הדולר התחזק היום (חמישי) מול המטבעות בעולם וגם מול השקל, על רקע עליית הריבית המשמעותית הנוספת אמש בארה"ב. שערו היציג נקבע על 3.569 שקלים - עלייה של 0.82% לעומת שערו אתמול. האירו ירד לשער יציג של 3.4824 שקלים (0.53%-), לאחר שחצה אתמול שוב אף רף שלושה השקלים וחצי כלפי מעלה. במקביל, בורסת תל אביב ננעלה בירידות שערים: ת"א 35 ירד ב-1.47% ות"א 125 ירד ב-1.56%.
ברקע, הבנק האנגלי המרכזי הגיב בצהריים לאינפלציה שממשיכה לטפס בממכלה, וכבר הגיעה ל-10.1% בספטמבר, עם ההעלאה החדה ביותר של הריבית ב-33 השנים האחרונות, בשיעור של 0.75%. הריבית כעת תעמוד על 3% - הגבוהה ביותר מאז 2008. זו העלאת הריבית השמינית ברציפות של הבנק המרכזי, שלא יכול להתעלם מהתייקרות המחירים בבריטניה. "מחירי האנרגיה והמזון הגבוהים, וכך גם של מוצרים אחרים. אם האינפלציה תימשך, היא תפגע בכולם. אינפלציה נמוכה ויציבה מאפשרת לאנשים לתכנן את עתידם", נכתב בהודעה מטעם הבנק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
אתמול כאמור, בהתאם להערכות, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד") הודיע על העלאת ריבית נוספת בשיעור גבוה של 0.75%. בכך, שיעור הריבית הבסיסי בכלכלה הגדולה בעולם מזנק ל-4% - הגבוה ביותר מאז תחילת שנת 2008, ערב המשבר הכלכלי העולמי.
בהודעה על העלאת הריבית ציינו בפד כי "הוועדה צופה כי יהיה צורך בהעלאות נוספות בכדי להגיע לשיעור אינפלציה של 2% לאורך זמן", אולם בה-בעת ציינו כי "הוועדה תיקח בחשבון את ההשפעה על הפעילות הכלכלית, על האינפלציה ועל ההתפתחות הכלכלית בהחלטתה על קצב העלאות הריבית הבאות".
2 צפייה בגלריה
נשיא הפד, ג'רום פאוול
נשיא הפד, ג'רום פאוול
נשיא הפד, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
נשיא הפד, ג'רום פאוול, אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההכרזה כי "ייתכן שנאט את קצב העלאות הריבית בהכרזה הבאה או בזו שאחריה. יחד עם זאת, עדיין מאוד מוקדם לדבר על עצירה ואנחנו חושבים שייקח זמן עד שנראה את שיעורי האינפלציה יורדים".
בנוסף, פאוול ציין כי ההערכה כעת היא שבסוף מהלך ההעלאות הנוכחי הריבית בארה"ב תהיה גבוהה יותר מ-4.6%, כפי שהעריכו בבנק המרכזי בהחלטה הקודמת בספטמבר, אם כי פאוול לא ציין יעד ריבית עדכני.לאחר ההודעה ודברי היו"ר, וול סטריט ננעלה בירידות שערים חדות: נאסד"ק נפל ב-3.36%, S&P 500 ב-2.5% ודאו ג'ונס ב-1.55%.
גם באירופה הצפי הוא שהריבית תעלה בשיעור דומה כאשר התחזית של האנליסטים לגבי הריבית בישראל כעת היא עליה של מחצית האחוז ל-3.25% בשנה, שמהווה 4.75% ריבית פריים. בינתיים ההערכות הן שמדד המחירים לצרכן באוקטובר שיפורסם ב-15 בחודש יהיה גבוה יחסית, כמדי שנה בחודש זה מסיבות עונתיות ובשל התייקרויות ראשונות שלאחר החגים.
כמו כן צפויה עליה של מחצית השקל במחיר הדלק ב-16 בנובמבר, אם שר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן לא יאריך את הצו המבטל חלק מהמס על הדלק. מחצית השקל הנוספת של ההנחה תבוטל במקרה כזה ב-1 בדצמבר יעלה מחיר הדלק בעוד שיעור גבוה כנראה, כאשר גם מחיר חבית הנפט עולה בינתיים בעולם, עם תחילת ימי החורף הקרים המחייבים שימוש רב יותר בדלק וסולר לחימום הבתים בארצות הקרות. יצויין כי מהיום יתקיימו דיונים בהקשר לאפשרות של הארכת הצו להנחה על הדלק ולא ברור אם היועמת המשפטית לממשלה לממשלה תאפשר לשר האוצר היוצא לשנות צו ערב סיום תפקידו ולקבוע עובדות לשר האוצר הבא.
בכל מקרה מדד גבוה באוקטובר וביטול מחצית צו הפחתת מס הדלק יובילו כנראה לעליה הגבוהה בריבית שתפורסם ב-21 בחודש על ידי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל.
פורסם לראשונה: 09:12, 03.11.22