רשתות המזון מפרסמות דו"חות כספיים לשנת 2019 ברקע העמקת משבר הקורונה: שופרסל הודיעה כי היא מתמודדת בימים אלו עם ביקושים חריגים בחנויות ובאונליין ונערכת לספק את הצורך באמצעות פתיחת 34 חנויות 24 שעות ביממה, למעט שבת. "היקפי המכר השבועי באונליין שברו שיאים במספרים אבסולוטיים ובאחוזים. בממוצע רגיל, האונליין מהווה אצלנו 15% וכעת יש לנו ימים של 20%". כך אמר מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, בשיחה עם "כלכליסט" עם פרסום הדו"חות לסיכום 2019.
"אנחנו עומדים בביקושים כי המערך שלנו משומן ומאורגן מבחינת תשתיות וגייסנו 1,000 עובדים כדי להקדים אספקות לצרכנים. אברכהן מעריך כי ההסתערות על חנויות המזון תמשך. "בשלב הראשון נראה היה כי מדובר בהצטיידות גדולה חד פעמית, אבל זה אירוע מתגלגל ואנחנו רואים שההנחיות החדשות הובילו לסגירת פעילות מלונות, מסעדות בתי קפה ובעקבות כך, הכול מתנקז לרשתות והלחצים גדולים".
2 צפייה בגלריה
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל
(צילום: סיון פרג', אביהו שפירא )
ביחס לשאלת ההתייקרויות שנרשמות בימים האחרונים במחירי הירקות, הפירות והעוף, אמר אברכהן: "היצרנים והיבואנים עובדים קשה כדי לספק ביקושים ואני לא יודע על מוצר מהותי שצפוי בו חוסר. לעומת זאת, יש את המודל הקבוע שלפני חג יש עלית מחיר מצד החקלאים לעוף וירקות. אנחנו נספוג מה שאפשר ונעלה מחירים במינימום המתחייב".
עליות המחירים שביצעו חלק ניכר מספקי המזון ושנכנסו לתוקף בתחילת 2019, סייעו לשופרסל להציג עלייה במכירות. הכנסות קבוצת שופרסל הסתכמו ב- 2019 ב- 13.36 מיליארד שקל, צמיחה של 4% ביחס ל-2018. הרווח הנקי עלה ב-1.1% בלבד ל- 268 מיליון שקל, בשל יישום תקן IFRS16.

נטו: ההשפעה של המגיפה חיובית בטווח הקצר - בשל העלייה בצריכה

קבוצת נטו שבשליטת משפחת עזרא, חתמה את 2019 עם עלייה ברווח הנקי שצמח ב-11.2% והסתכם ב-126 מיליון שקל. להערכת החברה, נכון למועד הדו"ח ההשפעה שניתן לייחס להתפרצות מגפת הקורונה על פעילות נטו ועל מצב העסקי, הינה חיובית בטווח הקצר. ״החברה מזהה מגמה של גידול מצרפי ניכר בצריכת מוצרי החברה המיוצרים על ידה במפעלים מקומיים והמיובאים, על ידי לקוחותיה. בשלב זה החברה לא צופה קשיים או מגבלות באספקת חומרי גלם ובייצור מוצריה", מסבירה החברה בדו"חות השנתיים שלה.
מכירות נטו שבשליטת משפחת עזרא, צמחו בשנת 2019 ב-9.9% ביחס ל-2018 והסתכמו ב-2.85 מיליארד שקל. עלייה נרשמה בכל תחומי הפעילות של החברה, בכמות ובכסף. וזאת לאחר עליה בשיעור של כ-6% בשנת 2018 במכירות לעומת שנת 2017. העליה במכירות בשנת 2019 נבעה הן מהתחזקות בפעילויות הקיימות והן מרכישת פעילות חברת שוחט, בעלת משחטת עופות, העוסקת גם בהפצת עופות.
ירידה בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות ובשיעורן מהמכירות, לצד עליה במכירות, סייעו לנטו להציג שידרוג של 15% ברווח התפעולי שהסתכם ב-138 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עלה ל-4.8%. נטו נהנתה בשנה החולפת מעלייה של 21% מחלקה (50%) ברווחים של ביכורי שדה, שהסתכמו ב-46 מיליון שקל. הזינוק ברווחי החברה שבשותפות שווה עם האחים אילן וששי שבע, הושג כתוצאה מעליה של 30% במכירות שהסתכמו ב-2019 ב-1.27 מיליארד שקל ועליה של 23% ברווח הגולמי שהסתכם ב-275 מיליון שקל.

הפסדי הון של 30 מיליון שקל לויליפוד בעקבות משבר הקורונה

יבואנית המזון ויליפוד רשמה הפסדי הון של 24.9 מיליון שקל בשל מגיפת הקורונה. החברה מחזיקה תיק ניירות ערך מגוון הנסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב ובבורסות אחרות בעולם, בסכום של כ-140 מיליון שקל. בשל השפעות המגיפה, ירידות השערים המשמעותיות בבורסות העולם ובבורסה בתל אביב, עד סמוך למועד הדו"ח, הסבו לחברה מתחילת 2020 ועד היום את ההפסד בסכום האמור.
2 צפייה בגלריה
משמאל יוסי ויליגר איש עסקים לשעבר מייסד חברת ה מזון ויליפוד  צביקה ויליגר איש עסקים לשעבר מייסד חברת ה מזון ויליפוד
משמאל יוסי ויליגר איש עסקים לשעבר מייסד חברת ה מזון ויליפוד  צביקה ויליגר איש עסקים לשעבר מייסד חברת ה מזון ויליפוד
יוסי ויליגר וצביקה ויליגר
(צילום: אוראל כהן)
ויליפוד מציינת כי היא נוקטת בצעדים המחויבים על מנת להתמודד עם אי הוודאות השוררת בשווקים וממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות. עוד הבהירה החברה כי עד כה, לא חלה פגיעה בהכנסות בתחום הייבוא בשל המגיפה.
יחד עם זאת, ויליפוד רוכשת את המוצרים מספקים ברחבי העולם: סין, הודו, הפיליפינים, תאילנד, איטליה, הולנד, בלגיה ספרד, פורטוגל, גרמניה, שוויץ, צרפת, יוון, דנמרק, שוודיה, ארה"ב, דרום אמריקה, דרום אפריקה, וככל שהתפשטות נגיף הקורונה בעולם תימשך, החברה מעריכה שיחולו מגבלות שונות בייצור מוצרים על ידי מי מספקיה ,אשר עלולות להקשות על החברה לייבא סחורות בכמויות מספקות מאותם ספקים.
ויליפוד חתמה את 2019 עם עליה במכירות וזינוק של 48% ברווח הנקי שהסתכם ב- 12.5 מיליון שקל. החברה שתיעלה את המחסור בחמאה לטובת השקת ממרח חמאה שמחירו לא מפוקח, רשמה ב- 2019 עליה של 17% במכירות שהסתכמו ב- 395.6 מיליון שקל. ההכנסות כוללות 900 אלף שקל ממתן הלוואות.