שר הפנים משה ארבל הציג פתרון חדש לכאוס הדרכונים: "בין התאריכים ה-14.5-15.6 נפתח את הלשכות הגדולות ביותר להנפקת דרכונים: ירושלים, באר שבע, חיפה ותל אביב. הלשכות ייפתחו מבוקר עד ערב, ללא צורך לקבוע תור. מי שכן הזמין תור יקבל את תורו, אבל תתאפשר קבלה גם ללא תור", אמר ארבל בתדרוך לעיתונאים הבוקר (שני). כמו כן, במקביל יפתח מרכז חדש להנפקת דרכונים בבני ברק, שיחל לפעול ב-15 במאי, נכון לעכשיו ללא תאריך סיום. בניגוד לארבעת הלשכות האחרות, למרכז בבני ברק צריך להזמין תור מראש.
כמה הנחיות למגיעים: בכדי לקבל שירות תצטרכו לבוא ללשכה עם תעודת זהות ודרכון קודם (אם ישנו). נוכחות של מבקשי הדרכון היא חובה. כמו כן, ניתן להנפיק גם דרכון ראשון במסלול החדש. יש לשלם מראש באתר האינטרנט. במשרד הפנים מבקשים, שבמידה וקבעתם תור לחודשים הקרובים, ובכל זאת אתם רוצים לקבל שירות באחת הלשכות החדשות, אתם יכולים לעשות זאת, אבל תבטלו את התור שקבעתם על מנת לאפשר לאזרחים אחרים לקבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ביקורת דרכונים בנתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
"כל עובדי רשות האוכלוסין וההגירה רתומים למהלך", הוסיף ואמר השר ארבל במסיבת העיתונאים. "כולנו רוצים לפתור את המשבר כמה שיותר מהר. אזרחי מדינת ישראל המהלך הזה נועד בשבילכם. יש לי בקשה, תאזרו בסבלנות, יהיו תורים ארוכים, אני יודע שהמהלך הזה יביא הרבה אנשים ללשכות. הלשכות יהיו פתוחות המון שעות, חמישה ימים בשבוע, תערכו מראש לחכות כמה שעות, תגיעו ביום שיש לכם אפשרות להמתין לתורכם. הרשות תשלח לאזרח סמס כחצי שעה לפני מועד התור שלו כדי לחזור חזרה.
עוד אמר ארבל: "מטרת התהליך היא להוביל שינוי תפיסה בו אנחנו מבינים את החשיבות הראשונה של המשך הפתרונות של רשות האוכלוסין למתן דרכונים ביומטריים. אנחנו מקווים שזה יתן מענה לחודשי יולי אוגוסט. הגיע הזמן שנחולל שינוי ויחד עם עובדי רשות האוכלוסין וההגירה השינוי הזה יתבצע". בנוסף, ארבל הודיע על הארכת תוקף האשרות של 11 אלף עובדים זרים בישראל "כדי שעובדי הלשכות יהיו ממוקדים בהנפקת הדרכונים".
אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אמר: "אנחנו רואים את עצמנו אחראיים לטפל באירוע הזה. אזרחי ישראל זכאים לחופש תנועה, זכאים לקבל דרכון ולטוס לאן שהם רוצים, ולא צריכים להמתין חודשים ארוכים כדי שזה יקרה. המבצע הזה של רשות האוכלוסין יקרה עם כל העובדים שמגויסים ונעשה את זה בצורה הכי טובה והכי יעילה שניתן. אנחנו מבקשים מהאזרחים אורח רוח. יהיו ארבע לשכות, ובנוסף מתקן אלבר שגם בו יינתן שירות הנפקת דרכונים.
"יש לנו תכנית ארוכת טווח גם לעוד שנתיים שלוש קדימה לעשות ביומטרי מרחוק, להוסיף מכונות, להשתפר טכנולוגית, אנחנו רוצים לתת לאזרחים שירות כמו שראוי שיהיה במדינת סטארט-אפ ניישן. אנחנו רואים עובדים מסורים מאוד בלשכות, הם עובדים יום ולילה וחוטפים הרבה ביקורת ואני רוצה מכאן לחזק אותם ולהגיד להם תודה. אנחנו מעריכים את התגייסות השר ומודים לעובדים המסורים".
״אנחנו יודעים שלא זה מה שיפתור את משבר הדרכונים, זה צעד אחד בתהליך, צעד חשוב בתהליך אבל הוא לא הפתרון המושלם לכל המשבר. אנחנו קוראים לאזרחים שיש להם דרכון בתוקף אל תגיעו סתם, מצפים שיגיע מי שבאמת זקוק לשירות. את השירותים האחרים שהם לא הנפקת דרכון ייתנו בלשכות האחרות אבל לא באותן ארבע שאנחנו מייעדים למשימה הזו. תשלמו באתר, תבואו מוכנים, תחסכו זמן בלשכה וגם כסף", הוסיף ארבל.
לסיום אמר ארבל: "אחרי יוני אם נראה שזה מצליח מעל המצופה נמשיך את זה עוד כשבועיים. אם נראה שזה כישלון נחשב את צעדינו קדימה. זה פיילוט. אנחנו נערכים לייצור של כ-300 אלף דרכונים בחודש וחצי הקרובים. זה גם תלוי באזרחי ישראל. תעזרו לנו ולכם לשפר את השירות הזה. אנחנו כאן לתת את חופש התנועה לאזרחים בצורה המיטבית ביותר".
2 צפייה בגלריה
שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו
שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו
שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו
(צילום: סיון חילאי)
יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: "אני מברך את שר הפנים ואת מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה על שיתוף הפעולה ואימוץ ההמלצות שעלו בדיוני המעקב בוועדת הפנים נוכח משבר הדרכונים, ועל חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה כדי לפתור את מצב החירום הקיים בישראל בנושא זה. הוועדה תמשיך לעקוב אחר יישום ההמלצות ותסייע בתיקוני חקיקה נדרשים ככל שיידרש".

שנתיים ללא פתרון

כאמור, כבר יותר משנתיים שבישראל המשימה להזמין תור לחידוש דרכון או תעודת זהות בלשכות רשות האוכלוסין הפכה להיות כמעט בלתי אפשרית, וכזו שלוקח חודשים להשלים. תור ללשכה – שבעבר ניתן היה להזמין תוך ימים ספורים קדימה – יכול להיגרר כיום לחצי שנה ואף יותר מכך. בנוסף, המערכת המיושנת לזימון תורים כמעט ולא עברה שינויים והדיגיטציה שעברו אתרים ממשלתיים רבים, לא הגיעה למשרד הפנים.
שרת הפנים הקודמת, איילת שקד, ואיתה מנכ"ל רשות האוכלוסין לשעבר תומר מוסקוביץ', ניסו לפתור את המצוקה שנוצרה בעקבות מגפת הקורונה, אך ללא הצלחה. לאחר מכן הגיע שר הפנים אריה דרעי עם מסר ברור שזו אחת הסוגיות המרכזיות שהוא מתכוון לעסוק בה במשרד הפנים, אך תוך זמן קצר פסיקת בג"ץ בעניין כשירותו לכהן כשר הזיזה אותו מכיסאו.
במשך שלושה חודשים מילא מיכאל מלכיאלי (ש"ס) את תפקיד שר הפנים הזמני במקום דרעי, וכעת משה ארבל ממפלגתו, שר הפנים הטרי, צולל היישר לבעיה הכי גדולה שעימה מתמודד המשרד - משבר הדרכונים. בעיה שמחריפה במיוחד על סף עונת הקיץ, עונת הנסיעות והחופשות של הישראלים, שללא דרכון תימנע מהם היציאה מהארץ.
ארבל, הוא מחברי הכנסת הנאמנים ביותר שיש לדרעי בש"ס. הוא קידם את שני החוקים שהיו צריכים להבטיח לדרעי את מקומו כשר בממשלה, אך כשאלה לא הצליחו, דרעי קבע שארבל יהיה זה שימלא את מקומו במשרד הפנים.
לקראת מינויו לשר התייעץ ארבל רבות עם דרעי, גם באשר למשבר הדרכונים ולצעדים שיש לנקוט בכדי לפתור אותו אחת ולתמיד, והתוכנית שהוא הציג היום גובשה למעשה בתוך שבוע בלבד, עם רוח גבית משמעותית מצדו של השר לשעבר דרעי.