הזמרת סי היימן עדיין חוששת להשתמש באפליקציית פייסבוק. אחרי שנחסמה לדבריה שלוש פעמים בשנה האחרונה בטענה שהיא מנסה לפרוץ לחשבון של עצמה, היא מפחדת שפעולה אחת לא נכונה - והיא שוב תמצא את עצמה מחוץ לרשת החברתית הגדולה בעולם, בלי יכולת לתקשר עם המעריצים, לקבוע הופעות או לקדם את הקליפ החדש שלה.
4 צפייה בגלריה
ענת לב אדלר, סי היימן וד"ר יופי תירוש
ענת לב אדלר, סי היימן וד"ר יופי תירוש
נחסמו מחוץ לפייסבוק. ענת לב אדלר, סי היימן וד"ר יופי תירוש
(צילום: רותי עדי, גל חרמוני, ישראל הדרי)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"בפעם הראשונה שזה קרה היינו בתקופה של הופעות חצר", היא נזכרת בשיחה עם ynet, "אנשים פנו אליי במסנג'ר ולא הצלחתי להיכנס. פייסבוק לא האמין לי שאני אני". התקלה ההיא נפתרה בעזרתו של מומחה סייבר שאליו פנתה, אבל בחודש שעבר היא שוב מצאה את עצמה מחוץ לחשבון.
"עניתי לכל השאלות שהוצגו לי כדי לאמת את הזהות שלי. 'טעות, לא נכון, את פייק'. נכנסתי לסטרס, דחיתי את יציאת הסינגל, לא עבדתי כמה ימים, לא יכולתי להתקדם", היא מספרת, "בסוף הלכתי למתקן טלפונים שהצליח לסדר את התקלה".
תקלות כמובן קורות, בכל שירות, אבל הבעיה היא שבמקרה של פייסבוק פשוט אין עם מי לדבר. יש Help Center, אפשר לשלוח טפסים וערעורים, אבל תשכחו ממענה אנושי. "אם יש תקלות, למה הם לא מודיעים?", תוהה היימן, "אף אחד לא חוזר אליך. לא קיבלתי שום מענה מפייסבוק, שום דבר. היד שלי רועדת, היום רציתי לשתף משהו בעמוד הרשמי שלי ולא עשיתי את זה כי פחדתי שאני אחסם שוב".
היימן לא לבד. מקרה דומה קרה גם לד"ר יופי תירוש, מרצה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ופעילה למען זכויות אדם וזכויות נשים עם 5,000 חברים בדף האישי ו-6,000 עוקבים בדף הציבורי. "ב-18 בדצמבר פרסמתי בדף הציבורי שלי פוסט שקיבל הרבה תגובות ולייקים", היא מספרת, "רציתי להשיב ולפתע הייתי חסומה. האפליקציה ביקשה ממני לאמת את הזהות שלי. ניסיתי לעשות את זה בכל מיני דרכים - זיהיתי תגובות שכתבתי, ביקשתי שישלחו לי קוד לטלפון, וכל פעם זה החזיר אותי למסך הזה. זה היה ככה בלופים אינסופיים. אותו דבר קרה כשניסיתי להיכנס מהמחשב".
4 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
"הכל קורה דרך פייסבוק"
(צילום: shutterstock)
בשלב מסוים הצליחה ד"ר תירוש לאמת את זהותה באמצעות המחשב, אבל השימוש בנייד עדיין חסום עבורה. "מה שמדהים פה זה החד-כיווניות", היא מסכמת את החוויה, "יש פה תאגיד שמנסה לגרום לנו להתמכר לשימוש בו, ומשתמש בטכניקות רבות עוצמה לשם כך, כפי שנחשף בשנה האחרונה. אני בפייסבוק כדי להעלות מודעות לזכויות אדם, אחרים כדי לנהל את העסקים שלהם. חוץ מדפי עזרה, פייסבוק לחלוטין בלתי נגיש. עם הכוח והגודל צריכה להיות איזושהי נשיאה באחריות".
גם לענת לב-אדלר, סופרת ועיתונאית ב"ידיעות אחרונות", זה קרה. בחודש שעבר, כאשר ניסתה להיכנס באמצעות הטלפון לפייסבוק, האפליקציה בישרה לה שזוהתה כניסה ממכשיר לא מוכר. גם היא התבקשה להזדהות. "עשיתי את כל מה שהתבקשתי, שלחתי מיילים למרכז תמיכה, עשיתי את כל הפעולות - פשוט אי אפשר היה להיכנס", היא מספרת. בסופו של דבר היא הצליחה להתחבר דרך המחשב, אבל מהאפליקציה היא אפילו לא מנסה להתחבר מחשש שתיחסם שוב.
"הכל קורה דרך פייסבוק", מתארת לב-אדלר את תחושת חוסר האונים, "דרכו אני משווקת את ההרצאות שלי ונמצאת בקשר עם הקוראות שלי. התבטלה לי הרצאה כי לא הצלחתי לשווק אותה. פייסבוק הוא כלי שיווקי מאוד משמעותי בארנסל שלי. רק תנו מישהו לדבר איתו".
4 צפייה בגלריה
הודעה מפייסבוק
הודעה מפייסבוק
החשבון נעול. ההודעה שקיבלה ענת לב-אדלר
לב-אדלר פרסמה באינסטגרם פוסט על החסימה ובעקבותיו הגיעו אליה עדויות של עשרות משתמשות ומשתמשים - בהם גם היימן וד"ר תירוש - שסיפרו לה על מקרים דומים להפליא. המכנה המשותף: מדובר לרוב במשתמשים שלצד הפרופיל האישי מתחזקים גם דף עסקי או ציבורי, הם בעלי סמארטפון עם מערכת הפעלה אנדרואיד והחסימה קרתה להם בזמן השימוש באפליקציה. בחלק מהמקרים, מעבר לדפדפן אחר פתר את התקלה במחשב.
בעקבות פניית ynet מסרה דוברת מטא (פייסבוק לשעבר) בישראל כי "מדובר היה בבאג סביב מערכת ההפעלה של אנדרואיד והוא טופל".

הכנסת תפתור את הבעיה?

"זה בסדר שיש באג, אבל תודיעו", אומרת לב-אדלר, "כל אחד חושב שהוא לבד בסיפור הזה. חייב להיות גורם שאפשר יהיה לפנות אליו". מי שהרימה את הכפפה היא חברת הכנסת אלינה ברדץ'-יאלוב (ישראל ביתנו) שהגישה בחודש שעבר את הצעת חוק "הרשתות החברתיות" שמטרתה לאלץ את פייסבוק ומתחרותיה להקים מוקד שירות טלפוני ומקוון שיספק מענה מיידי, אנושי ומקצועי לקורבנות ברשת.
במקור נועדה ההצעה לטפל בשלושה מקרים: איומים או קריאה לאלימות, הפצת מידע פרטי ורגיש על אדם אחר והטרדה מינית מכל סוג. אלא שבעקבות פנייתה של לב-אדלר, החליטה ח"כ ברדץ'-יאלוב לתקן את החוק כך שייתן מענה גם לאנשים שנחסמו מחוץ לרשתות החברתיות. ההצעה צפויה לעלות בימים הקרובים על שולחנה של ועדת השרים לחקיקה.
4 צפייה בגלריה
ח"כ אלינה ברדץ'-יאלוב
ח"כ אלינה ברדץ'-יאלוב
ח"כ אלינה ברדץ'-יאלוב. הגישה הצעת חוק
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ברדץ'-יאלוב פנתה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, בבקשה לקיים דיון בנושא החסימות בפייסבוק. "פניות רבות מספור מגיעות אל לשכתי בנושא זה וחיי אדם רבים נפגעים ותסכול עמוק מפוזר בקרב הציבור", כתבה חברת הכנסת ליו"ר הוועדה, "עד אשר תעבור הצעת החוק כאמור הציבור נשאר ללא מענה ועל כך פנייתי אליך".
גם שר התקשורת, יועז הנדל, הצהיר לאחרונה כי ידרוש מפייסבוק להקים מוקד שירות עבור המשתמשים בישראל. מלשכתו נמסר ל-ynet כי במשרד התקשורת מתקיימת בימים אלה עבודת מטה לקראת הצעת חוק ממשלתית בנושא.