דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: יום ראשון מנומנם, 9 בבוקר, ועל צג הטלפון מופיע מספר מוכר. דורון מהבנק. הוא מודיע אחר כבוד כי גברתי ואדוני מתבקשים לסור מיד אל הסניף הקרוב כדי לסגור את החשבון המשותף ולא - כל הכסף שלכם יושלך אל היאור או אל פיר סניף ארומה הקרוב לביתכם.
4 צפייה בגלריה
קניה ווסט ופרלר
קניה ווסט ופרלר
קניה ווסט ופרלר
(צילום: AFP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

האדם הסביר זורק מיד את הטלפון, שם על עצמו חולצה וכפכפים ופותח בריצת אמוק לעבר הסניף כדי להציל את מיטב חסכונותיו. לא כך קניה ווסט. כשהבנק שלו, ג'יי פי מורגן, הודיע לו כי בעקבות ההתבטאויות האנטישמיות האחרונות שלו הם ייאלצו להיפרד, הוא לקח את הזמן שלו. למרות האיום שנותרו לו בדיוק 60 יום להציל את המיליונים שלו שיושבים אצלם - נדמה היה שווסט לא מתכנן לעשות מאומה. ואז הגיעה ההודעה הדרמטית של אתמול. מה טבעי יותר לצפות מאדם ששווי מוערך בשני מיליארד דולרים לעשות עם כל המזומנים האלה בבית? אין מספיק בלטות בעולם. לכן, יאוץ למרכול השכונתי הקרוב כדי לקנות רשת חברתית.
אפשר לבוז כמה שרוצים לקניה ווסט, ye או איך שהוא לא קורא לעצמו בימים אלה, דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו: האיש יודע לזהות טרנדים. והשגעת הנוכחית בעמק הסיליקון היא לרכוש רשתות חברתיות (ולהתחרט, ואז לחזור בך וחוזר חלילה). מדובר, כזכור, בפרק ב׳ של הסאגה: קדמו לכך החסימות של חשבונותיו של ווסט באינסטרגם ובטוויטר בעקבות שורה של התבטאויות אנטישמיות. לכן החליט לרכוש את פרלר - רשת חברתית שמזוהה עם הימין הקיצוני בארה"ב והוחרמה מספר פעמים על ידי חנויות האפליקציות וחברות האחסון על רקע האשמות ששימשה לתיאום המהומות בגבעת הקפיטול. סכום הרכישה עדיין לא ידוע, אך בהודעה שפרסמה החברה נמסר כי העסקה צפויה לצאת לפועל עד סוף 2022. ווסט לא מסתיר לרגע את מניעיו. "בעולם שבו דעות שמרניות נחשבות שנויות במחלוקת, עלינו לוודא שיש לנו את הזכות להביע את עצמנו בחופשיות", אמר בהצהרה.
אז מה הסיפור של פרלר? אם אתם לא שמרנים אמריקאים או פושטי גבעת הקפיטול, בהחלט ייתכן שמעולם לא שמעתם על הרשת הזאת - מעין שעטנז של טוויטר, אינסטגרם ופוקס ניוז אחרי ליל שכרות פרוע במיוחד בדיינר בלב ערבות אמריקה. היא הוקמה בשנת 2018 על ידי שני יזמים הייטקיסטים צעירים מנוואדה - ג'ון מאצ׳ה וג'ארד תומסון. רק לאחר כמה שנים נחשף בראיון לוול סטריט ג'ורנל כי יש להם גם שותפה מייסדת - רבקה מרסר, בתו של רוברט מרסר, תורם שמרן בולט ומייסד שותף של חברת ניתוח הנתונים הפוליטיים הידועה לשמצה קיימברידג' אנליטיקה.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית פרלר
אפליקציית פרלר
אפליקציית פרלר
(צילום: shutterstock)
באופן אירוני, באותו ראיון לוול סטריט ג'ורנל אמרה מרסר הבת שהמטרה של פרלר היא "לספק פלטפורמה ניטרלית לחופש הביטוי, כפי שהתכוונו המייסדים שלנו (מייסדי האומה האמריקאית - ד.א), וגם ליצור סביבת רשת חברתית שתגן על פרטיות הנתונים שלנו". היא לא התייחסה לעובדה שב-2018 נחשף כי החברה של אביה עשתה שימוש עסקי במידע אישי מפייסבוק שנאסף כביכול למטרות אקדמיות. משפחת מרסר הייתה במשך שנים בין התומכים הבולטים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וגורמים שמרניים - החל ממכוני מחקר וארגוני לוביסטים ועד לארגונים שהפיקו ספרים וסרטים נגד הילרי קלינטון.

מעריצים בסעודיה

בשנה הראשונה להקמתה, בסיס המשתמשים של פרלר הורכב בעיקר מתומכי טראמפ וגולשים מסעודיה. האחרונים מחו על כך שטוויטר מצנזרת כל גילוי תמיכה במשפחת המלוכה הסעודית ששקעה אז עמוק בבוץ פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י. בסוף 2019 היו לפרלר כבר למעלה מ-200 אלף משתמשים. למרות קהל היעד הנישתי שלה, הרשת צברה פופולריות עד ששברה את האינטרנט לגמרי ב-8 לנובמבר 2020 כשזינקה לראש טבלת הורדות האפליקציות, בשבוע שבו כלי התקשורת הגדולים חגגו את ניצחונו של ג'ו ביידן בחירות לנשיאות ארה"ב.
מנוע הצמיחה המובהק של פרלר היה גל המחאה נגד פייסבוק, טוויטר ורשתות חברתיות אחרות שהגבירו אז מאוד את מאמציהן לבלום הפצת מידע שגוי בתקופת הבחירות לנשיאות. זה הוביל לטענת שמרנים בולטים רבים לצנזור קולותיהם בצורה לא פרופורציונלית. טוויטר מחקה עשרות ציוצים של הנשיא טראמפ בשבועות שלאחר הבחירות, ויחד עם פייסבוק חסמה את החשבונות של טראמפ בשבוע שאחרי המצור על גבעת הקפיטול.
4 צפייה בגלריה
רבקה מרסר
רבקה מרסר
רבקה מרסר
(צילום: AFP)
פוליטיקאים שמרנים בולטים, כמו הסנאטורים טד קרוז ומייק לי, כוכבי פוקס ניוז כמו שון האניטי וגם כוכבני עבר למינהם כמו קירסטי אלי עברו לפרלר וגררו אחריהם גל של עוקבים חדשים. ב-2021 מספר המשתמשים כבר חצה את רף 15 המיליון. כיום הרשת טוענת ל-16.5 מיליון משתמשים אך מסרבת לחשוף כמה מהם פעילים. לפי ההערכות מסוימות, מדובר על 700 אלף, לפי אחרות - רק 40 אלף. ועם מנעד שכזה, קל כעת לדמיין את אילון מאסק ברגע ההארה כשהבין איזה בור כרה לעצמו עם סוגיית המשתמשים הפיקטיבים של טוויטר.
כך או כך, אם נזרום לרגע עם ההערכות, לצורך ההשוואה לרשת המתחרה שהקים טראמפ, Truth Social, ישנם 2.8 מיליון משתמשים פעילים בחודש, ל-Gab הוותיקה יותר יש שלושה מיליון ואף אחת מהן לא משתווה לטוויטר, עם מעל ל-230 מיליון משתמשים יומיים. כך שלמרות הפרופיל התקשורתי הגבוה, מרבית האמריקאים לא מכירים את פרלר. למעשה, רק 6% מהאמריקאים צורכים באופן קבוע חדשות מאחת הרשתות החברתיות ה״אלטרנטיביות״ הגדולות - טלגרם, BitChute, Gab, Gettr, Rumble Truth Social. מתוכם, רק 38% שמעו על פרלר. ייתכן שזה ישתנה כעת עם כניסתו של כוכב תרבות כמו ווסט למשחק, אבל הנתונים מעידים על כך שמקרה ייזי הוא לא מקרה אילון, ואמנם ווסט הוא אדם עשיר עם הרבה משאבים, אבל לא בקנה מידה של יכולת לקנות השפעה ממשית במדיה חברתית. מצטערים, ייזי, can’t touch the sky הפעם.
בין אם העסקה תצא לפועל ובין אם לא, יש כבר מנצחת אחת ברורה של כל הקרקס היחצ"ני הזה - הנהלת פרלר, בראשות מרסר, שכבר חוגגת את העסקה בכל כלי תקשורת אפשרי וגם הרשת החברתית עצמה. זה לא הניסיון הראשון שלה לגייס לשורותיה רוכש נוצץ. אחרי ההפסד שלו בבחירות האחרונות, החברה חיזרה אחרי טראמפ וכמעט חתמה איתו על הסכם עד שהוא החליט לבסוף לפוצץ את העסקה ולנצל את קהל העוקבים האדיר שלו כדי להשיק את מותג המדיה החדש שלו.

השראה צרפתית

כמו טוויטר, פרלר בנויה סביב עדכוני חדשות של חשבונות שהמשתמש יכול לבחור לעקוב אחריהם. המשתמשים יכולים להעלות תמונות בנוסף ליצירת פוסטים של עד 1,000 תווים, להבדיל מ-280 בטוויטר. היא זמינה בגרסת ווב וגם באפליקציות iOS ואנדרואיד. השם שלה לקוח מהפועל הצרפתי parler, כלומר "לדבר", אבל נדמה שהאמריקאים לא משתמשים בהגייה הצרפתית של המילה - par-lay - ובמקום זאת השם מבוטא כאן כמו פרלר, כלומר סלון. הפוסטים וההודעות בפלטפורמה נקראות "פרלי".
4 צפייה בגלריה
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
(צילום: AFP)
להבדיל מהרשתות החברתיות הגדולות, בפרלר מתעקשים שלא נעשה אף ניטור של המידע, למעט מקרים מובהקים של איומי פגיעה בחיי אדם. הסייג הזה לא מנע מהרשת להפוך קרקע פורייה להסתה, הפצת תיאוריות קונספירציה ימניות, הכחשת תוצאות הבחירות והתארגנות ממשית לקראת פשיטה על גבעת הקפיטול. גורמי הביון והאכיפה בארצות הברית קיבלו את הפשיטה בהפתעה גמורה וטוענים כי לא היו לכך כל סימנים מקדימים בשטח. אלא שימים ספורים לפני המהומות הוציאה הליגה נגד השמצה הזהרה מפני התסיסה שהתרחשה בפרלר ובמתחרה העיקרית שלה, Gab. כמו במקרים רבים עם הארגון הקולני, האזהרה שלו התקבלה כקריאת זאב זאב.

הופעת האורח של נתניהו

אחרי הפשיטה על הקפיטול, ענקיות הטכנולוגיה החרימו את פרלר - אמזון הורידה אותה מהשרתים שלה ואפל וגוגל הסירו אותה מחנויות האפליקציות. המכה הקשה הובילה גם לסכסוך בין המייסדים. המנכ"ל המייסד מאצ׳ה סולק, לטענתו על ידי המייסדת והממנת העיקרית מרסר, לאחר שלא הסכימה עם הרצון שלו לפקח על התכנים באופן הדוק יותר. לבסוף, לפני שנה, הסכימה ההנהלה ליישם אלגוריתם שיתייג תוכן ש"מעודד שנאה" באפליקציה, והרשת חזרה לאוויר. את התלות באמזון עקפה החברה בעזרת שרת ענן שהיא רכשה ומתפעלת בעצמה, ולמעשה כך נותרה גרסת האתר מפוקחת פחות. גולשים זריזים מצאו כי לא מעט תכנים החסומים באפליקציות ניתנים לצפייה עבור משתמשים באתר.
(נתניהו אצל ביל מאהר)
שיטוט רנדומלי באפליקציה מגלה בעיקר ספאם מהסוג הישן והלא מתוחכם שנוצר בעקבות פיקוח רופף, אינדקס נושאים חובבני, כלי סינון לא מתפקדים, באגים שחשבנו שכבר חלפו מהעולם הזה, פורנוגרפיה פה ושם וכוכב אחד – דווקא לא טראמפ, אלא בנימין נתניהו. באופן אירוני, דווקא קטע מהראיון שנערך איתו לאחרונה אצל ביל מאהר, שבמהלכו נשאל בהתרסה אם ישראל תנקוט צעדים נגד ווסט בעקבות שלל ההתבטאויות האחרונות שלו. נתניהו המיומן כל כך השתלט מהר על הסיטואציה, גיחך ואמר שלישראל יש צרות גדולות יותר מהטמטום של ווסט. כך או כך, אולי כאן נמצאת האמתלה של ווסט מחכה לה כדי לרדת מהעסקה. ברח, קניה, ברח.