זה התחיל בארבע המחלבות הגדולות: תנובה, שטראוס, טרה וגד, שמיד אחרי שאושר להן להעלות את מחיר מוצרי החלב שבפיקוח הקפיצו מעלה את מחירי שאר מוצרי החלב. וכשיש אווירה של העלאות מחיר אי-אפשר היה לצפות שהיבואניות הגדולות יישארו מאחור.
מיד הודיעו דיפלומט ושסטוביץ' שהן מעלות מחירים בחדות - עד 25% והסכר נפתח. קוקה-קולה, יפאורה וטמפו, הצטרפו לחגיגה על חשבוננו. אסם, שהבינה שזה בדיוק הזמן, וזיהתה כמו כולן את חולשת הממשלה שעסוקה בבזיזת הקופה הציבורית ומחלקת מיליארדי שקלים של כספים קואליציוניים למקורבים לצלחת, הודיעה מיד על התייקרות שלל מוצריה. פסטה, דגני בוקר, רטבים, קפה ומוצרי מטרנה לתינוקות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חלק מהמוצרים שמתייקרים
חלק מהמוצרים שמתייקרים
חלק מהמוצרים שמתייקרים
וכששר האוצר מושקע כולו ברפורמה המשפטית ושיפור תנאי התושבים ביהודה ושומרון - שטראוס החליטה להעלות בפעם השלישית בתוך חצי שנה את המחירים, הפעם של הקפה, החטיפים, שמן הזית. מה השתנה בארבעת החודשים האחרונים שהצריך עוד העלאת מחירים? כנראה האווירה שמסביב וההבנה שהממשלה הזו חלשה מול התאגידים והחברות ועסוקה בדברים אחרים.
רכבת עליות המחירים דוהרת באין מפריע. מי שלא העלה מחיר של מוצר מסוים בסבבי העליות הקודמים שלו משלים כעת את העלייה. לדוגמא, אריזת התפוצ'יפס הפופולרית בשקית של 50 גרם - בסבב הראשון של שטראוס, כשעוד היה חשש מהציבור, המחיר לא עלה, אבל עברו 4 חודשים והמשימה הושלמה עם התייקרות של 6%.
יש לציין כי למרות התחושה שהיצרנים התירו רסן ופועלים בתחושה של "עלה ככל יכולתך", אכן מחיר חומרי הגלם המשיך לעלות בעולם בין ינואר לאפריל 2023. שמנים לטיגון הצ'יפס התייקרו בלמעלה מ-40%, תפוח האדמה עצמו ב-7%. משטראוס נמסר שהפעם האחרונה שמחיר הצ'יפס עודכן הייתה ב-2008 אז עלתה שקית 50 גרם 2.78 שקל. גם החיטה זינקה בשבועיים האחרונים ב-20% לאחר שכבר הסתמנה ירידה.
דבר אחד בטוח, הממשלה לא עשתה דבר לבלום את העליות שמתפרצות בעקבות האינפלציה הדוהרת. עד כה הממשלה התהדרה בכך שהביאה את קרפור כפתרון לבעיות יוקר המחיה והצליחה לדחות, ולא להפחית, את מחירי מוצרי החלב בפיקוח שהיו אמורים לעלות ב-16%.
הדבר המתבקש הוא שהממשלה תכניס יד לכיס כדי להקל על הציבור בכללותו בהפחת מחירי המזון. הפחתת המע"מ אפילו ב-5% בלבד, ולו רק על סל מוצרים בסיסיים, תביא להקלה מיידית על הציבור.
האוצר הודף בקביעות את ההצעה בטוענה כי היא בלתי אפשרית. ובכן, ממשלת גרמניה שהחליטה על תוכנית לשיקום המשק לאחר הקורונה, נקטה בין יתר הצעדים גם הורדת מע"מ ל-5% על מוצרים בסיסיים. בבריטניה המע"מ על מוצרי מזון, שאינם פינוק כמו גלידות וממתקים, הוא אפס.
ההשוואה של יוקר המחיה למדינות אירופה היא כלי פופולרי מאוד בקרב פקידי האוצר בבואם להסביר למה צריך רפורמה כזאת או אחרת. עכשיו שיתכבדו להשוות גם את המע"מ.