ברגעים אלה מפירה המדינה ברגל גסה הוראה חד משמעית של בג"ץ בעניין שיטת מימון ימי הבידוד. ההפרה עלולה לגרום לכך שאלפי עובדים השוהים בבידוד יפרו אותו כבר היום ויגיעו למקומות עבודתם, כדי למנוע הפסד כספי גדול מצדם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הבוקר אמור היה להיכנס לתוקף ההסכם למימון ימי הבידוד לעשרות אלפי העובדים השוהים בבידוד מדי יום, אך ההסכם טרם אושר בכנסת, למרות הוראת בג"ץ. המשמעות היא אבסודית: החל מהבוקר העובדים עצמם מממנים את ימי הבידוד שלהם, אך לא בימי מחלה בשל האיסור של בג"ץ, שהבהיר כי בידוד של אדם לא חולה - שרק בא במגע עם אדם חולה בקורונה ולא ברור אם נדבק - איננו נחשב מחלה. העובדים יפסידו כך מאות ואלפי שקלים בימים הקרובים, עד להשגת אישור הסדר חדש בכנסת, או שיפסידו את ימי החופשה, אם נותרו להם כאלה.
2 צפייה בגלריה
פארסת מימון ימי הבידוד. יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ ושר האוצר ישראל כץ
פארסת מימון ימי הבידוד. יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ ושר האוצר ישראל כץ
פארסת מימון ימי הבידוד. יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, shutterstock ואבי מועלם)
רק אתמול בבוקר הועבר ההסכם למימון ימי הבידוד של עובדים לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת והכנת החוק לקריאה השנייה והשלישית בכנסת, אולם אי הסכמה גורפת של חברי כנסת ומייצגי בעלי העסקים, שלא חתמו על ההסכם, הביאה להפסקת הישיבה באי הסכמה.
בדיקה של ynet העלתה הבוקר, כי לא נקבע כלל מועד חדש לישיבה על אף שהוראת בג"ץ נכנסה היום לתוקף, ולפיה המעסיק לא נדרש עוד לשלם לעובד בבידוד את ימי הבידוד, כיוון שתוקף תעודת המחלה הגורפת פקע לפי החלטת בג"ץ.
2 צפייה בגלריה
מהיום - העובדים מממנים את ימי הבידוד שלהם
מהיום - העובדים מממנים את ימי הבידוד שלהם
מהיום - העובדים מממנים את ימי הבידוד שלהם
(צילום: shutterstock)

מלחמת אגו

בינתיים אין הסכם חדש. אנשי משרד האוצר לא מוכנים לשנות את ההסכם הקיים וכך גם התעשיינים ונציגי העסקים שאותם ייצג בחתימת ההסכם נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר. על ההסכם חתומה גם ההסתדרות.
יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ חיים כץ, הציע אתמול שהמדינה תממן את ימי הבידוד של עסקים שבהם מועסקים עד 23 עובדים. ערב קודם לכן סיכמו שר האוצר, ישראל כץ, ויו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה, ח"כ קרן ברק, ש-75% מימי הבידוד של עסקים עם עד 10 עובדים ימומנו על ידי הממשלה. גם הסכם זה נדחה על ידי ח"כ חיים כץ בוועדה, וגורמים כלכליים החתומים על ההסכם אמרו הבוקר כי כל המלחמה היא מלחמת אגו על איזו נוסחה תתקבל בסוף ועל ידי מי.

הכל ברגע האחרון

לפי הוראת בג"ץ ניתנה ארכה מיוחדת לממשלה עד ל-30 בספטמבר לקבוע הסדר קבוע שבו ייקבע מי יממנו את ימי הבידוד של עובדים שהיו בקרבת חולה מאומת וקיבלו הוראה לשהות בבידוד. אולם, ההסכם נחתם ממש ברגע האחרון, ב-30 בספטמבר, והצדדים ביקשו ארכה כדי לחוקק את ההסכם שהושג. בג"ץ נענה והורה לדחות את הפעלת ההסכם לכל המאוחר עד ל-28 באוקטובר, שחל אתמול.
על פי ההסכם שסוכם בין הממשלה, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים, בראשות התאחדות התעשיינים, שייצגה מגזרים עסקיים נוספים אך לא את כולם, נקבע כי היומיים הראשונים של הבידוד יהיו על חשבון העובדים והתשלום על שאר ימי הבידוד יחולק בין הממשלה (50%) למעסיקים (50%).
אולם, ההסכם עבר רק לפני יומיים בשעות הערב בקריאה ראשונה בכנסת ורק אתמול בבוקר הובא לוועדת העבודה בכנסת, להכנה לקריאה שנייה ושלישית. יצוין שכמו כל התהליך, הכל נעשה ברגע האחרון ורק שלשום אחר הצהריים סוכם בוועדת הכנסת כי ועדת העבודה והרווחה היא שתכין את החוק סופית לקריאה שנייה ושלישית. ישיבתה אתמול כאמור הסתיימה בלא כלום.
כעת לא ברור כלל מתי תתכנס הוועדה ומה תהיה בה ההסכמה הסופית על המתווה שיהיה מוסכם על כל הצדדים. רק לאחר הדיון וההצבעה בוועדה יועבר החוק לאישור מליאת הכנסת, שלכל המוקדם תתבקש לאשרו באמצע השבוע הבא, תוך הפרה בוטה של הוראת בג"ץ.
התנגדויות רבות היו למתווה שקבעו משרד האוצר, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים בעניין אופן התשלום בעבור ימי הבידוד של עובדים שייאלצו לשהות בבית במקום בעבודה. בין המתנגדים היו נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, נשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי וארגוני עובדים רבים.