2 צפייה בגלריה
מאסק טוויטר
מאסק טוויטר
איילון מאסק על רקע טוויטר
(צילום: AP)
בעלי טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, אילון מאסק, שוקל להעלות את ההצעה שלו לרכישת הרשת החברתית טוויטר ל-46.5 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהצעתו הקודמת שעמדה על כ-43 מיליארד דולר, זכתה להתנגדות של החברה אשר החליטה לאמץ מדיניות של "גלולת רעל" על מנת למנוע השתלטות עויינת של מאסק עליה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביום שבת האחרון צייץ מאסק ברשת החברתית וכתב וציטט שיר של הזמר אלביס פרסלי שנקרא "Love Me Tender". הציוץ, אשר בזמן אמת בלבל את למעלה מ-80 מיליון עוקביו של מאסק, ככל הנראה התייחס להצעה העדכנית של מאסק שנודעה כעת עם הגשת מסמכים עדכניים לרשות לניירות ערך האמריקנית (ההצעה מכונה באנגלית "tender offer").
מהמסכמים העדכניים עולה כי מאסק הצליח להשיג התחייבויות בסך 46.5 מיליארד דולר שנועדו לסייע לו לרכוש את החברה. יחד עם זאת, במסמכים מודגש כי מאסק עדיין לא החליט האם להגיש את ההצעה המעודכנת לטוויטר או לנקוט ב"אמצעים אחרים" כדי לקדם את ההצעה הקודמת שלו.
עוד עולה מהדיווח כי מאסק עצמו התחייב לשלם 33.5 מיליארד דולר מתוך העסקה, כאשר 21 מיליארד דולר מתוכם יגיעו מנכסים אישיים שלו וכ-12.5 מיליארד דולר נוספים מהלוואות שיקח. במקביל, מספר בנקים, בהם התאגיד הבנקאי המוביל מורגן סטנלי, הסכימו לתת למאסק 13 מיליארד דולר נוספים לטובת העסקה, אשר הגיבוי שלהם יהיה חברת טוויטר עצמה.
בתוך כך, חברת טסלה בראשותו של מאסק דיווחה אמש על רווח שיא ברבעון הראשון של 2022 ועל זינוק של יותר מ-80% במכירות. טסלה רשמה רווח נקי בסכום של 3.2 מיליארד דולר - הרבה מעל התחזיות שעמדו על כ-2.2 מיליארד דולר, מה שמשקף זינוק של 658% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בעקבות התוצאות החיוביות במיוחד, מניית החברה מזנקת במסחר בנאסד"ק.

התכנון של מאסק: להפוך את טוויטר לפרטית

מאסק היה אמור להצטרף לדירקטוריון טוויטר בימים האחרונים לאחר שלפני כשבועיים נחשף כי רכש יותר מ-9% ממניות החברה תמורת כמעט שלושה מיליארד דולר, מהלך שהפך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. אלא שימים ספורים בלבד לאחר מכן, מנכ"ל החברה, פרג אגרוול, הודיע כי מאסק חזר בו מהחלטתו להצטרף לדירקטוריון. ההחלטה סוללת את דרכו של מאסק לרכישת מניות נוספות שיאפשרו לו להשתלט על החברה.
2 צפייה בגלריה
פרג אגרוול
פרג אגרוול
החברה תסכים להצעה? פרג אגרוול, מנכ"ל טוויטר
(עיבוד תמונה. צילום: טוויטר, shutterstock)
המשמעות של מדיניות "גלולת הרעל" שטוויטר נקטה בה בניסיון למנוע השתלטות עויינת מצד מאסק, היא שהחברה תחלק מניות לכל בעלי המניות, פרט למשתלט, ובכך תדלל את חלקו היחסי של מאסק ותייקר את ביצוע ההשתלטות העוינת בצורה ניכרת.
"השקעתי בטוויטר מכיוון שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות הפלטפורמה לחופש הביטוי ברחבי העולם ואני מאמין שחופש ביטוי הוא ציווי חברתי לדמוקרטיה מתפקדת. עם זאת, מאז שביצעתי את ההשקעה, אני מבין כעת שהחברה לא תשגשג ולא תשרת את הציווי החברתי הזה במכונתו הנוכחית. צריך להפוך את טוויטר לחברה פרטית. אם ההצעה לא תתקבל אשקול את מעמדי כבעל מניות", אמר מאסק.
מאסק, לא הסתיר בתקופה האחרונה את אי-שביעות רצונו מטוויטר: לפני שהודיע על רכישת מניות החברה הוא ערך סקר שבו שאל את עוקביו אם טוויטר מכבדת את חופש הביטוי, ובימים האחרונים תהה אם "טוויטר גוססת" ופרסם רשימה של בעלי חשבונות פופולריים - בהם טיילור סוויפט וג'סטין ביבר - שלדבריו כמעט לא מפרסמים תוכן חדש.
בנוסף, פרסם מאסק שורה של ציוצים עם הצעות לשיפור הרשת החברתית ואף העלה את הרעיון להפוך את משרדי החברה למקלט לחסרי בית, "כי גם ככה אף אחד לא מגיע". הציוצים הרבים עוררו דאגה בקרב עובדי טוויטר, שהביעו חשש שהצטרפותו של מאסק תוביל לשינוי תרבותי בחברה.
טוויטר הודיעה בתגובה כי היא "תשקול בקפידה" את הצעתו מאסק לרכוש את החברה. "הדירקטוריון של טוויטר יבחן בקפידה את ההצעה כדי לקבוע את דרך הפעולה שלדעתו היא לטובת החברה ושל כל בעלי המניות בטוויטר".