עצמו עיניים ודמיינו לעצמכם עולם אידאלי שבו הקטלוג של איקאה או SHEIN פתוח בפניכם, וכל מה שאתם צריכים לעשות זה לבחור מוצר, לשתף אותו עם מדפסת התלת-ממד הקרובה לביתכם - ותוך כמה ימים הוא אצלכם בסלון. יותר מזה, דמיינו עולם שבו ילד קטוע רגליים יכול להדפיס לעצמו כיסא גלגלים בעלות ייצור או אצן פראלימפי ממדינת עולם שלישי שיכול להתחרות מול עמיתיו המערביים מבלי להוציא מיליונים על רגליים תותבות משוכללות?
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
פרוטזה למסכי מגע, טבעת לאחיזה בספר
(צילום: TOM)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אפשר לפקוח עיינים, המציאות הזאת כבר כאן. TOM, ראשי תיבות של "תיקון עולם מייקרס", הוא מיזם טכנולוגי בינלאומי ללא מטרות רווח מבית קבוצת ראות הישראלית שמספק פלטפורמת קוד פתוח (open source) עם מאות מוצרים שנועדו לאנשים עם מוגבלויות.
בשיחה בניו יורק עם הנשיא המייסד, גידי גרינשטיין, הוא מסביר שהמטרה של הארגון הוא להיות המרקטפלייס שמחבר בין יצרנים לאנשים עם מוגבלויות. "מצד אחד יש מהנדסים, יצרנים וסטודנטים שרוצים להמציא ולעזור, ומצד שני יש אנשים עם מוגבלויות שזוכים להתעלמות מצד השוק וחברות הביטוח", הוא מסביר, "אנחנו מחברים ביניהם. יש לנו היום 70 קהילות של יצרנים ברחבי העולם, כולל מדינות הסכמי אברהם, שפיתחו כבר 42 מוצרים מוגמרים ומאות אבות-טיפוס בשלבים שונים. כל מה שאתה כמשתמש צריך לעשות זה לבחור את המוצר שמתאים לך ואת מקום הייצור הקרוב ביותר, והמערכת שולחת להם אוטומטית את הוראות הייצור".
אפשר לגלוש שעות באתר TOM ולגלות פתרונות שמעולם לא חשבת עליהם קודם. יש כאן למשל צוות סטודנטים משנקר שפיתח פרוטזה מיוחדת כדי לעזור לקטועי יד לנגן בכינור, ולפי גרינשטיין זה המוצר הפופולרי ביותר באתר. יש גם מחזיק מפתחות מונגש, קרש חיתוך לסלט שמיועד לשימוש ביד אחת, מפרט גיטרה ואפילו קופסאת להטלת קוביות משחק. לקראת ההאקתון הבינלאומי השנתי של העמותה, הנה כמה מהמוצרים הפופולריים ביותר באתר.

"גיק" - פרוטזה לשימוש במסכי מגע

פרוטזה זולה במשקל נוצה שמאפשרת לקטועי יד להשתמש במסכי מגע של מכשירים דיגיטליים כמו מחשבים ניידים וטלפונים חכמים בעזרת שני עטי סטיילוס. הגיק מאפשר גם פעולות נוספות בחיי משרדי ההיי-טק כמו שימוש בכרטיס לדלת, שליפת מחשב נייד מהתיק, הוצאה והכנסה של כבל חשמל מהשקע ועוד. הפרוטזה פותחה על ידי מלגאית ומנהלת קהילת TOM בטכניון עבור פנינה, מתכנתת צעירה קטועת יד. המוצר זכה בפרס הראשון בתחרות החדשנות של TOM לשנת 2022.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
פרוטזה לשימוש במסכי מגע
(צילום: TOM)

קרש חיתוך לשימוש ביד אחת

נועד להחזיק פריטים במקומם ומאפשר למשתמש לבצע פעולת חיתוך והעברה של המזון למשטח אחר בעזרת יד אחת בלבד. המוצר פותח בשיתוף המטבח השיקומי בבית חולים לוינשטיין והמחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון ועבר שידרוג עם צוות הפיתוח של TOM.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
קרש חיתוך לשימוש ביד אחת
(צילום: TOM)

מחסום הגנה לרוגבי כסאות גלגלים

מחסום מפלסטיק קשיח המורכב על חלקו האחורי של כיסא רוגבי, אשר מונע משחקני יריב לעצור את התקדמות השחקן על המגרש. המחסום פותח על ידי סטודנטים ממכללת שנקר במסגרת קורס ההתמחות הקיץ של TOM עבור נבחרת ישראל ברוגבי כסאות גלגלים. המחסום נוסה בהצלחה רבה בטורניר חצי גמר אליפות אירופה לרוגבי כסאות גלגלים בנורבגיה בחודש ספטמבר האחרון, והנבחרת הישראלית שהשתמשה בו זכתה במקום השני.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
מחסום הגנה לרוגבי כסאות גלגלים
(צילום: TOM)

"רי-פליי" - מפרט גיטרה

ה-Re-play הוא מפרט לגיטרה שמתחבר לזרוע ומאפשר לנגן ללא תנועת כף היד או האצבעות. המפרט פותח במיוחד עבור אדם שסובל מכאבים כרוניים בגלל תאונה ואינו מסוגל להניע את כף ידו. הוא פותח על ידי סטודנטים מקהילת TOM באוניברסיטת בן-גוריון בנגב במסגרת האקתון בינלאומי עם צוותים מישראל ומגרמניה.

קופסת קוביות 2.0

מסייעת לאנשים עם בעיות במוטוריקה עדינה לשחק משחקים מבוססי קוביות. המוצר מנגיש משחקי שולחן לכל גיל - החל מילדים בעלי מוגבלות מוטורית ועד לקשישים הסובלים מכאבי פרקים. הקופסה בנוייה מתחתית המודפסת תלת-ממד, כיפת פלסטיק שקופה וקוביות משחק רגילות. הוא פותח על ידי קהילת TOM בארגון מילבת תל השומר.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
קופסת קוביות
(צילום: TOM)

אוחז לקשי שתייה

מטרת המוצר הזה הוא להחזיק ולייצב קשית שתייה מסיליקון כדי לאפשר לילדים עם מוגבלות לשתות באופן עצמאי. הוא פותח בעקבות חוק של האיחוד האירופי האוסר על שימוש בקשי שתייה חד-פעמיים. המוצר פותח על ידי קהילת TOM באינגולשטאט, גרמניה בשיתוף עם מרכז השיקום ICP בעיר מינכן במסגרת אתגר עיצוב גרמני-ישראלי.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
אוחז לקשי שתייה
(צילום: TOM)

תושבת מכנית לטאבלט תקשורת

עוד מוצר שפותח על ידי קהילת TOM באינגולשטאט, גרמניה בשיתוף עם מרכז השיקום ICP בעיר מינכן וזכה בפרס הראשון בתחרות החדשנות העולמית של TOM ב-2021. התושבת מיועדת להחזיק טאבלט תקשורת תומכת חליפית (תת"ח) ומאפשרת למשתמש לקפל אותו מתחת לשולחן כיסא הגלגלים. קיפול הטאבלט מאפשר לנוע בצורה בטוחה עם כיסא הגלגלים מבלי שהטאבלט יסתיר את הדרך.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
תושבת מכנית לטאבלט
(צילום: TOM)

קוצץ ציפורניים מותאם

נועד לאפשר לאנשים עם קשיים בתנועות היד לקצוץ את הציפורניים באמצעות כף היד או הזרוע מבלי צורך להשתמש באצבעות. המוצר מודפס כולו במדפסת תלת-ממד, עם מקום ייעודי לקוצץ ציפורניים סטנדרטי. הוא פותח על-ידי הארגון הקנדי Makers Making Change בשיתוף עם TOM.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
קוצץ ציפורניים
(צילום: TOM)

טבעת לקריאת ספרים

נועדה להאריך את אחיזת האגודל ולאפשר לאנשים בעלי מוגבלות להחזיק ספר ביד אחת בלבד. הטבעת מיוצרת כולה במדפסת תלת-ממד וניתן להדפיס אותה בגדלים שונים. היא פותחה על ידי קהילת TOM בתל אביב.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
טבעת לקריאת ספרים
(צילום: TOM)

מחזיק סכו"ם מותאם

כלי שמודפס בתלת-ממד ומסייע לאנשים עם בעיות של מוטוריקה עדינה, יציבות ידיים או קואורדינציה, לאכול באופן עצמאי. המחזיק מלופף סביב כף ידו של המשתמש ומחזיק כלים כמו כפית ומזלג בעזרת מגרעת מיוחדת בצידו הפנימי. המוצר פותח על ידי קהילת TOM בטוקיו בשיתוף מכון השיקום ICT Rehabilitation Tokyo.
10 צפייה בגלריה
TOM
TOM
מחזיק סכו"ם מותאם
(צילום: TOM)