יותר מ-2,000 בני אדם נהרגו ברעש האדמה הקשה שהכה בסוף השבוע במרוקו ועוד למעלה מ-1,400 איש נפצעו קשה. לצד המחיר הנורא בחיי אדם, נגרם גם נזק קשה מאוד למבנים, לרכוש ולתשתיות בעיר.
פרופ' דניאל רואש, סגן נשיא לשכת המסחר ישראל-מרוקו, סיפר היום (א') בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, כי "כפרים שלמים נעלמו. כמעט כל מי שנהרג הוא לא מהאליטה המרוקאית, אלו אנשים מאוד עניים. זו הבעיה של המלכות המרוקאית, לטפל באנשים הללו, שצריכים לקבל באופן מיידי מים ועזרה ראשונה. הנזק מוערך כרגע בכמה מאות מיליוני דולרים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
מרוקו רעידת אדמה צבא מרוקו מחלץ גופה ב כפר ליד מרקש
מרוקו רעידת אדמה צבא מרוקו מחלץ גופה ב כפר ליד מרקש
רעידת האדמה במרוקו
(צילום: FADEL SENNA / AFP)
עוד לדבריו, "במשך כמה ימים כל מרוקו תיסגר. במרקש יש מצב חירום, הרבה עסקים כבר נסגרו, התיירים שהיו בעיר עוזבים בפאניקה וזה יגרום נזק גדול באזור של מרקש".
יחד עם זאת, פרופ' רואש ציין כי "לדעתי, אחרי כמה שבועות הכל יתחיל מחדש. המרוקאים קיבלו עזרה מהרבה מדינות ויש להם קשרים בעולם. אנשים אולי לא יודעים אבל מספר המהנדסים שיש במרוקו הוא מאוד גבוה והרמה שלהם כמו זו של המהנדסים הישראלים בטכניון או באוניברסיטת בן גוריון.
"המלונות, הבניינים הגדולים והמודרנים ושדה התעופה - איתם אין בעיה. זה לא כמו (ברעידת האדמה) בטורקיה, שם הרבה בניינים מודרנים נפלו. אין פאניקה בקרב המרוקאים. הם מיד הסכימו לעשות את הפעיליויות הנכונות כדי לעזור. הם מאורגנים בצורה בלתי רגילה. אלו אנשים שלומדים מטעויות ואני כמעט בטוח שאחרי מה שקרה הם מיד הולכים לקבל את הידע מכל העולם ולשנות את דרכם", הוא טען.
עוד סיפר סגן נשיא לשכת המסחר של ישראל ומרוקו, כי "אתמול בבוקר התחלתי להתקשר לאנשים וקיבלתי מיד 100 אלף שקל מתעשיין בכיר בארץ. ממישהו אחר קיבלתי 20 אלף שקל.ההם נתנו את הכסף כדי לעזור, בלי לחשוב אלף פעם על מה שיהיה. אלו אנשים שיש להם קשרים במרוקו, שבנו דברים רציניים. המרוקאים יקבלו עזרה מיהודים מקנדה, מארה"ב, מישראל וגם בצרפת יש המון תרומות.לדעתי הם יעבור את זה בצורה הנכונה".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה הראשונה בנגן שבפתח הכתבה, או חפשו "כסף חדש" בכל אפליקציות הפודקאסטים המובילות וסמנו "עוקב" כדי לקבל התראה על כל פרק חדש שעולה.

מה משותף לכל המינויים של סמוטריץ' באוצר?

בתוך כך, שוחחנו ב"כסף חדש" עם כתבנו גד ליאור, שסיפר על הפגישה שהתקיימה היום בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. במהלך הפגישה דנו השניים באפשרות להארכת כהונתו של פרופ' ירון, אולם לא קיבלו החלטה סופית בנושא וסיכמו כי ישוחחו שוב באמצע אוקטובר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, פרופ' אמיר ירון ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי מילרוד, יריב כץ, שלו שלום)
לדברי ליאור, "יש לי רושם שההחלטה הסופית תתקבל לקראת המועד שבו באמת צריך להחליט, שזה לפחות בסוף אוקטובר או בתחילת נובמבר. נתניהו צריך לשקול היטב אם הוא מדיח את הנגיד - כי זו בעצם המשמעות של אי-הארכת כהונתו - ומשדר מסר רע לעולם, עם כל הצרות שיש לו עכשיו".
עוד לטענתו, "אפרים (אפי) בנמלך, המועמד להחליף את ירון, הוא פרופ' מאוד נחשב בארה"ב וככל הידוע הוא לא חתום על מכתבי הכלכלנים ואפשר להעריך שהוא או בעד הרפורמה המשפטית, או לא מאוד מתנגד לה, מה שכמובן תואם את השקפותיו של נתניהו, של לוין, של רוטמן ושל אחרים. אולם, גם אם הוא כלכלן מעולה - עצם מינויו, במקום להאריך את המינוי של ירון, ייחשב כהדחה".
במקביל, ליאור סיפר גם על המינוי האחרון של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהחליט למנות באופן קבוע לתפקיד הכלכלן הראשי את שמואל אברמזון, אשר כיהן עד כה כממלא מקום לאחר עזביתה של שירה גרינברג. "אברמזון היה חוקר זמן מסוים בפורום קהלת, אבל הוא גם היה חוקר במקומות אחרים. מדובר בכלכלן טוב ובמדינוי קצת מפתיע, שכן הוא התיישר בעבר עם דעותיה והערכותיה של גרינברג בעניין הנזק הכבד שעלול להיגרם לכלכלת ישראל אם תהיה פה רפורמה חד-צדדית בתחום המשפט.
"כל המינויים של השר סמוטריץ' באוצר, כולל זה של אברמזון, היו של אנשים שומרי מצוות - דבר שכמובן אין לי חלילה משהו נגדו. אולם, עד היום, אין אף אישה אחת בצמרת משרד האוצר - וזה לא טוב", אמר ליאור. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.

איפה מהפכת המחירים שהבטיחו לנו?

חמישה חודשים לאחר ההשקעה החגיגית של רשת קרפור הצרפתית בארץ, בה נכחו בין היתר ראש הממשלה נתניהו ושר הכלכלה, ניר ברקת, הרשת ממשיכה לצבור הפסדים והיא רחוקה מההבטחות להורדת יוקר המחיה. במקביל, חצי שנה לאחר חתימת ההסכם, שופרסל שוקלת מחדש את פתיחת החנויות של רשת הקמעונאות ההולנדית SPAR.
כתבתנו, נווית זומר, עשתה לנו סדר בסיבות בגינן נראה שקרפור לא מצליחה להתרומם, וגם - מה הקשר להססנות של רשתות זרות נוספות להיכנס לארץ והאם ההבטחות של נתניהו וברקת ל"מהפכה" במחירי הקניות בארץ - היו מוקדמות? רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השלישית בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
קרפור
קרפור
תורים בכניסה לקרפור בפתיחה בארץ
(צילום: מאיר תורג'מן)
אם פספסתם: ביום רביעי האחרון עסקנו בהתפתחויות הכלכליות הקרובות שצפויות בישראל ברקע הכאוס הפוליטי והמשפטי הנמשך, לצד הדיווחים על התקדמות בחיפושים אחר נגיד בנק ישראל הבא והביקור של כלכלני מוד'יס בארץ לקראת החלטת הדירוג הקרובה, אשר כמובן משפיעים גם על השקל שממשיך להיחלש בחדות. וגם: מה הפתרונות לעומסים הגדלים בנתב"ג ומה עומד מאחורי ביטולי הטיסות הבינלאומיות משדה התעופה רמון? האזינו לפרק המלא >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות