"הפרסום שרצינו העלאה של 2% בשכר הח"כים היה נכון. זה היה רעיון שנידון באיזשהו שלב, אבל לא התקבל". כך אמר היום (ד') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio פרופ' יובל אלבשן, ראש הוועדה הציבורית שמונתה לקבוע את שכר חברי הכנסת ושהגישה את מסקנותיה אמש לכנסת. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דבריו של אלבשן מגיעים ברקע ההצעה שהגישה הוועדה בראשה הוא עומד כאמור, לפיה שכר חברי הכנסת, אשר הוקפא בשנתיים האחרונות בצל מגפת הקורונה, יעלה ב-5.1%. מדובר בשיעור נמוך מעלייה כוללת של 12.5% שהייתה צפויה תחילה בשל ההצמדה לשכר הממוצע במשק, אולם בשיעור גבוה משמעותית מזה שהוצע על ידי הוועדה בשלב מוקדם יותר - 2% בלבד.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ)
המלצות הוועדה, אשר בראשה עומד פרופ' יובל אלבשן ובה חברים גם ד"ר קרן בר חווה ופרופ' יורם עדן, הגיעו לאחר שמשרד האוצר והכנסת החליטו כי ההצמדה לשכר הממוצע תוקפא בשנים 2022-2021, בשל השינויים החריגים בפעילות המשקית שהביאה מגפת הקורונה. החלטה זו הוחלה על כל בכירי המשק - השופטים, ראש הממשלה, השרים, נשיא המדינה וכל מקביליהם.
כעת, בתחילת שנת 2023, הסתיימה הוראת השעה שבחוק והמוסד לביטוח לאומי פרסם את שיעור עליית השכר הממוצע במשק של שלוש השנים האחרונות. בעקבות כך, התברר כי שכר כל נושאי המשרה אמור לעלות ב-12.5%.
לדברי פרופ' אלבשן, "לא צריך להסתכל על ה-2% כי זה מעולם לא התקבל. צריך להסתכל על ה-12.5% ועל העלייה של 7% עליה מוותרים. אני לא שותף בפופוליזם של 'תיכנסו בחברי הכנסת, תקצצו את שכרם, לא מגיע להם כלום'. אני מודאג מאוד מזה שלכנסת לא מגיעים מספיק אנשים איכותיים בגלל התנאים. לא רק השכר, אלו כל התנאים מסביב: זה שהם יכולים להיות מפוטרים בכל יום וזה שאין להם הרבה זכויות שיש לנו, כמו דמי הבראה.
לשאלה האם הפרסום ב-ynet לפיו הייתה כוונה להעלאה של 2% היה שגוי השיב אלבשן: "חלילה, אני לא נכנס למה היה. היו הצעות שנידונו. זה היה גם היה. אבל אני לא נכנס לזה".
פרופ' יובל אלבשןפרופ' יובל אלבשן
פרופ' אלבשן הוסיף: "אני לא אומר שהמשכורת של חברי הכנסת רעה. אני שואל: 'האם אנחנו רוצים בכנסת אנשים שבאים כי יש להם מספיק כסף - רמטכ"לים לשעבר, מיליונרים שלא מעניין אותם כלום - או אנשים שבאים כי זה הכי טוב שהם יכולים?' אנחנו רוצים את האנשים הכי טובים שיש. אם רוצים שיבואו אנשים טובים, צריך לבנות מערכת שתגרום לאנשים טובים את האפשרות לעשות את זה".
ברקע הפרסום ב-ynet לפיו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שוחח עם פרופ' אלבשן טרם הגשת הדוח והוא מתכוון להודיע כי יתמוך בהצעה ואף בהרחבה שלה לכל בכירי השירות הציבורי, כולל הנשיא והשופטים, אמר פרופ' אלבשן: "אני מאמין שההצעה תאושר. אנחנו אומנם אחראים על הכנסת, אבל הם קבוצה קטנה בקרב נושאי המשרה הבכירים. הקבוצה הגדולה היא השופטים, שם מדובר במאות רבות. זה בלתי נסבל שהח"כים יקצצו 7.5% (מהעלייה בשכר - ד"ר) והאחרים לא יעשו זאת. לכן, פנינו ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני, כדי שזה יחול גם עליהם. אני מקווה שיאשרו את ההצעה בשבוע הבא".
יחד עם זאת, אלבשן הדגיש כי נכון לעכשיו, ההצעה מדברת על השכר של 2023 בלבד. "בשנתיים הראשונות של הקורונה וקצת אחרי השכר הממוצע לא היה אמין ולכן אנחנו מבקשים מהח"כים לוותר (על העלייה של אותה תקופה - ד"ר). בשנה האחרונה, אין סיבה להגיד את זה, לכן בחרנו ב-5.1% - שיעור העלייה של השכר הממוצע במשק בשנה האחרונה.
"זה פיתרון זמני, צריך מנגנון מסודר, מפוקח ורציני, עם אנשים מביני עניין, ואז יהיה אפשר יהיה לקבוע את 'הטייס האוטומטי' אחרת - אולי שכר ממוצע, אולי 2%... אבל כרגע, מכיוון שהיינו צריכים להידרש אל החוק מהר, כי ינואר, זו הסיבה (להצעה הנוכחית - ד"ר)", הוסיף פרופ' אלבשן.