שנתיים קשות עברו על H&M השבדית, קמעונאית האופנה השנייה בגודלה בעולם. נגיף הקורונה, שב-2020 הבריח את הקונים מ-5,000 החנויות שלה ברחבי הגלובוס, אילץ אותה לסגור כ-250 מהן, להעצים בזריזות את מכירות האונליין, ובעיקר - להרהר על עתידה בעידן הדיגיטלי.
3 צפייה בגלריה
בגדים חכמים
בגדים חכמים
רק בשביל לקבל חיבוק. הז'קט של H&M
(צילום: H&M)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אחרי משבר הקורונה והתחרות העזה מצד היצרניות הזריזות במזרח - למנהל הטכנולוגיה הראשי החברה, אלן בוהם, אין ספק לאן הולך הענף: בגדים חכמים, המשלבים חיישנים מסוגים שונים. אלה, אמר לאחרונה לבלומברג, צפויים להפוך חלופה נוחה יותר לשעונים חכמים, לטבעות חכמות, ולעוד מכשירים מסורבלים שחובקים היום את פרק כף היד.
האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet
H&M לא מחכה לאחרים: היא מחזיקה בגרמניה מרכז חדשנות, H&M Lab, שבאוגוסט 2020, במהלך הקורונה, פיתח יחד עם החברה הגרמנית Boltware ז'קט ג'ינס שיכול לחקות חיבוק אנושי. הז'קט מכונה "אהבה לבישה" (Wearable Love) והוא מאפשר לקבל מחוות מגע מאהוביכם ממש כאילו היו אתכם פיזית. מדובר בחיישנים המוטבעים באזורי הכתפיים של הז'קט. אלה מחוברים לאפליקציה בסמארטפון באמצעות דיסקית קטנה, המתפקדת כמוח של הבגד ומשדרת בבלוטות' לטלפון. הדיסקית, אגב, נשלפת, נטענת, ויש לה חיי סוללה של עד שבועיים. בעיקרון אפשר לשלב אותה בקלות גם בפרטי לבוש אחרים. "אהבה לבישה" הוצג בינתיים כמוצר ניסיוני; H&M, בינתיים, לא העמידה אותו למכירה.

משוחח עם הסמארטפון

רעיון הבגדים החכמים אינו חדש כמובן, אבל התחום עדיין בחיתוליו, והניסיונות הראשונים לשווק כאלה לא התקבלו עד כה בעולם בהתלהבות. את הדחיפה המשמעותית ביותר למהלך מספקת גוגל, באמצעות פרויקט ג'אקארד (Jacquard) - שהוא חלק מקבוצת ATAP שלה, העובדת על פרויקטים עתידניים. הפרויקט הוכרז ב-2015, וכבר ב-2017 הופיע מוצר ראשון שלו בשיתוף עם ענקית האופנה ליווייס - ז'קט ג'ינס חכם, שקדם לז'קט של H&M וללא ספק שימש לו השראה. הז'קט נתפס כגימיק בלבד, זכה לביקורות מעורבות, וירד מהמדפים.
3 צפייה בגלריה
הנעל של אדידס
הנעל של אדידס
הנעל של אדידס
(צילום: יח"צ)
אבל מתברר, כי הרחק מן הכותרות, העבודה בפרויקט ג'אקארד נמשכת במרץ: לפני כשנתיים הודיעה גוגל על שיתוף פעולה חדש עם ליווייס ליצירת מהדורה חדשה של הז'קט, המיועדת הפעם בעיקר לרוכבי אופניים. במקביל הכריזו בית האופנה איב סן לורן וחברת סמסונייט על תרמילים חכמים הכולל את טכנולוגיית ג'אקארד, ובמרץ 2020 הציגו אדידס וחברת משחקי הווידיאו EA Sports על GMR, מדרס נעל כדורגל חכם באותה טכנולוגיה. בלי קשר לגוגל, חברה בשם Nadi X מייצרת מכנסי יוגה חכמים, שעושים שימוש בחיישנים הארוגים בבגד. המכנסיים, המקושרים באמצעות בלוטות' לאפליקציה ייעודית, מספקים משוב באמצעות רטט, שמשמש כתזכורות עדינות לתנוחה המתאימה לכל תרגיל.
גם ג'אקארד עושה שימוש בבלוטות' ומבוסס על תקשורת בין תג קטן - למעשה מחשב זעיר בגודל מסטיק - המשולב בבגד, לבין אפליקציה בסמארטפון. אל התג זורם כל הזמן מידע המתקבל מחיישנים בבד: בג'אקארד פיתחו טכניקות ליצירת בדים אופנתיים הכוללים סיבים מוליכים בתוספת רכיבי מחשוב גמישים והתקני תגובה (כמו משטחי מגע). אלה, בשילוב תוכנה מתאימה, יכולים "לשוחח" עם ישומים המותקנים בסמארטפון.
כך, אם אתם לובשים ז'קט חכם למשל - תוכלו לדלג על שיר בסמארטפון בהחלקת יד על השרוול השמאלי, לצלם תמונה בטפיחה על רצועת הכתף, ולקבל התראה מהטלפון ברטט קל או בהבהוב נורית התג בשרוול. גוגל אסיסטנט יאפשר גם לדבר אליו ולבקש פרטי מזג אוויר או מצב התנועה.
3 צפייה בגלריה
התרמיל של סמסונייט
התרמיל של סמסונייט
התרמיל של סמסונייט
(צילום: יח"צ)
את התג ניתן לשלב במוצרים שונים. בתרמיל i-Konnect של סמסונייט הוא משולב בתוך רצועת הגב, שחלקה החיצוני רגיש למחוות מגע. בעזרת החלקה או טפיחה על המשטח הגמיש הזה ניתן לענות לשיחה מהסמארטפון, לצלם תמונה, לקבל התראות עם נורית בצבעים שונים, לשמוע הודעות טקסט, לדלג שיר בספוטיפיי ועוד. בנעל הכדורגל החדשה של אדידס, GMR, התג ממוקם ברפידה הפנימית ומעביר לאפליקציה מידע שוטף על מרחק הריצה של בעליה, מהירותו, מספר הבעיטות שלו, עוצמתן ועוד. גוגל שחררה אפילו ערכת פיתוח למפתחי אפליקציות שיידעו "לדבר" עם תג ג'אקארד.

מכונה לפירוק בגדים

H&M לא חוששת מחדשנות. ב-2018 החברה הייתה הראשונה לנסות מראה חכמה שהותקנה בחנות הדגל שלה בטיימס סקוור, שאפשרה ללקוחות להשתמש בפקודות קוליות כדי לראות ולצלם את עצמם לבושים בדגמיה, ולהזמינם ישירות מהחנות המקוונת. אלן בוהם עצמו עבד בעבר כמנהל חדשנות טכנולוגית ב"פרוקטר אנד גמבל" ובקוקה קולה; לא מכבר הוא חיבר את החברה למכון המחקר של הונג-קונג לטקסטיל כדי לבנות מכונה שיכולה לפרק עודפי ייצור של בגדים למוצרים חדשים.
בוהם לא משלה את עצמו שחזון הבגדים החכמים יהיה קל לביצוע: לא ניתן לכבס או לנקות אותם בדרכים רגילות, והם יהיו גם יקרים בהרבה מבגדים רגילים, ומורכבים לשימוש ולטיפול. קשה יהיה גם לסנכרן אותם לרשת במקומות שבהן הקליטה הסלולרית חלשה. אבל הוא בטוח שהזמן עושה את שלו, ובמהירות.