הם לא יקרים, משוכללים ועתירי חיישנים כמו משקפי הוויז'ן פרו של אפל שיצאו זה עתה לשוק ומיועדים בעיקר לצורכי משחק ובידור. הם גם קלים בהרבה - פחות מ-40 גרם לעומת יותר מ-600 גרם, נראים כמעט כמו משקפי ראייה רגילים ועולים רק כ-350 דולר - עשירית ממוצר הדגל של אפל. משקפי Frame החדשים של הסטארט-אפ Brilliant Labs, שהושקו בארה"ב לפני שבועיים ומכירתם תתחיל באפריל, לא מתיימרים להתחרות בספינת הדגל החדשה של אפל או במתחריה הישירים מבית מטא, סוני ומיקרוסופט. הקונספט כאן צנוע בהרבה - משקפי בינה מלאכותית חכמים לשימוש יומיומי, גם בדרכים, המאפשרים ניתוח חזותי "מול העיניים" באמצעות AI, האזנה למוזיקה, תרגום מיידי וחיפוש באינטרנט.
4 צפייה בגלריה
Frame של Brilliant Labs
Frame של Brilliant Labs
Frame של Brilliant Labs
(צילום: Brilliant Labs)
צנוע, אבל מתקרב כבר לחלום ארוך שנים של אפל עצמה: משקפי מציאות רבודה אמיתיים ועוצמתיים שאפשר לענוד כל היום. נכון, פיתוח משקפי AR שיעמדו בסטנדרטים הגבוהים של אפל לאיכות חזותית, ביצועים, חיי סוללה וגודל – מחייב עוד כמה שנים טובות. אבל מה לגבי מוצר פחות שאפתני, כמו המוצרים של Frame, מטא ואחרות? רק שלשום פרסם כתב הטכנולוגיה המקושר של בלומברג, מארק גורמן, כי אפל אכן שקלה באחרונה לפתח משקפיים כאלה. הם נמצאים, בינתיים, בשלב גישוש המכונה "חקירה טכנולוגית" בתוך חטיבת הנדסת החומרה שלה.
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
עד שאפל תתאפס על עצמה בנושא, מאפריל הקרוב תוכלו לבקש מה-Frame בקולכם לזהות בניין היסטורי שאתם מביטים עליו, לתרגם שלטים או משפטים משפה זרה תוך כדי שיחה, או אפילו למצוא מידע תזונתי על המנה שהגישו לכם במסעדה. המידע מופיע כשכבת-על, ישירות על העדשה.
משקפי ה-Frame מצטרפים לשוק ערני למדי. לפני חודש בדיוק השיקה חברת Xreal בארה"ב זוג משקפיים דומה, Air 2 Ultra, במחיר כפול, 700 דולר. עם אלה אפשר גם לצפות בתכניות טלוויזיה או במשחקים ולהפעיל אפליקציות מציאות משולבת. ה-Air 2 Ultra מקרינים תמונה צפה מול עיני המשתמשים, אבל כוללים גם מצלמות תלת-ממד, אחת בכל צד של המשקפיים, שיכולות למפות את הסביבה של המשתמש; מה שמאפשר למפתחים לבנות להם אפליקציות שמשלבות מרחב פיזי ודיגיטלי, כלומר תלת-ממד.

המטען השובב

בעשור האחרון הופיעו בשוק כעשרה זוגות לפחות של משקפיים חכמים עם מציאות משולבת, שנישאים ונראים (כמעט) כמו משקפי ראייה רגילים. אף אחד מהם לא הפך להיט, אבל נראה כי הלקחים נלמדו, ויותר ויותר אנשים מרגישים כבר בנוח עם הדגמים המשודרגים, לצילום וידאו, להשמעת מוזיקה ולמתן פקודות קוליות לצ'אטבוטים. בשבוע שעבר אף פורסם ב-ynet מחקר ישראלי המצביע על ההשפעה השלילית של השימוש בהם על ההתנהלות במרחב.
4 צפייה בגלריה
ריי-באן סטוריז
ריי-באן סטוריז
ריי-באן סטוריז
(צילום: יובל מן)
החלוצים היו הגוגל גלאס של גוגל, שעוררו בזמנם באז תקשורתי מטורף. אחריהם באו משקפי Focals של North, ומוצרים נוספים של יצרנים ידועים פחות, כמו Nreal Air, Inmo Air, Rokid Air ועוד. המוצר העדכני הקרוב ביותר ל-Frame הוא משקפי הריי-באן של מטא (בגרסתם החדשה), שהם בעלי צמד מצלמות 12 מגה-פיקסל וחמישה מיקרופונים, ומיועדים בעיקר למשימות צילום, סטילס וגם וידיאו, באמצעות הפעלה קולית של סייעת ה-AI של מטא, Meta AI. את התמונות והסרטונים (עד 60 שניות) אפשר לשתף עם חברים ובני משפחה ישירות מהמשקפיים באמצעות פקודה קולית פשוטה של "שלח תמונה" לפייסבוק או לאינסטגרם.
משקפי Air 2 Ultra, לעומתם, מנסים להתחרות יותר בביצועי משקפי-העל היקרים של אפל ומטא בתחום המדיה והמשחקים, בעיקר בזכות חיישני התלת־ממד המרחביים שלהם. הם שוקלים כ-80 גרם, כוללים מסך HD, מציעים שדה ראייה רחב יותר, וניתן לחבר אותם למחשב ולסמארטפון.
משקפי Frame כוללים עדשת ראייה שקופה, ומסך מיקרו-OLED צבעוני בגודל 640 על 400 פיקסלים, המוקרן דרך מנסרה מול עיני המשתמשים. הוא מציע בינתיים שדה ראייה אלכסוני מוגבל למדי של כ־20 מעלות. המשמעות היא, שהטקסט או התמונות לא מוצגים על כל העדשה אלא רק בתוך תיבה קטנה. במשקפיים משולבים גם מעבד חזק ומצלמה זעירה ברזולוציית HD, מיקרופון, ושתי סוללות קטנות. הם מריצים מערכת הפעלה ייחודית בקוד פתוח, ומופעלים על ידי מעבד מבוסס ARM. חברת Brilliant מפגינה הומור שובב בעיצוב המטען המהיר המצורף למשקפיים. היא קוראת לו Mister Power, והוא מתמקם בין שתי העדשות ויוצר למשקפיים מעין "אף".
4 צפייה בגלריה
Frame של Brilliant Labs
Frame של Brilliant Labs
משקפיים עם אף. Frame של Brilliant Labs
(צילום: Brilliant Labs)

אפשר לשדרג

החידוש ב-Frame הוא גם במשקל הנמוך ובעיצוב האלגנטי - בניגוד לסגנון הקלאסי השמרני והמגושם של Air 2 Ultra וריי-באן - ובעובדה שהם מבוססים על מערכת הפעלה בקוד פתוח, ומאפשרים למפתחים שדרוגים מכל סוג. אפליקציית הבינה המלאכותית המככבת בהם נקראת Noa והיא כוללת עוזר AI המשתמש ביישומים של OpenAI לניתוח חזותי, ושל שתי חברות אחרות לתרגום ולחיפוש באינטרנט. לטענת החברה, Noa לומדת ומתאימה את עצמה הן למשתמש והן למשימות שהוא מבצע.
4 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro
(צילום: אפל)
השימוש ב-Noa במשקפיים הוא חינם, "כפוף למכסה יומית" שתוגדר, והיצרנית Brilliant מתכננת לגבות תשלום על שימוש מוגבר יותר, שטרם נמסר מה יהיה גובהו. אבל כמו במחשב או בסמארטפון - השימוש יכול להיות חופשי עם אפליקציות אחרות שיפותחו עבורם עם הזמן.
בשנים שחלפו מאז נחשפו לראשונה הגוגל גלאס, הטכנולוגיה מתקשה לייצר לעצמה מאחז משמעותי אצל המשתמשים. מעבר למראה המגושם של המשקפיים, הם גם מעלים חששות של חדירה לפרטיות - זיהוי פנים, הקלטה בסתר ועוד - ולפגיעה בבטיחות כאמור, למשל במהלך הליכה ונהיגה. אבל Frame וחבריהם מלמדים שהטכנולוגיה הזו פה כדי להישאר.