בשעה שברחבי העולם מתמודדים עם ההשלכות הכלכליות החמורות של משבר הקורונה, סך התרומות של עשירי העולם לעמותות, ארגונים ואוניברסיטאות בשנת 2020 היה הגדול מאי פעם. כך על פי הדירוג השנתי של כרוניקל, המדרג את 50 האמריקנים שתרמו הכי הרבה כספים בשנה שעברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מייסד ויו"ר חברת אמזון, ג'ף בזוס, שהודיע לאחרונה כי הוא מסיים את תפקידו כמנכ"ל אמזון כדי להקדיש זמן רב יותר לפילנתרופיה ולפרויקטים אחרים, עומד בראש הרשימה דווקא בזכות תרומתו למלחמה במשבר האקלים. בשנה החולפת תרם בזוס 10 מיליארד דולר להשקת קרן בזוס כדור הארץ ו-100 מיליון דולר לעמותת פידינג אמריקה (Feeding America), המספקת מזון לנזקקים.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק וג'ף בזוס
אילון מאסק וג'ף בזוס
אילון מאסק וג'ף בזוס
(צילומים: AP, רויטרס)
במקום השני בדירוג ממוקמת גרושתו של בזוס, מקנזי סקוט, שהעניקה 5.7 מיליארד דולר בשנה החולפת ל-512 ארגונים הכוללים עמותות המחלקות אוכל לנזקקים, ארגונים הנלחמים בגזענות ועוד.
אילון מאסק לעומתם, שהונו עומד על 180 מיליארד דולר והוא מדורג כמיליארדר העשיר ביותר בעולם, לאחר שעקף את בזוס השנה, לא נמצא ברשימת 50 הפילנתרופים הגדולים בארה"ב. מאסק כבר התמודד בעבר עם ביקורת על תרומותיו הדלות, שהוערכו לאחרונה ב-0.05% בלבד מתוך השווי הנקי הנוכחי שלו.
בסך הכל, 50 התורמים הגדולים ביותר בארה"ב תרמו 24.7 מיליארד דולר בשנת 2020, לעומת 15.8 מיליארד דולר בשנת 2019. למרות העלייה המשמעותית בסך התרומות, אלו מגיעות רק מחלק קטן מהמליארדרים העשירים ביותר. רק 23 מ-400 המיליארדרים של פורבס תרמו מספיק כדי להיכנס לרשימה, וזאת על אף שבגל הראשון של המשבר בעולם הונם של המליארדים עלה ביותר מרבע (27.5%), לשיא של 10.2 טריליון דולר. רבות מהתרומות השנה הגיעו מאנשים הרבה פחות עשירים.
שש עשרה תורמים מתוך הרשימה השנה (כמעט שליש) הרוויחו את הונם בטכנולוגיה, ו-20 מהם גרים בקליפורניה.

בלומברג, מייסד נייקי וגם מייקל ג'ורדן - בפנים

התורם שמדורג במקום השלישי היה מייקל בלומברג, שתרם 1.6 מיליארד דולר לאומנויות, חינוך, בריאות הציבור ועוד. מייסד נייקי, פיל נייט ורעייתו פנלופה היו הבאים אחריו, לאחר שתרמו 1.4 מיליארד דולר, כאשר 900.7 מיליון דולר מהם לקרן נייט.
תורם נוסף שמדורג במקום החמישי ברשימה הוא ג'ק דורסי, מייסד שותף של טוויטר, שהכניס 1.1 מיליארד דולר לקרן שעד סוף השנה חילקה יותר מ-330 מיליון דולר לכ-100 עמותות. מייסד נטפליקס, ריד הייסטינגס ואשתו, פאטי קווילין, דורגו במקום ה-14 לאחר שהעניקו 120 מיליון דולר לסיוע כספי לסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות. שחקן הכדורסל האגדי מייקל ג'ורדן, תרם 50 מיליון דולר למאבק בגזענות וצדק חברתי.
"כשאני מסתכל על אירועי השנה האחרונה, אני רואה שהייתה התעוררות במגזר הפילנתרופי", אומר ניק טדסקו, נשיא המרכז הלאומי לפילנתרופיה משפחתית. "התורמים תמכו במאמצי ההתאוששות והחוסן בעיקר בקהילות". מומחים נוספים אמרו שלדעתם מדובר במגמה חיובית לעבר נתינה רחבה ומשמעותית יותר, שעשויה להימשך.
"אני לא חושבת שהסכום הגבוה של התרומות, שהתחיל בעקבות מגפת הקורונה והמשיך בעקבות פרשת הרצח של ג'ורג' פלויד הולך לסגת בהמשך", אומרת מליסה ברמן, נשיאת רוקפלר יועצים לפילנתרופיה, המייעצת לתורמים ברחבי העולם. "התחולל שינוי אמיתי אצל התורמים הפרטיים".
הדירוג של כרוניקל מבוסס על הסכום הכולל הפילנתרופים שהוענקו בשנת 2020. המידע מבוסס על מחקר מקיף עם תורמים, הנהנים מהם ורישומים ציבוריים.