שנת 2022 הייתה אחת השנים הגרועות ביותר בשווקים הגלובליים. משקיעים פרטיים, כמוני וכמוכם, מסתכלים בדאגה לקראת צעדי הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד") ובעקבותיהם על צעדי הרשויות בישראל, ותוהים כיצד יראה שוק ההון עתיר הכסף, אך גם הסיכון, בשנת 2023.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
האסטרטגיה שלי, היא להיצמד לתעשיות שהביקוש שלהן תלוי אינפלציה כמה שפחות, ולהיצמד לחברות צומחות ורווחיות. בחרתי לסקור מספר סקטורים ואת המניות האישיות ששמתי עליהן עין. הסקטור הראשון: שבבים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סקטור השבבים אומנם חטף חזק השנה, ובצדק, אך מדובר על מוצר בביקוש קשיח שמהותי לחיים, כמו נדל"ן ואנרגיה. נשלב זאת עם חברות איכותיות שהגיעו למחירים סבירים, וחלקן אף זולות מאוד, ונניח שהשווקים יצאו מהמיתון בחצי השני של 2023, ונראה את הסקטור חוזר לתנופה.
בתוך סקטור השבבים, בחרתי להתמקד בחברת קווליטאו. מדובר בחברה ותיקה בתעשיית השבבים הישראלית שקמה בשנת 1993 והונפקה עוד בינואר 2000. כיום, לאחר שמניית החברה חטפה מכה - כמו מרבית תעשיית השבבים בשנת 2022, היא מוערכת לפי שווי שוק של 138 מיליון שקל - שווי קטן בהחלט גם בסטנדרטים של "הביצה המקומית".
החברה מפתחת ומייצרת ציוד שמשמש לבדיקת שבבים ורכיבים טבעיים מהתעשייה, ושיבושים בביצועיהם בעקבות בלאי ופגיעה פיזיקלית במוצרים. באמצעות בדיקות אלו, ניתן לוודא את איכותם ואת אמינותם של הרכיבים המיוצרים.
חשוב להבין, קווליטאו לא מייצרת שבבים, לא מייצאת או מפתחת ובפועל אין לה נגיעה בפיתוח השבב עצמו. היא מייצרת את מכשיר הבדיקה (התנור), את התוכנה שרצה על המכשיר וכן יודעת לשלב ולנתר את פעילות הבדיקה עצמה למוצרים. מוצרי החברה נקראים "מירה" ו"אינפיניטי". בעקבות העלייה בדרישה בשבבים, יש צורך רב בשירות שהחברה מספקת והתמיכה שלה למהלך הבדיקות שיכולות להמשך שבועות.
לחברה יש פעילות בארץ ובאמצעות חברות בנות גם בארה"ב, בגרמניה וביפן. קווליטאו מתמידה בפעילויות הפיתוח שלה ועל אף היותה ותיקה, עייפות החומר לא ניכרת בהנהלת החברה, לעומת הרצון להמשיך לצמוח ולפרוץ תקרות זכוכית שכן ניכר.
תמונת ההכנסות של החברה היא אדירה: ב-2021 הן עמדו על 29 מיליון דולר - כמעט 30% יותר מהמכירות ב-2020. אבל ההכנסות הגבוהות זו נקודה אחת, הפעילות של החברה רווחית בצורה חריגמה כאשר מדובר על רווחיות גולמית של 60% (נכון לסוף 2021) ושולי רווח תפעולי של 24%.
יתרה מכך, נכון לאמצע שנת 2022 הכנסות החברה עמדו על 17.5 מיליון דולר - 50% יותר משנת 2021 המוצלחת. כל זאת, כמובן עם שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית. ריכוז צבר ההזמנות נכון לסוף אוגוסט עמד על 31.3 מיליון דולר. כל זאת, כשיש בקופתה 10 מיליון דולר המהוות כרבע משוויה.
אז מדוע בכל זאת שווי המניה ירד ב-30% בחצי השנה האחרונה? סין היא מקור ההכנסות המוביל של החברה: כ-34% מסך ההכנסות ו-54% מצבר ההזמנות. מכאן מגיעה הבעיה. מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אשר בעיקרה סובבת סביב תעשיית השבבים, הביאה לכך שארה"ב הכניסה כמה מלקוחותיה המובילים של החברה לרשימת החברות האסורות למסחר, מה שפוגע בהמשך הפעילות של החברה ויותר מכך מניח אי-ודאות גדולה לאספקת צבר ההזמנות. מעבר לכך, החשש שהמצב יסלים יכול לגרום לפגיעה דרמטית בהכנסות החברה.
בה בעת, החברה בוחרת להתמקד בשוק הסיני ולהרחיב את פעילותה שם. אך האם היא הפסיקה לעבוד עם ארה"ב? לא, להפך, הפעילות גדלה והביאה לכך שהכנסות החברה מארה"ב מגיעות ל-27%.
החברה ציינה כי על אף כל המכשולים העולים במהלך השנה, מוצריה חשובים ובביקוש ייחודי עם חסם כניסה גבוה - מה שמהווה צורך קשיח למוצריה. המצב הגיאו-פוליטי המורכב בין ארה"ב לסין מביא אותה לנקודה בעייתית, כי מצד אחד היא נמצאת בתקופה הטובה ביותר בפעילותה העסקית, אך מן הצד השני עננה גדולה על המשך הכנסותיה - שתי חברות עם פעילות גדולה ופוטנציאל אדיר, כמו וואווי ו-SMIC, שלהן לא ניתן לייצא ולספק (על אף שהחברה מנסה לקבל אישורים חריגים).
יחד עם זאת, אך החברה דווקא בונה על החברות החדשות שקמות בקצב מהיר בשוק הסיני בתמיכת הממשלה המקדמת ותומכת מאוד בתעשיית השבבים.
כלומר, מדובר בחברה ותיקה עם פוטנציאל רווחיות גדול, אך עם "עננה עסקית" מעל ראשה שאת השפעתה קשה לאמוד. לכן, חשוב להבהיר שלחברה מסוג זה יש להיחשף בהיקפים יחסית נמוכים מהתיק.
אין לכותב ו/או לאתר ynet נגיעה ו/או ניגוד עניינים עם תוכן הפרסום. התוכן אינו מהווה יעוץ פיננסי או יעוץ בתחום ההשקעות או יעוץ פרטני ו/או תחליף ליעוץ כאמור למי מקוראיו. יעוץ כאמור נדרש על בסיס משתנה ממקרה למקרה. כמו כן, אין הפרסום משום הצעה לציבור והדיון במסגרת התכנים הינו תיאורטי, אינו מהווה המלצה ואין התחייבות שהינו שלם ו/או חף מאי דיוקים והשמטות.