הדולר ממשיך לצנוח: המטבע האמריקני נסחר היום (ו') ברמה של 3.1550 עד 3.1650 שקלים לדולר, כאשר עד כה בנק ישראל נמנע מלהתערב במסחר ואינו רוכש דולרים, ושערו היציג נקבע על 3.1580. גם האירו ממשיך לרדת - נסחר היום מתחת לרמה של 3.68 שקלים לאירו, שפל של 21 שנה, ושערו היציג נקבע על 3.6858.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמש שערו היציג של הדולר נקבע על 3.185 שקלים. שלשום ירד לראשונה מאז ה-13 בינואר השנה מתחת ל-3.20 שקלים. האירו רשם אתמול שפל של 20 שנה מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.6948 שקלים.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
בבנק ישראל לא מתערבים בינתיים במסחר על מנת לנסות לעצור את הירידות, כאשר ברקע מרחף דו"ח המבקר שפורסם בשבוע שעבר ובו נטען כי רכישות המט"ח הגדולות שהבנק ביצע השנה "מסכנות את המוניטין שלו".
התאחדות התעשיינים דרשה אמש, בצל ירידות השערים, שהממשלה תנקוט מיד באמצעים שברשותה כדי להציל את הייצוא הישראלי ולמנוע סגירת קווי ייצור ופיטורי עובדים.
בשוק המט"ח ממתינים כעת לראות עד איזה שער יאפשר בנק ישראל לדולר ולאירו לרדת. הבעיה היא שלבנק ישראל נגמרה "התחמושת" כי הוא ודאי לא יוריד בעת עליית האינפלציה את הריבית כדי להחליש את השקל. להפך, בשל האיום שהאינפלציה תתגבר כבר עם עליות המחירים בשבוע הבא, כמו הדלק למשל שיתייקר בלמעלה מ-20 אגורות, העלאת הריבית מתקרבת וזאת תחזק עוד יותר את השקל.
למעשה, בנק ישראל נקלע למעגל קסמים שמקשה עליו כעת להגן על היצואנים והתעשיינים. עם זאת, העלאת ריבית תביא לבלימה מסויימת של עליית מחירי הדירות. ההערכות הן שהריבית תעלה רק במחצית הראשונה של 2022, ייתכן שעוד לפני העלאת הריבית על הדולר בארה"ב.
כאמור, הפעם האחרונה שבה שער הדולר היה כה נמוך הייתה לפני תשעה חודשים, אז הגיע אף ל-3.11 שקלים. בעקבות הכרזת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי הבנק ירכוש השנה 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח - זינק שער הדולר ל-3.34 שקל בסוף חודש מרץ השנה.
על אף פרסום דו"ח המבקר, בימים האחרונים ניסה בנק ישראל שוב לתמוך בדולר ורכש כחצי מיליארד דולר בשוק המט"ח, אולם לאחר יומיים של התאוששות בשער, עד ל-3.25 שקלים בעת המסחר בשוק המט"ח, שב הדולר לרדת.
בין הסיבות לירידת שער הדולר: השקל החזק שנובע מהמצב הכלכלי המשתפר בישראל, עם היציאה מגל הקורונה הרביעי, לצד מיעוט של רכישת דולרים בישראל, בין השאר גם בשל סיום עונת יציאות הישראלים לחו"ל ומשבר הסחר העולמי, שמונע רכישות גדולות של סחורות ומוצרים בחו"ל.
פורסם לראשונה: 11:59, 29.10.21