נתחיל מהסיבה שלשמה התכנסנו: לא, לא מדובר בראשי תיבות של "בעזרת השם" או "ברוך השם". חנות הצילום ומוצרי האלקטרוניקה המפורסמת בעולם, B&H, נקראת על שם המייסדים - זוג חסידי סאטמר בלימי שרייבר ובעלה הרמן, שממשיכים להגיע לעבודה מדי בוקר. הסיבה לכך שכל כך הרבה שמועות נפוצו סביב ראשי התיבות נעוצה כנראה במדיניות העמימות המכוונת שנקטו הבעלים - בכל זאת, שמה של אישה שמתנוסס בחוצות זה לא הכי צנוע - אבל העובדה שחסידי סאטמר מנהלים עסקים ענפים לא מפתיעה אף אחד בניו יורק, עיר שהקהילה החסידית שבה היא חלק בלתי נפרד מכוח העבודה, במקביל ללימודי תורה.
3 צפייה בגלריה
חנות B&H בניו יורק
חנות B&H בניו יורק
חנות B&H בניו יורק. יותר מ-400 אלף מוצרים
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

החנות הענקית בלב מנהטן, שבקרוב תחגוג 50 שנה להיווסדה, הפכה כבר מזמן לתחנה קבועה בסיור השופינג הישראלי, אבל עם השנים הופצו סביבה יותר שמועות מאשר הסמארטפונים שהיא מוכרת. אז מהו הסיפור מאחורי החנות שתופסת בלוק שלם באזור הנדל"ני היקר בעולם - האם הפרשות הסנסציוניות שנקשרו בשמה אכן נכונות, ואיך יכול להיות שהיא מוכרת לפעמים מוצרים במחיר הנמוך כמעט במחצית מהמחיר אצל המתחרים? נציין כבר עכשיו שלא מדובר בכתבה ממומנת (וחבל, כי בדיוק נגמרו לי הבטריות).

חוויה אנתרופולוגית

למי שעובר בדלתות הזכוכית האוטומטיות של החנות וחולף על פניו של העובד שכל תפקידו לברך את הבאים צפויה חוויה אנתרופולוגית. לא רק בגלל הניגודיות בין הסחורה המודרנית והזמזום המכני של המסועים מעל הראש לבין המנהלים עצמם - גברים יהודים חרדים לרוב, לבושים שחורים עם פאות מציצות מאחורי אוזניהם. ניתן גם לשמוע כאן שפות מכל העולם, וכמובן לא מעט עברית ויידיש של תיירים ומקומיים חובבי מציאות.
בזמן שבמרבית העולם הרשתות הגדולות וחנויות האונליין הולכות ומשתלטות על השוק, דווקא ניו יורק נותרה מעוז של חנויות עצמאיות רבות - ועבור קונים רבים, או ליתר דיוק כ-11 אלף ביום, B&H היא אחת התחנות הראשונות במסע השופינג בעיר. לא סתם היא זכתה לחיקוי ב"סאטרדיי נייט לייב", עוד מוסד ניו יורקי איקוני.
מגוון המוצרים כאן עצום, מעל ל-400 אלף: החל במבחר רחב של מצלמות דיגיטליות וקולנוע, דרך ציוד הקלטת אודיו מקצועי, מקרנים, אולפן הקלטות טלוויזיה, טלסקופים, אייפדים ושפע של ציוד משומש, וכלה בעדשת טלפוטו בצבעי הסוואה שנראית יותר כמו מטול רימונים ועולה כמו מכונית טסלה חדשה. וכמובן, קערות זכוכית מלאות בסוכריות טאפי ברזילאיות צבעוניות שכבר הפכו לסימן ההיכר של החנות.
3 צפייה בגלריה
חנות B&H בניו יורק
חנות B&H בניו יורק
איפה הנשים? נקודת מכירה ב-B&H
(צילום: shutterstock)
גם המסוע שנמצא מעל הראש, ומתפרש לאורכה ולרוחבה של החנות ששטחה 6,500 מ״ר, נועד לייעל את תהליך הקנייה. מיד אחרי בחירת הלקוח מהתצוגה מועברים המוצרים שלו בתוך קופסה על המסוע המרחף לקופה הראשית, ורק שם מתבצעת המכירה - כדי שהמוכרים-המומחים עצמם לא ילכלכו את ידיהם במכירות בפועל.
אבל למרות המודרניות של החנות, יש כאן עדיין כמה שיטות עסקיות מסורתיות. החנות שומרת שבת, והבעלים החרדי החליט שגם אתר האינטרנט, שאחראי למרבית מחזור המכירות השנתי של החברה שנאמד ב-3 מיליארד דולרים, לא מקבל הזמנות במועדי ישראל או מכניסת השבת ועד צאתה, ולא משנה היכן נמצא הקונה בעולם, כי כתובת ה-IP מזוהה על ידי המערכת וחושפת את שעות השבת או החג לפי השעון המקומי.
הסיבה הרשמית לכך הייתה בעבר כי 90% מ-2,000 עובדי B&H היו חרדים, שעבדו בחנות לצד לימוד תורה. אחרי כמה תביעות שחטפה על אפליה ירד שיעור העובדים היהודים במידה ניכרת, אך עדיין שבת קדשו באהבה וברצון הנחילנו.
תביעת האפליה הראשונה נגד החנות הוגשה ב-2007 על ידי עובדים היספנים, שעבדו במחסן וקיבלו שכר נמוך יותר מעמיתיהם היהודים. החברה הסכימה להגיע לפשרה מבלי להודות בעוולה, שילמה 4.3 מיליון דולר והסכימה למעקב שוטף מצד הרשויות בעיר. מאז אחת לכמה שנים מוגשת תביעה חדשה, שעיקרה אפליה נגד עובדים לא-יהודים ונשים. לא מעט מהתביעות נגמרות בהסכמי פשרה, ולפי הערכות החברה כבר שילמה יותר מ-7.5 מיליון דולרים בהסכמי פשרה מאז היווסדה. החל מ-2009, למשל, עובדות מאשימות את החברה בכך שהיא משלמת להן פחות מעמיתיהן הגברים - ושומרת את עמדות המכירה הנחשקות כמעט אך ורק לגברים. עובדת החנות שהובילה את אחת התביעות, נקישה קושני בת 30 מהברונקס, התלוננה שה-19 דולר לשעה שהרוויחה היוו פחות ממחצית ממה שחבריה לעבודה הגברים קיבלו. לטענתה, היא ראתה גברים מקודמים לפניה באופן תמידי.
קושני פוטרה לאחר התביעה, אבל לא צריך חקירה ממושכת כדי לאשש לפחות אחת מטענותיה: ביקור בחנות מגלה מעט מאוד עובדות לבושות באפוד הירוק שמזהה בקלות אנשי מכירות. בשורה של ביקורים אחרונים, בין אפס לשלושה מתוך עשרות פקידי המכירות היו נשים. ועם זאת, הלקוחות השבויים יטענו שמדובר בהיתממות, ושיחס המוכרות-מוכרים בחנות אינו שונה מהמצב הקיים בחנויות אחרות בשוק האלקטרוניקה.
3 צפייה בגלריה
חנות B&H בניו יורק
חנות B&H בניו יורק
הפגנה מחוץ לחנות B&H בשנת 2017
(צילום: shutterstock)
התלונות האחרונות על אפליה עלו בזמן השתוללות מגפת הקורונה, כשמנהלי החנות אפשרו לעובדים החרדים להתקהל בחנות כדי להתפלל. העובדים הלא-יהודים שהתלוננו על כך טוענים שמאז שהשמיעו את קולם זכו ליחס עוין וגם לפיטורים. B&H מכחישה את ההאשמות ואומרת שהחנות פועלת מאז ומתמיד לפי כל חוקי העבודה. אם כל זה לא מספיק, ב-2019 הגיעה גם תביעה מתוקשרת מצד מדינת ניו יורק על העלמות מס מצד החנות בסכום של 7.3 מיליון דולרים. כעבור שנתיים של דיונים, בית המשפט דחה את טענות המדינה.

גוונים של אפור

העלמת מס, אם אכן הייתה מתגלה, אולי הייתה יכולה להסביר את המחירים התחרותיים של החנות: לא יהיה זה נדיר למצוא כאן מוצר הנמכר במחצית המחיר לעומת כל מקום אחר. לאורך השנים עלו ספקולציות רבות לגבי התמחור הרצפתי שנדמה שאינו בא על חשבון איכות, וחלקן זכו לאישוש מסוים. אחד העובדים, למשל, התוודה בפומבי כי החנות מוכרת מוצרים משומשים שהוחזרו על ידי לקוחות כחדשים. זה נשמע מרתיח בתחילה, עד שמסתכלים לצדדים ומגלים שהם לא היחידים. חברות האופנה למשל משתמשות בשיטה הזאת כבר שנים, אז כבסו את המכנסיים האלה אחרי שאתם יוצאים מהחנות.
אבל נראה שהסיבה לתמחור הנמוך פשוטה יותר: מוצרי שוק אפור (gray market). מדובר למעשה במוצרים שנמכרים ללא רשות היצרן, אך עדיין באופן חוקי. אלה מוצרים שיוצאים ממפעל הייצור אבל לא נמכרים ישירות לצרכן אלא "נאבדים" בדרך במהלך תחנות שרשרת האספקה השונות, בכל מיני ספירות מלאי למיניהן ועודפים, בידיהם של מפיצים, משווקים, יבואנים ושות׳. המוצרים האלה, שהם באותה איכות של כל מוצר רשמי, מוצאים את דרכם חזרה לשוק אך ללא אחריות יצרן. B&H לוקחת על עצמה לספק את האחריות שמגיעה בדרך כלל מהיצרן. הם מתעקשים שהמוצרים שווי ערך בדיוק למוצרים עם האחריות. ההבדל היחיד הוא המחיר. בנוסף, הם גם מוכרים מוצרים ביבוא מקביל ממדינות אחרות ולא דרך המפיץ הרשמי בארצות הברית - שזה שוב, אולי לא אתי במיוחד אבל חוקי לחלוטין. גם במקרה זה B&H מספקים אחריות ומקבלים בתמורה, כך נדמה, את אהבת הקהל.