בשבועות הקרובים, אם להאמין לדיווחים השונים, תציג מיקרוסופט גרסה חדשה למנוע החיפוש בינג, ובו שילוב של הטכנולוגיה שנמצאת במרכזו של הצ׳אטבוט הפופולרי ChatGPT. המנגנון שמייצר פלט מפורט בתוך שניות גם מקלט מסובך כמו "ספר לי את ההיסטוריה של מדינת ישראל בסגנון שיר של מטאליקה" אמור לעזור לבינג להתחרות בגוגל, שחולשת כיום על רוב שוק החיפוש העולמי.
4 צפייה בגלריה
גוגל ו-ChatGPT
גוגל ו-ChatGPT
מנוע החיפוש של גוגל. מתחרים חדשים קוראים עליו תיגר
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הניסיון הזה לשבור את המונופול של גוגל בתחום החיפוש מגיע בנקודה רגישה עבור תעשיית החיפוש כולה. לאורך השנים, יותר מדי גופים גילו יותר מדי דרכים לקדם את עצמם בתוצאות החיפוש באמצעות טכניקות של SEO (ר"ת של Search Engine Optimization), כך שבהרבה מאוד פעמים התוצאה הראשונה לא תהיה בהכרח הרלוונטית ביותר. וגם אם כן, היא לאו דווקא תוצג בצורה נוחה.
רוצים לקרוא מתכון אבל אין לכם רצון לגלול דרך אלפי מילות טקסט שמקדימות אותו? חבל, הטקסט הזה עוזר לדף המתכון להגיע למקום גבוה בתוצאות החיפוש. וזו בעיה. אנשים בורחים למקומות מבוססי תוכן גולשים כמו אתר הקהילות Reddit ואתר השאלות והתשובות Quora כדי למצוא תשובות לשאלותיהם, בידיעה ששם יש סיכוי רב למצוא אותן בקלות רבה יותר, והתשובה שיקבלו תהיה רלוונטית יותר.
מנועי החיפוש הגדולים כבר מנסים להילחם בתופעה באמצעות הוצאת תשובות לשאלות הישר לעמוד החיפוש. אם תתחילו לחפש בגוגל באנגלית את השאלה "כמה ילדים יש להריסון פורד", עוד לפני שתסיימו להקיש את השאלה תקבלו את התשובה הישר בתיבת החיפוש. כנ"ל לגבי אילון מאסק. בינג, אגב, מפגין חולשה מהותית במקרים האלה. אם תשאלו אותו, הוא ינסה להוציא את התשובה לתוך עמוד התוצאות כדי שלא תצטרכו להקליק, אבל ייכשל ויכתוב Yes במקום מספר הילדים של מאסק.

דור חדש של מתחרים

כשגוגל הייתה בשיאה מבחינת היכולת שלה לספק תוצאות חיפוש רלוונטיות, ניסיונות לקרוא עליה תיגר הגיעו בעיקר מחברות גדולות שניסו לעשות את אותו הדבר (מיקרוסופט) או משחקנים שבידלו את עצמם. Wolfram Alpha מתעסק בחיפוש של עובדות ונתונים, DuckDuckGo מבטיח פרטיות - לשניהם נישות מכובדות. הדור החדש של המתחרים מזהה את החולשה ומנסה לעקוף את גוגל באחד מעיסוקי הליבה שלה: מציאת תשובות לשאלות. ובינה מלאכותית היא כלי פופולרי מאוד במשימה הזאת.
קחו, למשל, את Andi, מנוע חיפוש שמנסה לשלב תוצאות חיפוש קלאסיות עם מידע ממערכת בינה מלאכותית. על פניו, מדובר בשילוב המושלם, שהרי הוא גם נותן תוצאות חיפוש קלאסיות וגם מנסה לענות על השאלה בעצמו בצורה טבעית. אבל פעם אחר פעם, הציפיות שהוא יוכל לעשות משהו מובילות לאכזבה. אני מבקש ממנו לתת לי את הרשימה של ראשי ממשלת ישראל ולסדר אותה בסדר אלפביתי על פי השם הפרטי שלהם. ChatGPT לא מתעסק בעובדות, אבל המודל שלו יכול לתת לי את התשובה בקלות. היא רק לאו דווקא תהיה נכונה. אנדי, לעומת זאת, רוצה קודם לקבל מידע נכון ואז לנסח אותו מחדש, כושל במשימה ושולח אותי לבריטניקה. והוא צריך 5-10 שניות כדי בכלל לנסות ולענות, זמן נצח במונחי חיפוש.
4 צפייה בגלריה
Andi
Andi
מנוע החיפוש Andi. שניות שמרגישות כמו נצח
(צילום מסך)
מנוע חיפוש חדש אחר, You.com, נוקט בגישה שונה. הוא מציג תוצאות חיפוש של בינג, אבל כולל גם חלונית נפרדת שבה בינה מלאכותית מנסה לענות על השאלות שלכם. אבל הבינה המלאכותית היא מודל סגור, מהסוג של ChatGPT, עם תוצאות שאינן בהכרח נכונות. בצורה מוזרה למדי, הצ׳אט של You מנסה להלביש מתחת לפלט שלו גם כמה מקורות מידע. זה אומר שאם תבקשו מתכון לפנקייקים, הוא יציג אחד, ותחתיו שלוש תוצאות חיפוש שבאף אחת מהן לא תמצאו בהכרח את אותו המתכון. אז מאיפה המתכון שהוא הציג? אין לדעת!
4 צפייה בגלריה
you.com
you.com
you.com. מאיפה המתכון לעזאזל?
(צילום מסך)
למיקרוסופט, לעומת הסטארטאפים הקטנים, יש כמויות עתק של משאבים ואת מנוע החיפוש השני בפופולריות שלו. השילוב שלו עם בינה מלאכותית יוצרת (גנרטיבית) מהסוג של ChatGPT יהיה, כנראה, הדוק יותר. אך השאלה שעליה אין עד כה תשובה היא כיצד תשלב מיקרוסופט את היכולת לייצר פלט שנראה כמו טקסט אנושי בתוך החיפושים שלה. מה שכמעט בטוח זה שהיא לא פשוט תתן ל-ChatGPT לענות בעצמו על שאלות - התשובות שלו יתבססו על תוצאות החיפוש הרגילות. בניגוד לתפיסה שרווחת מדי כיום, לא מדובר במנגנון שמחפש במאגרי מידע או כזה שיודע להבדיל בין אמת לשקר, וגם אין דרך להפוך אותו לכזה בקלות.

החשש: תשובות סמכותיות אך שגויות

הקוריוזים שמתרחשים לעיתים קרובות מדי במנועי החיפוש החדשים שמנסים לשלב בינה מלאכותית לא יכולים לשמש כדי לפסול לגמרי אותם או את הרעיון של שיפור תוצאות באמצעות מודלי שפה, אבל הם כן מדגימים את הבעייתיות בניסיונות האלה. ובהיקף החיפושים שנעשים בגוגל או בינג, גם אם אחוז נמוך מאוד מהשאילתות יסתיים בתוצאות שגויות העטופות בנימה סמכותית של תשובה שנראית אנושית, זו עלולה להיות בעיה לא פחות קטנה מאלה שבהן נתקלים היום האנשים שמשתמשים במנועי חיפוש.
4 צפייה בגלריה
בינג
בינג
בינג. אל תדאג, ChatGPT בדרך
(צילום: shutterstock)
מיקרוסופט, וכמוה גם גוגל, ללא ספק יודעות את זה. זו גם הסיבה לכך שהן התנהגו במשך שנים בצורה שמרנית בכל מה שקשור למודלי שפה. יש להן (ולחברות נוספות, דוגמת מטא) את הטכנולוגיה, אבל יש להן גם מה להפסיד, אז הן היו שמחות להמתין עד שזו תבשיל. OpenAI יצרה עם ChatGPT - והחברה כנראה תגיד שזה לא בכוונה, אבל זה גם לא משנה - מצג שאינו בהכרח נכון במיוחד, של דור חדש של מנועי חיפוש שזמין כבר עכשיו. וזה יוצר לחץ על כולם.
מה ChatGPT כן עושה בצורה מדהימה? מחבר מילים לתוך משפטים ומשפטים לתוך פסקאות בצורה שמרגישה אנושית. אם מוסיפים ליכולת למשוך מידע מתוצאות החיפוש החוצה אל דף התוצאות מערכת שגם יודעת לנסח את המידע הזה בצורה טובה ומפורטת, אך לא נדרשת להחליט מה נכון ומה לא, אולי אפשר להחזיר קצת מהרלוונטיות שאבדה.
גם גוגל, כמובן, לא נמצאת הרחק מאחור. על פי דיווח של CNBC מהימים האחרונים, החברה בודקת מספר מוצרי בינה מלאכותית המבוססים על מנוע השפה LaMDA. נזכיר כי בשנה שעברה מהנדס בגוגל טען ש-LaMDA הפכה לתבונית (היא לא) אחרי שהתרשם מהתשובות שלה לשאלות שלו (הוא פוטר זמן קצר לאחר מכן).
אנחנו נמצאים בנקודת מפנה בתחום החיפוש. שימוש בכלים כמו מודלי שפה יכול להביא איתו רמה חדשה של נוחות ולהנגיש מידע מסובך לאנשים. אך השאלה היא האם המרוץ לצמרת יפגע ברמת המוכנות של הכלים שיושקו, ואיתה גם ברמת האמינות של התשובות שלהם. האנושות לא באמת צריכה מנוע דיסאינפורמציה חדש שמנגיש מידע שגוי בצורה משכנעת. יש לקוות שהיא לא תקבל אחד רק כי חברות טכנולוגיה צריכות להציג חידושים.