בשנים האחרונות מתייחס צירוף המילים "מכונת הרעל" למערך לכאורה מאורגן שבאמצעותו מופצים ספינים פוליטיים, פייק ניוז, השמצות של יריבים ותיאוריות קונספירטיביות. המפיצים האלמונים אדישים לחלוטין לנזק ההיקפי העצום שהם גורמים למדינה, לבעלי תפקידים - גם ביטחוניים, לאמונם של הישראלים במערכת הציבורית ועוד ועוד. דוגמה מצוינת לכך היא ההדהוד שנתנה חברת ועדת החוץ והביטחון, ח"כ טלי גוטליב לדיווח כוזב ולפיו למוסד הגיע מידע המצביע על כך שבעלה של אחת ממובילות המחאה שקמה ברסלר, שוחח בטלפון עם יחיא סינוואר ארבעה ימים לפני המתקפה הרצחנית של החמאס. מעבר לנזק שבחשיפת זהותו של איש שב"כ, נדרשו תוך כדי מלחמה ראשי המוסד והשב"כ לעסוק בנושא בהרחבה בניסיון לצמצם את הנזקים. לגוטליב אגב, ההכחשות לא שינו כלום: ראש הממשלה, היא טענה מעל בימת הכנסת, לא אמר שמדובר בשקר.
3 צפייה בגלריה
תחקיר שומרים
תחקיר שומרים
פוסטים של קפאח ותמונה של ח"כ גוטליב לצדו
(צילום מסך)
למרות אינספור האזכורים, קיומו של מערך סדור מאחורי "מכונת הרעל" מעולם לא הוכח. איך בכל זאת קונים הספינים, הקונספירציות והפייק אחיזה נרחבת בקרב מאות אלפי ישראלים? "שומרים" ניתח שלושה מקרים של הפצת מידע כוזב שהגיע למאות אלפי ישראלים ואולי אף יותר. כל אחד מהם שונה, אולם בקווים כלליים לרוב המידע הכוזב מהודהד לראשונה בערוצים קטנים ונישתיים ברשתות החברתיות, בחלק לא מבוטל מהמקרים כאלה שנוצרו במקור סביב עיסוק בקונספירציות נקודתיות בסגנון התנגדות לחיסונים, הרעלת מים בישראל, דיפ סטייט ועוד, ומאז 7 באוקטובר מרוכזים במלחמה. משם הוא ממשיך לקבוצות קצת יותר רחבות אך עדיין שוליות, ומהן זולג במהירות לקבוצות גדולות ברשתות בעלות זיהוי פוליטי ימני. בחלק מהמקרים שנבדקו בנקודה הזאת נחשפות דמויות פוליטיות למידע הכוזב. הדהוד שלהם, כמו במקרה של גוטליב, נותן חותמת של אמינות ומביא להפצת המידע הכוזב בקרב קהל שלא היה מעלה על דעתו להאמין לפייק שנולד (למשל) בערוץ של מתנגדי חיסונים עם כ-200 עוקבים.

עדנה קרנבל ואג'נדת ה"פמינאציה"

הקונספירציה ביחס לבעלה של שקמה ברסלר החלה את דרכה הארוכה באתר בשם עדנה קרנבל. האתר, שהלוגו שלו כולל את ההסבר "חדשות מעולם המשפט", מפרסם כבר מספר שנים דיווחים חדשותיים מפוקפקים. לצידם ניתן למצוא את ה"מדריך לגירושין לגבר בישראל" ובקשה לסיוע כספי שתעזור "לכל מי שנמצא בחזית ההגנה על זכויות אבות".
בחינה של קוד האתר מובילה לאדם המזדהה כג'וני (יהונתן) קפאח, ישראלי שמתגורר בקליפורניה. קפאח עצמו פרסם ברשת חברתית מכתב ששלח ב-2020 ליועמ"ש ובו בקשה לביטול אזרחותו הישראלית שאותה הוא מנמק ברדיפה מצד השלטונות, אפליה ו"אג'נדה קיצונית, קטלנית, רצחנית זרה ומורעלת של פמיניזם רדיקלי (להלן: "פמינאציה") אשר כבשה את מדינת ישראל".
ריפרש
יותר הנאה ויותר דיוק: מהפכת ה-VR וה-AR מגיעה לרפואה / פרופ' אמתי זיו
40:34
את עצמו מגדיר קפאח כ"אסיר בציון" ומוסיף כי "לאור הקריטריונים לביטול האזרחות, הכוללים גם חוסר נאמנות למדינה, הנני מצהיר שאני בז למדינת ישראל ולכל מוסדותיה הרשמיים, כולל בוז גדול ומוחלט לכל שופטי בית המשפט העליון, שופטים בערכאות האחרות, רשמי ההוצל"פ, פרקליט המדינה, שוטרים, עובדים סוציאליים ואנשי הביטוח הלאומי של מדינת ישראל ושריה הסוררים". במכתב הזה, וכן במסמך אחר מבית המשפט המחוזי בתל אביב שמופיע באתר, קפאח מציג את עצמו כ"בעלים הגאה" של עדנה קרנבל.
"שומרים" זיהה מספר חשבונות הקשורים לקפאח ברשתות החברתיות ואלה מספקים קווים כלליים לדמותו, לביוגרפיה שלו ולאידיאולוגיה שמניעה אותו. כך למשל בפרופיל פייסבוק טוען קפאח כי שירת במשטרה בין השנים 2001–2013. הוא גם פרסם תמונות מטרידות, למשל תמונה של דגל ישראל עם צלב קרס במקום מגן דוד. תמונה אחרת רומזת כי לו ולח"כ טלי גוטליב יש היכרות מוקדמת: בתמונה, גוטליב יושבת לצידו בדיון שנערך ב-2017 באחת מוועדות הכנסת בנושא "זכויות גברים". במקרים אחרים קפאח שיתף פוסטים שכתבה גוטליב, ולחלקם הצמיד את הכותרת "האחת והיחידה".
הפייק ניוז ביחס לשקמה ברסלר פורסם ב-24 בינואר בעדנה קרנבל וכלל בליל של האשמות בוטות וטענות חסרות בסיס כלפיה, כלפי בעלה ובני משפחה נוספים. בשני המאמרים שפורסמו נטען כי הם מבוססים על מידע שסיפק "גורם עם חסינות פרלמנטרית". הפרסום הופץ דרך ערוץ הטלגרם של האתר עצמו והתפשט במהירות לערוצי טלגרם ישראליים אחרים שמפרסמים לא פעם קונספירציות. כך כבר בשעה 8:18 באותו בוקר שיתף אותו ערוץ טלגרם קטן בעל פחות מ-200 מנויים. משם עשה המאמר את דרכו אל ערוצי טלגרם אחרים, בעלי תפוצה גדולה מעט יותר - כמה אלפי מנויים. כך למשל ערוץ שפועל תחת השם 'מעלים את התדר' הדהד את הפייק ניוז לכ-4700 מינוייו, וזאת לצד פוסטים על המלחמה, דיווחים על מה שמוגדר באחד הפוסטים כ"הונאת הקורונה" ועוד. אגב, מספר ימים לאחר מכן פרסם הערוץ הזמנה לדיון עם אנשי עדנה קרנבל והגדירו כ-"האתר שמוציא סקופים מותרים ואסורים לפרסום ושורט לנו את המוח עם אמיתות שפשוט קשה לקבל, אבל חייבים (...) עם ישראל, חייבים להתעורר!!!"
פחות או יותר במקביל החל שיתוף של הפייק גם בפלטפורמות אחרות, ובכללן בכמה קבוצות ימין בפייסבוק וביניהן קבוצה של תומכי ימין (כ-9,000 חברים) וקבוצה התומכת בערוץ 14 (כ-45 אלף חברים).
ממסר השיתוף הבא הייתה חברת הכנסת גוטליב. כמה שעות לאחר ערוצי הטלגרם חשפה גוטליב את הסיפור באמצעות ציוץ בחשבון ה-X שלה ובו כ-60,000 עוקבים. חלק מעוקביה ראו בעובדה שהיא שיתפה את המידע כאימות המידע, הודו לה והדהדו אותו הלאה ברשתות חברתיות ובכלל זאת גם בערוץ QAnon ישראלי שלו כ-3,000 עוקבים.
QAnon, למי שלא נחשף למושג, היא תיאוריית קונספירציה אמריקאית ולפיה ה"דיפ סטייט" האמריקאי פעל נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בשל מאבק שקיים נגד רשת פדופילים סוגדי שטן. הציוץ לא עצר שם והמשיך לעוד ערוצי טלגרם ישראליים וביניהם אחד שבכותרתו הטענה כי המים בישראל מורעלים ב"זבל תעשייתי של מפעלי דשנים חומצה פלואורוסיליצת" (2,750 עוקבים) ואחר המבטיח כי 2024 תהיה "השנה בה ייכנס תדר אור חדש ואחר לפלאנטה" (6,400 עוקבים). הדברים אפילו תורגמו לרוסית באתר הבלוגינג Livejournal.
הגולשים לא נשארו אדישים לפרסום, וגל זעם כלפי שקמה ברסלר הציף את הרשתות. בין ההתבטאויות הקשות גולשים גם הפיצו את מספר הטלפון הפרטי שלה וקראו להתקשר אליה ולשאול אותו על ה"בגידה" כביכול של בעלה.
לפי מידע של ארגון "פייק ריפורטר", פריטי הדיסאינפורמציה הללו זכו לחשיפה ניכרת; כמה פוסטים שהתייחסו אליהם זכו ב-X ובפייסבוק לבדן לעשרות אלפי צפיות וקיבלו מאות לייקים. אפשר להעריך בזהירות כי מאות אלפי ישראלים נחשפו לדיווח.
בסוף השבוע האחרון הגישה ברסלר תביעת דיבה נגד גוטליב ושישה פעילי רשת נוספים. תביעות דיבה, במקרים רבים, מתנהלות במשך שנים ארוכות. עד שהתביעה תוכרע, וגם כנראה אחריה, אפשר להעריך שישראלים רבים ימשיכו להיות משוכנעים כי הפייק ניוז שאליו נחשפו בכל כך הרבה פלטפורמות הוא אמת לאמיתה.
"שומרים" פנה לג'וני קפאח וביקש את התייחסותו לדברים. קפאח העביר תגובה ארוכה הכוללת תיאור של הליך גירושין שעבר, גידופים והאשמות כלפי שורה ארוכה של בעלי תפקידים ומוסדות ציבור בישראל, ותהיה האם מותם של שניים מאנשי עדנה קרנבל לאחרונה היה תאונה או לא. "שומרים" בחר שלא להביא את התגובה במלואה.

מאות אלפי חשיפות ל"שב"כ ניסה להפיל את ביבי"

הפצת הפייק ניוז ביחס לשקמה ברסלר רחוקה מלהיות מקרה בודד או יוצא דופן. מקרה אחר שזכה לאחרונה לחשיפה ניכרת בשל חומרת ההאשמות שבו נחשף כשלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה על ידי עיתונאי רשת 13 בר שם-אור. הקונספירציה במקרה זה טענה כי מתקפת החמאס הייתה חלק מ"התוכנית הסודית של צמרת הצבא, אמ"ן ושב"כ להפלת נתניהו".
הדרך שעשתה הקונספירציה מקבוצות נישתיות ברשתות חברתיות אל דמויות בכירות בכנסת דומה למקרה של ברסלר. ה"תוכנית הסודית של אמ"ן ושב"כ להפלת נתניהו" החלה להתגלגל בשעות הלילה של 24 באוקטובר בקבוצות קטנות ובהן כמה אלפי משתתפים והגיעה במהירות לחשבונות טלגרם ופייסבוק שלפחות חלקם נראים מזויפים. בשעות הבאות כבר שותפה הקונספירציה בחשבונות קצת יותר פופולריים ב-X, שם זכתה לעשרות אלפי צפיות ומשם זלגה לקבוצות גדולות ברשתות אחרות. כך למשל, היא הודהדה ב"(הקבוצה הרשמית) חברים שאוהבים את ‏בנימין נתניהו" בפייסבוק, שבה כמעט 90 אלף חברים. בקבוצה הזאת מפורסמות לא פעם השמצות נגד פוליטיקאים מהאופוזיציה, דיווחי חדשות עם אמינות מפוקפקת (כמו למשל תמונה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית של מפגינים חוסמים משאיות בגבול עם עזה) ועוד. האפקט היה כמעט מיידי: הדיווח הודהד בעשרות חשבונות נוספים ודרכם הגיע במהירות לעוד קבוצות ובסך הכל לקהל שניתן להעריך במאות אלפים.
3 צפייה בגלריה
תחקיר שומרים
תחקיר שומרים
תמונה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית
(צילום מסך)
מכאן הדרך לכנסת כבר הייתה קצרה יחסית. יועץ של ח"כ ניסים ואטורי, דורון אטיאס, שיתף את הקונספירציה בקבוצת וואטסאפ סגורה שבה חברות גם כמה דמויות מוכרות בליכוד, וביניהן שר החוץ דאז אלי כהן, ח"כ קטי שטרית וראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. בניגוד למקרה של גוטליב, איש מהם לא הדהד את הקונספירציה שוב (ואטורי אף התנער ממנה ואמר ש"אין מקום לקונספירציות הזויות") אולם הדברים זכו לתפוצה ניכרת.

האם יאיר גולן שחרר מהשבי את בתה של מירי רגב?

מקרה קצת שונה הוא של הח"כ לשעבר ממרצ והאלוף במילואים יאיר גולן. בשבת השחורה של 7 באוקטובר גולן נסע מיוזמתו לאתר הטבח ברעים וחילץ משם צעירים לכודים. הדברים זכו לפרסום והפכו את סגן הרמטכ"ל לשעבר - לפחות בסקרים - למועמד מוביל לעמוד בראש מפלגת שמאל.
ימים ספורים לאחר פרוץ המלחמה הפך גולן ליעד לפייק ניוז וקונספירציות. כך למשל נטען באחד מערוצי הטלגרם שפעולותיו המהירות של גולן מלמדות כביכול שהיה מודע לכך שההתקפה עומדת להתרחש. פוסט שהציג את הטענה הזו הגיע במהירות גם לקבוצת "חברים שאוהבים את ‏בנימין נתניהו", שבה כאמור כמעט 90 אלף חברים, וזכה למאות לייקים.
3 צפייה בגלריה
תחקיר שומרים
תחקיר שומרים
הודעת הטלגרם על יאיר גולן
(צילום מסך)
זה לא היה הפייק היחיד שהופץ ביחס לגולן. כך למשל ערוץ טלגרם בשם "הבגידה", שמתיימר לחשוף את בגידתם של "ראשי השלטון ומערכת המשפט והבטחון באזרחי ישראל היהודים", הסביר לכ-900 עוקביו כי גולן פנה ישירות לחמאס וסגר עימו את חילוץ בנו של עיתונאי "הארץ" ניר גונטז' ובאותו "דיווח" לא שכח לשרבב את העובדה שגולן היה ממתנגדי הרפורמה. ערוץ הטלגרם "מעלים את התדר", שהוזכר קודם לכן, וכן ערוץ נוסף, לקחו את הדברים לרובד נוסף וקבעו כי בן של "גנרל ישראלי" שפעל דרך גולן שוחרר מהשבי. לציוצים שורבבה בתה של מירי רגב שגם היא לכאורה שוחררה מהשבי. לפחות מהטקסט של "מעלים את התדר" לא ברור אם גם שרת התחבורה נזקקה לשירותי התיווך של גולן או שהסתדרה לבד.
הקונספירציות ביחס לגולן לא הסתיימו שם. לפני מספר ימים, חשבון X פופולרי עם למעלה מ-20 אלף עוקבים ושציוציו משותפים על ידי מובילי דעה בימין, טען כי "סוכן סמוי" נכנס ביום מתקפת החמאס ל"אזורים הכי רגישים של צה"ל", ושרבב את שמו של יאיר גולן לציוץ. שרשור הציוצים האלה הגיע במצטבר לקהל של למעלה מ-20 אלף איש, וזכה גם לשיתוף מאת חבר הכנסת לשעבר ומייסד מפלגת עוצמה יהודית, מיכאל בן ארי שלו 41.7 אלפים עוקבים. חשוב לציין כי הקונספירציות הללו ממשיכות להדהד: לאחר כל התבטאות פומבית של גולן הן צפות בצורה מפורשת או ברמיזות.
מנכ"ל "פייק ריפורטר", אחיה שץ, אומר שתיאוריות קונספירציה מהסוג המתואר בכתבה מייצגות מגמה מטרידה ביותר. "⁠סימון אויבים מבפנים במקום לטפל בבעיות והסכנות האמיתיות שאיתן מתמודדת ישראל", הוא מסביר, "מעוות לא רק את תפיסת המציאות של הציבור אלא גם ⁠של מקבלי החלטות שאמורים לקבל החלטות על בסיס מידע אמין".
מכונת הרעל מזיקה במיוחד בעתות מלחמה, מוסיפה פרופסור קרין נהון מאוניברסיטת רייכמן. "בזמן מלחמה, קל הרבה יותר להפיץ דיסאינפורמציה ופייק-ניוז, כי המוסדות השונים שבדרך כלל מסייעים לאזרחים להבדיל בין אמת ושקר אינם פועלים כרגיל. בזמן מלחמה, שומרי הסף שלרוב נחשבים אמינים אינם פנויים לעצור ולהפריך תיאוריות קונספירציה. כתוצאה מכך, לתיאוריות הקונספירציה יש הנטייה והיכולת להשפיע יותר מן הרגיל".