בהתאם להערכות, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד") הודיע הערב (ד') על העלת ריבית נוספת בשיעור גבוה של 0.75%. בכך, שיעור הריבית הבסיסי בכלכלה הגדולה בעולם מזנק ל-4% - הגבוה ביותר מאז תחילת שנת 2008, ערב המשבר הכלכלי העולמי. לאחר ההודעה ודברי היו"ר (ראו בהמשך), וול סטריט ננעלה בירידות שערים חדות: נאסד"ק נפל ב-3.36%, S&P 500 ב-2.5% ודאו ג'ונס ב-1.55%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בהעלאה השישית ברציפות של הפד מאז החל במהלך העלאות הריבית במרץ השנה ובהעלאה הרביעית ברציפות שעמדה על שיעור חד במיוחד של 0.75%. ברקע: האינפלציה בארה"ב ממשיכה להיות גבוהה במיוחד ועמדה על שיעור שנתי של 8.2% בספטמבר, בהובלת הזינוק במחירי האנרגיה בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, בעוד נתוני התעסוקה במדינה מעידים על יציבות ועל חוזקה יחסית של המשק האמריקני, מה שמאפשר לפד להמשיך בהעלאות הריבית החדות.
1 צפייה בגלריה
נשיא הפד, ג'רום פאוול
נשיא הפד, ג'רום פאוול
נשיא הפד, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
בתוך כך, בהודעה על העלאת הריבית ציינו בפד כי "הוועדה צופה כי יהיה צורך בהעלאות נוספות בכדי להגיע לשיעור אינפלציה של 2% לאורך זמן", אולם בה-בעת ציינו כי "הוועדה תיקח בחשבון את ההשפעה על הפעילות הכלכלית, על האינפלציה ועל ההתפתחות הכלכלית בהחלטתה על קצב העלאות הריבית הבאות".
נשיא הפד, ג'רום פאוול, אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההכרזה כי "ייתכן שנאט את קצב העלאות הריבית בהכרזה הבאה או בזו שאחריה. יחד עם זאת, עדיין מאוד מוקדם לדבר על עצירה ואנחנו חושבים שייקח זמן עד שנראה את שיעורי האינפלציה יורדים".
בנוסף, פאוול ציין כי ההערכה כעת היא שבסוף מהלך ההעלאות הנוכחי הריבית בארה"ב תהיה גבוהה יותר מ-4.6%, כפי שהעריכו בבנק המרכזי בהחלטה הקודמת בספטמבר, אם כי פאוול לא ציין יעד ריבית עדכני.

למה הריבית עולה?

משמעות העלאת הריבית בפועל היא "התייקרות הכסף". כלומר, העלאת ההחזר על הלוואות, על המשכנתאות ועל המינוס. העלאת הריבית היא אחת הדרכים המרכזיות להילחם באינפלציה, שכן היא נועדה להקטין את כמות "הכסף הזמין", לצמצם את הביקושים בשוק ובכך למתן את עליות המחירים.
עוד טרם פרצה המלחמה באירופה, החלה האינפלציה בארה"ב לזנק בצל היציאה ממשבר הקורונה והעלייה בביקושים העולמיים: שיעור האינפלציה השנתי זינק מ-5.3% באוגוסט 2021 לשיא של 9.1% ביוני האחרון. מאז, בצל העלאות הריבית שהחלו כאמור בחודש מרץ האחרון, נרשמה מגמת ירידה קלה בעליות המחירים, אולם הפד ממשיך להעלות את הריבית במטרה להוריד את האינפלציה שעדיין גבוהה ליעד של 2%.
במקביל, העלאת הריבית בארה"ב צפויה להוביל להחלטה דומה גם בקרב בנק ישראל בעוד כשלושה שבועות. זאת, לאחר שהבנק המרכזי המקומי הכריז על העלאת ריבית חדה של 0.75% לפני כחודש וכעת היא עומדת על שיעור של 2.75 - הגובה ביותר מאז 2012.
האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית מזו שבארה"ב ומהשיא ההיסטורי שנרשם השבוע באיחוד האירופי - 10.7% - ועומדת על שיעור שנתי של 4.6%. יחד עם זאת, עדיין מדובר בשיעור גבוה מהיעד של בנק ישראל שעומד על 1%-3%, ולכן הריבית צפויה להמשיך לטפס גם בארץ בחודשים הקרובים.
פורסם לראשונה: 20:01, 02.11.22