עידן הענקיות בתחום הטכנולוגיה עומד בפני שינוי: מי שבקיאים, ולו במעט, בהליכים רגולטוריים מורכבים, בתביעות הגבלים עסקיים ובפירוק מונופולים - יודעים ודאי שהעסק הזה צפוי להימשך עוד שנים ארוכות. אבל את הפירות של התהליכים המייגעים האלה אנחנו כבר מחילים לאסוף, לאט לאט, בצידי הדרכים. אחד מהם הוא החשיפה הפומבית של הסכמים סודיים - בריתות שנכרתות באופן חשאי בין הענקיות, ומניבות לכל אחד מהצדדים מיליארדי דולרים בכל שנה, על חשבוננו - המשתמשים.
4 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס ומארק צוקרברג
ג'ף בזוס ומארק צוקרברג
ג'ף בזוס ומארק צוקרברג
(צילום: AP)
בתוך קצת יותר משישה חודשים הצליחה ארה"ב - הבית הרשמי של ענקיות הטכנולוגיה הגלובליות - אפל, פייסבוק, גוגל ואמזון, לקדם כמה מהלכים משמעותיים בכיוון הנכון: חקירות ממושכות של נציבות הסחר הפדרלי; חקירות עצמאיות מטעם תובעים מחוזיים; מצעד של עדויות ושימועים בפני ועדות של הקונגרס ושל הסנאט; דו"ח רשמי וחריג בהיקפו מטעם הקונגרס הקורא לפרק את ענקיות הטכנולוגיה מכוחן; וגם העובדה שמדובר בנושא בין-מפלגתי, כנראה היחיד, שמצליח לאחד רפובליקנים ודמוקרטים למען מטרה משותפת.
כל אלה הבשילו בחודשיים האחרונים לכדי שורה של תביעות מתוקשרות: שלוש מול גוגל, שתיים מול פייסבוק, וזו כנראה רק ההתחלה. התביעות השונות מכילות אישומים די דומים - שימוש בפרקטיקות מונופוליסטיות, הסכמים חוסמי תחרות, חיסול חדשנות ופגיעה ממשוכת - במישרין ובעקיפין - בציבור המשתמשים. אבל המסמכים האלה שופכים אור גם על ההסכמים החשאיים, ולעיתים אף מפתיעים, שנחתמים בין הענקיות: פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל, שמקפידות להתכתש באופן פומבי - מקיימות ערוצי תקשורת סודיים, חותמות על הסכמים שמנים ומסייעות זו לזו להישאר יחד בפסגה.

אפל ואמזון: הנחות ותנאים מיוחדים

עד לפני כשלוש שנים היה בלתי אפשרי למצוא את שירות "אמזון פריים" בסטרימר של אפל - Apple TV - או בחנות האפליקציות שלה. על אף שענקית הטכנולוגיה כבר פתחה את שירותיה אז לספקיות תוכן חיצוניות (שירות אפל TV פלוס עוד לא נולד) - אמזון סרבה בתוקף להיענות לדרישת עמלת הרווחים הסטנדרטית של אפל, שלפיה היא אמורה לקבל 30 אחוזים על משתמשים מחברות חיצוניות, כולל רכישות של תכנים בתוך האפליקציה, ותשלומים חודשיים של מנויים.
4 צפייה בגלריה
שימוע המנכ"לים
שימוע המנכ"לים
שימוע המנכ"לים בקונגרס
אלא שבמסגרת השימוע המיוחד בחודש יולי האחרון, נחשפה תכתובת מייל פנימית בין ג'ף בזוס - מנכ"ל ומייסד אמזון, לבין סגן נשיא אפל ל-Apple TV. במייל הסכימו הצדדים למתן טובות מיוחדות - אפל חתכה את העמלה שלה בחצי, ודרשה מאמזון רק 15 אחוזים, ורק עבור מנויים חדשים שיירשמו דרך החנות. היו עוד כמה סיכומים קטנים - כמו מתן גישה למטא-דאטה עבור סירי - הסייעת הקולית של אפל, שמצידה הבטיחה לאפשר לסירי לגשת לתכנים של אמזון פריים באמצעות פקודה קולית. ב-2018, בעקבות העסקה, אמזון החלה למכור מלאי רחב של מוצרי אפל רשמיים בפלטפורמה שלה.

אפל וגוגל: ברירת מחדל ששווה הון

היריבות בין שתי ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל הולכת שנים אחורה: עוד מימי סטיב ג'ובס, שהכריז מלחמה פומבית על גוגל כשזו נכנסה לעסקי האנדרואיד, ועד התבטאויות של טים קוק - המנכ"ל הנוכחי, שסימן את גוגל פעמים רבות כ"חברת מעקב", והקפיד לטנף על עסקי הפרסום הדיגיטלי שלה, בטענה כי אלה פוגעים משמעותית בזכותם של משתמשים לפרטיות. אלא שמתחת לפני השטח החברות פועלות בשיתוף פעולה ששווה לשתיהן מיליארדי דולרים.
4 צפייה בגלריה
גוגל ואפל
גוגל ואפל
"כמו חברה אחת". אפל וגוגל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
בתביעת הענק של ממשל ארה"ב נגד גוגל מחודש אוקטובר האחרון, נחשף ההסכם החשאי שלפיו גוגל משלמת לאפל כ-9 מיליארד דולר בכל שנה, בתמורה לזכות להוות את ברירת המחדל של מנועי החיפוש במכשירי אפל ובדפדפן שלה - ספארי. כתב התביעה חשף כי גוגל מקבלת כיום כמחצית מתעבורת המשתמשים שלה במנוע החיפוש ממשתמשי אפל, שלהם היא מקבלת זכות ראשונים לפרסום מודעות.
זו לא הפעם הראשונה שנחשף דבר ההסכם: כבר ב-2014 פורסם כי גוגל שילמה לאפל כמיליארד דולר עבור הטמעת מנוע החיפוש שלה במוצרי החברה עבור משתמשים בארה"ב. השנה, נחשף כי סכום דומה - קרוב למיליארד וחצי דולר, שולם במסגרת אותה עסקה עבור משתמשים בבריטניה. כתב התביעה האמריקאי חשף גם תכתובת בין שני עובדים - של גוגל ושל אפל - בתפקידים מקבילים, לפיה הם מסכימים כי צמד הענקיות צריכות לפעול במישורים מסוימים כ"חברה אחת מאוחדת".

גוגל ופייסבוק: הדואופול של הרשת

עוד "יריבות" ארוכה התגלתה בשבוע שעבר כשטחית לחלוטין - והפעם בין גוגל ופייסבוק, שמתחרות ביניהן באופן ישיר על שוק הפרסום הדיגיטלי. במסגרת תביעה נוספת, הפעם אזרחית, שהוגשה בארה"ב, נחשף הסכם חשאי של יחס מועדף, חלוקת רווחים והקצאת נתחי שוק בין הענקיות. כתב התביעה הראה כי פייסבוק פתחה ביוזמה מעודדת תחרות לכאורה, במטרה לאפשר לחברות פרסום דיגיטלי קטנות יותר להשתתף בעוגת הרווחים - רק כדי למשוך לגוגל בזנב ולעודד אותה להציע עסקה.
4 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק, המנכ"לים של גוגל ואפל
(צילום: AP)
לפני שנתיים הגיעה ההצעה לשיתוף פעולה: פייסבוק חיסלה את היוזמה, ואילו גוגל הקצתה בתמורה מכסות ייעודיות עבור פייסבוק, והציעה עבורה יתרונות מובנים בפלטפורמת המכרזים שלה. בכך גוגל ופייסבוק פעלו יחד כדי לחסל מתחרות קטנות יותר, והלכה למעשה חילקו ביניהן את הרווחים מפרסום דיגיטלי.
חשיפת שיטות הפעולה של ענקיות הטכנולוגיה, והערוצים הסודיים שמתקיימים ביניהן כבר לפחות עשור, מהווה צוהר משמעותי בדרך לפירוק המיוחל. הסכמים בשווי מיליארדי דולרים פוגעים בסופו של דבר לא רק בשוק - שהופך פחות ופחות תחרותי, אלא גם, ואולי בעיקר, בנו המשתמשים: פעם אחת כי אנחנו נאלצים להסתפק כבר עכשיו בשירותים ובמוצרים שהם לאו-דווקא הטובים והנכונים ביותר עבורנו, ופעם שנייה כי הם מונעים מאיתנו חדשנות אמיתית בעתיד.