התוצר המקומי הגולמי בישראל היה ברבעון השלישי השנה נמוך רק ב-1.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ונמצא בצמרת ההשוואה העולמית. תוצאות טובות יותר השיגו רק אירלנד, שבה נרשמה צמיחה חיובית של 8.1% ונורבגיה עם ירידה בתוצר של 0.1% בלבד. יחד עם ישראל ניצבת קוריאה הדרומית עם ירידה בתוצר של 1.1%.
לשם השוואה, הירידה בבריטניה הסתכמה ב-9.6%, בספרד ב-8.7%, ביפן ב-5.7%, בקנדה ב-5.2% ובאיטליה ב-5.0%. כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במסגרת "החשבונות הלאומיים" לרבעון השלישי של השנה.
1 צפייה בגלריה
תור בסופרמרקט
תור בסופרמרקט
תור בסופרמרקט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חרף הסגר השני שחל בסיומו של הרבעון השלישי של השנה - המשק התאושש באופן מרשים בחודשים יולי עד ספטמבר ונרשמה בו עלייה של 38.9% בתוצר המקומי הגולמי לעומת הרבעון השני החלש של שנת 2020, שהחל בחודש השני של הסגר הראשון בחודש אפריל. התמ"ג העסקי אף עלה ברבעון השלישי בשיעור שיא שלא זכור דוגמתו ברבעון אחד - 44.2%.
נתוני האומדן השני לפעילות המשק הישראלי ברבעון השלישי של השנה, המתפרסם סמוך לסיומו של הרבעון הרביעי וכנראה ערב סגר שלישי, טובים במקצת מהאומדן הראשוני שפורסם ומציגים תמונה טובה מאד של המשק בחודשי הקיץ:
רמת החיים שבה לעלות, לאחר הירידה הרבה ברבעון השני שכלל חלק מהסגר הראשון: ההוצאה לצריכה הפרטית עלתה בשיעור גבוה מאוד של 42.3%, עם פתיחת חנויות הרחוב והקניונים בטרם נסגרו בשנית ב-18 בספטמבר, לקראת סוף הרבעון השלישי.
בנוסף ברבעון השלישי עלו ההשקעות בנכסים ב-15.1%, ההוצאה הציבורית עלתה במקצת, ב-5.6%, כאשר עדיין חסכה הממשלה בהוצאות מעבר למאבק בקורונה, אולם השיפור האמיתי נרשם, חרף הירידה בשערי המטבעות הזרים ביצוא, שהתאושש ורשם עליה של 41.6%. לעומת זאת נמשכה הירידה ביבוא הסחורות והשירותים בשיעור נמוך של 1.8%.
לעומת הרבעון השלישי, המקביל, בשנת 2019, רשמה הצמיחה בישראל ירידה של 1.1%, כאמור. בתוצר העסקי הירידה הייתה חדה יותר, של 1.6%. עיקר הפגיעה הייתה בירידה ברמת החיים - הצריכה הפרטית הייתה נמוכה בחודשים יולי עד אוגוסט בשיעור של כמעט עשרה אחוזים (9.7%) מזאת שהייתה ברבעון השלישי של שנת 2019. ההשקעה בנכסים ירדה לעומת 2019 ב-8.9% ויבוא הסחורות והשירותים ירד אף בשיעור גבוה של 15.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
לעומת זאת נרשמה עלייה של 2.1% בהוצאה הציבורית ברבעון השלישי השנה לעומת המקביל לו אשתקד, בעיקר בשל ההוצאות בגין משבר הקורונה עם היציאה מהסגר השני. ביצוא הסחורות והשירותים נרשם גם גידול, די מפתיע, ברבעון השלישי של השנה לעומת הרבעון השלישי ב-2019, בשיעור של 4.9%
סיכום שלושה הרבעונים הראשונים של שנת הקורונה 2020 לעומת שלושת הרבעונים הראשונים בשנת 2019 מציג ירידה בצמיחה בשיעור של 2.8%, שיעור נמוך מהתחזיות המוקדמות עם פרוץ משבר הקורונה.