ארבע שנים אחרי הביקור האחרון שלה בישראל, המכונית של גוגל סטריט וויו (Google Street View) חזרה לאחרונה לגיחה נוספת. המטרה: לספק למשתמשים צילומים מעודכנים של ארץ הקודש ב-360 מעלות. בכל זאת, לא מעט השתנה כאן.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

גוגל סטריט וויו הושק בשנת 2007 עם מטרה שאפתנית למדי - ליצור מפה תלת-ממדית של העולם. עד כה תיעדו המצלמות של גוגל יותר מ-220 מיליארד תמונות ביותר מ-100 מדינות ומיפו יותר מ-16 מיליון קילומטרים, מרחק שאיתו ניתן להקיף את כדור הארץ יותר מ-400 פעמים.
4 צפייה בגלריה
המכונית של גוגל סטריט וויו בתל אביב
המכונית של גוגל סטריט וויו בתל אביב
גיחה נוספת. המכונית של גוגל סטריט וויו
(צילום: מתן טורקיה)
התמונות הפנורמיות של סטריט וויו מסייעות למשתמשי גוגל לחקור מקומות ברחבי העולם בצורה שמפות דו-ממדיות פשוט לא מאפשרות: אפשר להשתמש בהן בין היתר בשביל להכיר טוב יותר את היעד של החופשה הבאה שלכם, או כדי לברר איך נראית מבחוץ דירה להשכרה שמצאתם ברשת.
לאורך השנים סייע שירות סטריט וויו לפענח פשעים ואפילו לאתר עבריינים נמלטים שהיו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. אפשר להגיד שהמצלמות האלה ראו הכל: אנשים בלי בגדים עושים דברים שהשתיקה יפה להם ואפילו גופות שמוטלות על הכביש.
לישראל הגיעה המכונית של גוגל סטריט וויו לראשונה לפני עשור, אז תיעדה ערים מרכזיות כמו ירושלים, תל אביב וחיפה. ב-2013 הוסיפה גוגל לסטריט וויו עוד מאות ערים ויישובים ברחבי ישראל, ב-2015 תיעדה את כל שביל ישראל ב-360 מעלות וב-2018 עודכנו הצילומים בפעם האחרונה.
4 צפייה בגלריה
המכונית של גוגל סטריט וויו בתל אביב
המכונית של גוגל סטריט וויו בתל אביב
המכונית של גוגל סטריט וויו בתל אביב
(צילום: מתן טורקיה)
במהלך הקיץ חזרה המכונית לביקור שבמסגרתו היא צפויה לצלם באילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, דימונה, חדרה, חיפה, ירושלים, כרמיאל, קטורה, נהריה, נתניה, נוף הגליל, עפולה, ערד, פארן, ראשון לציון, צפת, תל אביב וטבריה. בגוגל אומרים כי ייתכן שיצלמו גם בערים סמוכות ובדרכים המובילות אליהן. את התמונות החדשות תוכלו לראות בסטריט וויו בתחילת השנה הבאה.

עיר בשיפוצים

בשבוע שעבר התלווינו למכונית של גוגל לנסיעה ברחובות תל אביב שבמהלכה היא תיעדה בעיקר את עיי החורבות שנגרמו כתוצאה מהעבודות על הרכבת הקלה. האם זאת התמונה שתחכה למי שיחפשו את תל אביב בסטריט וויו בשנים הקרובות? "אנחנו לא באמת יכולים להימנע מזה", אומר אלירן לוי, דובר גוגל בישראל, "העולם שלנו כל הזמן משתנה, עסקים חדשים נפתחים, בונים גשרים, בונים את הרכבת הקלה, ולנו מאוד-מאוד חשוב לשמור על המפות שלנו כמה שיותר מעודכנות ושימושיות".
4 צפייה בגלריה
עיר בשיפוצים
עיר בשיפוצים
"אי אפשר להימנע מזה". עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מתן טורקיה)
הנהגים שלכם נתקלו בבעיות במהלך הנסיעה בישראל? לוי: "הנסיעה עוברת די חלק. רוב התגובות שאנחנו מקבלים זה הנהונים, אנשים שעושים שלום. יש כאלה שאפילו צועקים 'אל תצלמו אותי, אני לא נראה טוב היום'. אז אם זה חשוב לכם, תדעו שלא יראו אתכם - אנחנו מטשטשים פנים ולוחיות רישוי של מכוניות".
איך מונעים תיעוד של אנשים במצבים מביכים? "פרטיות זה משהו שמאוד חשוב לנו בגוגל. אנחנו פעילים בכל רחבי העולם, צילמנו למעלה מ-220 מיליארד תמונות. טעויות יהיו, אבל הצוותים שלנו עובדים מסביב לשעון כדי לטפל בהן. כמובן שאם אתם רואים משהו מוזר אתם מוזמנים לדווח ואנחנו נטפל בזה".
4 צפייה בגלריה
המכונית הראשונה של גוגל סטריט וויו
המכונית הראשונה של גוגל סטריט וויו
אחת המכוניות הראשונות של גוגל סטריט וויו
(צילום: גוגל)
מערך הצילום של סטריט וויו שודרג באופן משמעותי מאז התמונות הראשונות שצולמו באיכות 5 מגה פיקסל. המערך הנוכחי כולל שבע מצלמות, כל אחת עם חיישן 20 מגה-פיקסל, וביחד הן יוצרות תמונות באיכות 140 מגה פיקסל. והכי חשוב: בניגוד לאחת הגרסאות הקודמות, ששקלה 250 ק"ג, את מערך הצילום הנוכחי ניתן לשאת על הגב. בשנה הבאה מתכננת גוגל לעבור למצלמה עוד יותר משוכללת שתשקול 7 ק"ג בלבד, תתחבר לכל מכונית עם גג ויהיה ניתן להפעיל אותה באמצעות הסמארטפון.
לדברי לוי, בגוגל מאמינים שהעתיד של סטריט וויו הוא פיצ'ר חדש בשם מבט אימרסיבי (Immersive View), שעליו הכריז מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי בכנס המפתחים של החברה I/O מוקדם יותר השנה. "מדובר בחוויה חדשה לגמרי, הרבה יותר אותנטית והרבה יותר טבעית, והיא הולכת להיות מורכבת ממיליארדי תמונות סטריט וויו, יחד עם צילומים אוויריים וצילומי לוויין. זה יאפשר לכולנו להתהלך בכל מיני פינות מרוחקות בעולם ולהרגיש ממש כאילו אנחנו שם, בין אם זה האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק או מגדל פיזה באיטליה".