: Gettyimages)
כעת הקריאות האלו אף הפכו לשימוע בוועדה, שמטרתו "בחינת המחסור בתחרות בתעשיית הכרטיסים". "השימוע מגיע בעקבות דיווחים על כשלים משמעותיים בשירות ועיכובים באתר של טיקטמאסטר שלא אפשר לאוהדים לרכוש כרטיסים להופעה", כפי שנכתב בהודעה הרשמית על השימוע. קלובשר אמרה כי האתר אכזב מאות אלפי מעריצים וכי ה"עמלות הגבוהות, ההפרעות באתר והביטולים שלקוחות חוו מראים כי העמדה הדומיננטית של טיקטמאסטר בשוק הביאה לכך שאין על החברה שום לחץ להשתפר ולחדש. לכן נערוך שימוע בנושא איך שהקונסולידציה בתעשיית הבידור החי והכרטיסים פוגעת בלקוחות ובאומנים. נוודא כי מיזוגים לא תחרותיים לא משתקים את תעשיית הבידור שכבר נאבקת להתאושש מהסגרים בקורונה".
בשלב זה לא ברור מתי השימוע ייערך, והאם סוויפט עצמה צפויה להעיד בסנאט. אם כל הביקורת אכן תביא לפירוק החברה בסופו של דבר, זה כנראה יהיה אחד משירי הפרידה הגדולים שלה.