אחרי שבועות האופנה בניו יורק, פריז ולונדון, מגיע תורו של שבוע האופנה במטאברס, שיתקיים בתאריכים 31-28 במרץ. יותר מ-60 מותגים יציגו בפלטפורמה למציאות מדומה דיסנטרלנד (Decentraland) ויאפשרו לצפות בתצוגות האופנה הווירטואליות שלהם היישר מהספה בבית. מה זו אופנה וירטואלית, האם יש לה פוטנציאל כלכלי, ומה מחכה למשתתפים באירוע שהיה שמור פעם רק לקים קרדשיאן ולאנה וינטר, עורכת ווג המיתולוגית, ועכשיו הוא פתוח לכולם?
3 צפייה בגלריה
שבוע האופנה במטאברס
שבוע האופנה במטאברס
שבוע האופנה במטאברס. האווטארית לובשת פראדה
(צילום: יח"צ שבוע האופנה)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עולם האופנה תמיד היה הראשון לאמץ חדשנות, להתנסות בטכנולוגיות מתקדמות ולנוע עם השינויים באופן מהיר, כך שעם כניסת המטאברס והבינה המלאכותית לחיינו בסערה - אין לו רגע דל. כמו תמיד, יש חברות זהירות שיבחרו "לשבת על הגדר" ולחכות לראות מה יקרה בעולם המשתנה, ויש חברות שמחליטות ללכת על כל הקופה, להיות איפה שהקהל הצעיר נמצא ולבנות שם נוכחות וקהילה. שבוע האופנה במטאברס, MVFW, הוא דרך מעולה עבורן להציג את הפעילות שלהם בעולם הווירטואלי ולתקשר עם הקהילה.
האירוע יתרחש כאמור בפלטפורמה למציאות מדומה דיסנטרלנד, המקום שבו המותגים החדשניים והמובילים ביותר בחרו לפתוח חנויות ומחירי הנדל"ן כבר עלו בהתאם. בפלטפורמה מתקיימת תנועה של אווטארים (דמויות וירטואליות שמייצגות את הקהל) שמבצעים שם רכישות באמצעות מאנה, מטבע הקריפטו של הפלטפורמה, שאיתו אפשר לקנות בגדים ואביזרים ולהיכנס לאירועים וירטואליים. זוהי השנה השנייה שבה האירוע מתקיים בפלטפורמה. בעוד שבשנה שעברה הגיעו לאירועים כ-108 אלף איש, השנה מצפים למספרים הרבה יותר גבוהים.
במשך ארבעה ימים יציגו ב-MVFW כ-60 מותגים, בהם דולצ'ה וגבאנה, טומי הילפיגר, Coach, אדידס, DKNY, אלו יוגה ועוד את הקולקציות הווירטואליות שלהם. נציגי החברות האלה, כאווטארים הלבושים בבגדים שלהן, יצעדו על השטיח האדום, ישתתפו בפאנלים על חדשנות ואפילו יקיימו מסיבות נוצצות כפי שהם רגילים לעשות באירועי שבוע האופנה הפיזיים בפריז או בלונדון.
הנושא שנבחר השנה להוביל את האירוע הוא "מורשת העתיד". הוא יעסוק בחיבור בין מסורת לחדשנות ויבחן את המקום של האופנה המסורתית מול האופנה הווירטואלית. מעצבי העל, שפועלים כבר עשרות שנים ורגילים לשמור על ריחוק ואליטיסטיות, יציגו לצד מעצבים צעירים שלא למדו בבית ספר גבוה לעיצוב ולא עשו סטאז', אלא פשוט למדו את התוכנות הנכונות והיום הם מתפרנסים מהתחום הצומח ביותר בעולם האופנה.
המטרה המרכזית של יוזמי האירוע היא להפעיל את הקהל, לגרום לו לנוע בין החללים השונים, לקחת חלק בפאנלים, לתקשר, להתלבש, להוציא כסף ולהשתתף בתחרויות ובמסיבות. לפני כמה ימים פורסמה התוכנית של ה-MTFW ועל פי רשימת האירועים, המותגים בהחלט מתכננים להזיע כדי ליצור עניין.

אז מה צפוי בשבוע האופנה במטאברס?

המותג האמריקאי טומי הילפיגר מתכנן ליזום תחרות למעצבים צעירים שיציגו את העיצובים הווירטואליים שלהם, ואת הזוכה יבחר לא אחר מאשר טומי הילפיגר בכבודו ובעצמו. המשתתפים, או יותר נכון האווטארים שלהם, יוכלו ללבוש בגדים וירטואליים בעיצוב המותג ולצפות גם בעיצובי בינה מלאכותית שהמותג עובד עליהם בשנה האחרונה.
בית האופנה היוקרתי דולצ'ה וגבאנה, שכבר התנסה בשבוע האופנה במטאברס בשנה שעברה, הולך צעד אחד קדימה ומשתמש בפלטפורמה כדי לתת במה למעצבים צעירים שאיתם הוא יצר מותג וירטואלי משותף. דולצ'ה וגבאנה כבר הבינו שהם לא צריכים להתחרות במעצבים החדשים אלא לחבור אליהם ולעבוד איתם בשיתוף פעולה, גם אם מדובר במעצבים אנונימיים שלא פונים לקהל היעד הטבעי של המותג.
3 צפייה בגלריה
שבוע האופנה במטאברס
שבוע האופנה במטאברס
כ-60 מותגים צפויים להשתתף. שבוע האופנה במטאברס
(צילום: יח"צ שבוע האופנה)
כמו בעולם הפיזי, גם במטאברס יש מקום לאירועי פופ-אפ שיוצרים גיוון ועניין. המותג DKNY בחר לפתוח מרחב חדש שנקרא DKNY.3 ולהציג בו גלריה לאומנות, פיצרייה ולאונג' מעוצב על גג בניין (וירטואלי כמובן). כל מותג בוחר את הדרך היצירתית ביותר ליצור חוויה ייחודית שתמשוך את הקהל להשתתף באירועים, לנוע במרחב ולראות דברים שלא קיימים בחנויות הפיזיות או באתרי האי-קומרס הקיימים היום.
אחרי ההתרוצצות בין התצוגות והמסיבות נרצה לנוח קצת. המותג אלו יוגה החליט לפתוח מרחב לשיעורי יוגה לאווטארים שלנו. אלו יוגה ידועים בהתנסויות היצירתיות שלהם בתחום הווב 3. הם כבר פתחו מקדשי מיינדפולנס בענקית המשחקים רובלוקס, יצרו קולקציה וירטואלית בדיסנטרלנד וישיקו בשבוע האופנה חנות וירטואלית המיועדת לבעלי NFT בלבד. המטרה של המותג היא להעביר את הערכים במרחב הווירטואלי והפעילות שלו זוכה להצלחה רבה.
יוזמה מרגשת נוספת היא יצירת אתר הנצחה לזכר המעצבת ויויאן ווסטווד, שהלכה לעולמה לפני כמה חודשים. לצורך האירוע יצרו אתר זיכרון שמעודד מעצבים מכל העולם לשלוח עיצובים שלהם בהשראת אופנת הפאנק ולהציג אותם לקהל הרחב. מי שיסתובב באתר ההנצחה עם משקפי מציאות מדומה (VR) יוכל לראות עיצובים מוחשיים ואולי אפילו לפגוש את האווטארית של המעצבת עצמה.
חלק מההטבות המיוחדות למי שרוכש NFT של המותגים השונים הן הזמנות לאירועים סגורים וזכות ראשונים, או לפעמים זכות בלעדית, לרכוש בגדים ואביזרים של המותג. חברת דיזל, למשל, הודיעה שתפיק מסיבה וירטואלית עם סטארט-אפ הבלוקצ'יין Hape ותחלק למשתתפים פריטי NFT לבישים. כמובן שהאווטארים שישתתפו במסיבה יזכו ללבוש את הבגדים החדשים של המותג. כמו במועדון לקוחות יוקרתי, גם כאן המטרה היא ליצור תחושת נחשקות. קבוצה סגורה של אנשים שמוזמנים לאירועי ה-VIP, שבהם הם יוכלו להתחכך עם האווטארים של המפורסמים, היא בדיוק הדרך הנכונה לעשות זאת.

הפוטנציאל הכלכלי

חולצה וירטואלית לדוגמה עולה בממוצע 7 דולר ומכנסיים כ-20 דולר. במורגן סטנלי מעריכים כי שוק הבגדים לאווטארים עתיד לגלגל כ-50 מיליארד דולר בשנת 2030. הצעירים מתייחסים למטאברס כמגמה שכאן כדי להישאר ולא כאל אופנה חולפת. הם מתכננים לעבוד, לפגוש חברים, לצאת לבילויים וללמוד שם, ולכן הם מוכנים להשקיע בתחזוקה שוטפת של האווטאר שלהם.
3 צפייה בגלריה
שבוע האופנה במטאברס
שבוע האופנה במטאברס
שוק האופנה הווירטואלית צפוי לגלגל 50 מיליארד דולר ב-2030
(צילום: יח"צ שבוע האופנה)
באירועי שבוע האופנה בשנה שעברה נמכרו פריטים שמחירם נע בין 14 עד 1,000 דולר לפריט והתרחשו אלפי עסקאות באמצעות ארנקים וירטואליים. המותגים ה"מכובדים" ו"האליטיסטים" שמשתתפים השנה ב-MVFW עושים צעד גדול שלא היה מקובל עד לפני כמה שנים - הם מתחברים לצעירים, ליוצרים ולאנשים שלא באמת יכולים להרשות לעצם לרכוש את המוצרים שלהם בחנויות. הם מבינים שהקהל הצעיר שנמצא בעולמות המטאברס מהווה למעשה כ-25% מכוח הקנייה העולמי ובעתיד הקרוב יהווה קהל משמעותי עבורם.

הדבר הגדול הבא

מי שהשתתף באירועי ה-MVFW בשנה שעברה יודע שלא הכל עבד חלק: היו לא מעט תקלות טכניות, האווטארים נראו קצת כמו דמויות של משחק מחשב ולא כמו דוגמנים אמיתיים והמסיבות אפילו קרסו באמצע. הקהל שהשתתף באירועים אולי לא באמת הרגיש חשוב כמו מוזמני השטיח האדום בשבוע האופנה הפיזי ברחבי העולם, אבל המשתתפים באירוע חשים משמעות גדולה בלקיחת חלק בדמוקרטיזציה שעולם האופנה עובר, גם אם הדבר כרוך בחבלי לידה.
כדי להשתתף ב-MVFW יש להיכנס לפלטפורמת דיסנטרלנד, לבחור אווטאר שייצג אתכם במרחב ולהתחיל לנוע בתוך ובין מתחמי האירועים. ניתן לרכוש פריטים באמצעות ארנק דיגיטלי. החוויה יכולה להיות יותר עוצמתית עם משקפי מציאות מדומה (VR). לחצו כאן לצפייה בתוכנית המלאה.
נטלי זהר היא חוקרת מגמות ועולמות ווירטואליים, מרצה באוניברסיטת רייכמן ושותפה בפודקאסט "Pas Normal"